Autotest – Renault Mégane R.S. Trophy-R (2020)
Straatlegale circuitauto
De Renault Mégane Trophy-R is misschien wel de meest hardcore hothatch die je op dit moment kunt kopen. Het is eigenlijk een circuitauto waar je toevallig ook de openbare weg mee op mag. Maar gaat dat een beetje?
Renault Mégane R.S. Trophy-R
Voor mensen die de Mégane R.S. Trophy net iets te traag vinden – als die er zijn – heeft Renault een nog sportievere versie: De Mégane R.S. Trophy-R. Deze sportieveling heeft een haast ongezond dieet gevolgd en weegt maar liefst 130 kg minder dan toch al lichte Mégane R.S. Trophy.
Hoe je zoveel kilo’s kwijtraakt? Renault heeft de achterbank verwijderd en een titanium Akrapovic-uitlaat gemonteerd. Maar daar blijft het niet bij. De ramen achter zijn extra dun en kunnen niet naar beneden, de achterruitenwisser ontbreekt en er is een lichtere laadvloer gemonteerd.
Iedere gram telt in deze auto. Het multimediascherm is daarom een maatje kleiner en dat scheelt weer 250 gram: evenveel als een Big Mac. Niet eerst even door de McDrive voordat je het circuit opgaat dus, anders hebben ze die moeite voor niets gedaan.
Het resultaat mag er zijn, want de Megane Trophy-R heeft momenteel het ronderecord op de Nürburgring-Nordschleife in handen voor voorwielaangedreven productieauto’s.
Wat krijg je wel?
Je weet nu wat je niet krijgt in de Trophy-R: een hoop onnodig gewicht. Wat krijg je dan wel? Op de plek van de achterbank zit nu een rond gevormd subframe met vier bevestigingspunten. Niet geheel ontoevallig passen hier vier wielen naast elkaar.
Heel handig als je naar het circuit gaat en je een extra setje slicks of regenbanden wilt meenemen. De optionele carbon wielen van Carbon Revolution passen hier ook mooi. De achterportieren zijn nog steeds aanwezig, zodat de wielen eenvoudig bereikbaar zijn.
Voorin krijg je twee lichtgewicht en in drie hoogten verstelbare Sabelt kuipstoelen met alcantara bekleding. De standaard gordels kun je vervangen voor een zespunts harnasgordel. Het sportstuurtje met rode twaalf uur markering uit de Mégane R.S. Trophy is gebleven.
Aandacht
In de Trophy-R val je op. Niet alleen door het geluid – daar later meer over – maar vanwege zijn uiterlijk. De Trophy-R is leverbaar in één kleur: Blanc Nacre. Wit dus. Klinkt wat saai, maar niet getreurd. Er zitten overal rode accenten op de auto, met als hoogtepunt de rode opvallende bestickering aan de zijkanten.
Ook de functionerende lamellen en stoere zwarte luchtinlaat op de motorkap geven aan dat dit geen normale Mégane is. Dit alles wordt versterkt door felrode 19-inch wielen en een gigantische carbon diffuser aan de achterkant.
300 pk
Onder de motorkap zijn minder aanpassingen gedaan. De Trophy-R wordt aangedreven door dezelfde, 300 pk sterke 1.8-liter turbobenzinemotor die ook in de standaard Trophy ligt. Alleen hoeft hij nu dus fors minder gewicht vooruit te trekken.
0 tot 100 km/u neemt daardoor slechts 5,4 seconden in beslag en de topsnelheid ligt op 262 km/u. In z’n drie gaat 80-120 km/u in slechts 2,9 seconden. Dat zijn leuke cijfers!
Zelfbeheersing
Maar hoe gedraagt dit circuitbeest zich op de openbare weg? Nou, best prima eigenlijk. Maar de auto vraagt wel om zelfbeheersing. Vooral het geluid van de titanium Akrapovic-uitlaat is verslavend. Hij bromt flink en laag en bij het afremmen op de motor ontstaan kleine ontploffingen waarmee je tijdens oud en nieuw nog indruk maakt. We hebben toch niet persongeluk nitroglycerine getankt?
Gelukkig wordt niet alle energie omgezet in geluidsgolven. Er blijft meer dan genoeg over om de Trophy-R in beweging te krijgen. De Trophy-R trekt dan ook lekker weg bij het stoplicht en trekt vooral heerlijk lang door. De motor wordt echt wakker vanaf 3.000 toeren en levert alle 300 pk’s bij 6.000 toeren.
Schakelen
Hadden we al gezegd dat de Trophy-R alleen leverbaar is met een handbak? Hoe vaak kom je dat nog tegen in zo’n auto!? De bak voelt wel een beetje rauw, maar er mag ook wel gewerkt worden in zo’n auto. We zijn allang blij dat het er is. Met veel plezier gaan we door alle zes versnellingen heen en trekken soms wat langer door dan noodzakelijk is. Zo werkt een verslaving nou eenmaal…
Bochtenwerk
Als de Bridgstone Potenza S007 banden eenmaal zijn opgewarmd en extra plakkerig zijn, merken we pas wat voor een bijzondere auto dit is. In bochten hoef je namelijk geen gas terug te nemen. De Trophy-R lijkt evenveel grip te hebben als een tank met rupsbanden. We verklaren daarom aan iedere bocht de oorlog en winnen keer op keer.
De Trophy-R staat op Öhlins dempers. Kwaliteitsspul dus, dat ook in de racerij op het hoogste niveau gebruikt wordt. Mensen met een zwakke ruggengraat moeten de Trophy-R dan ook zeker overslaan. Niet alleen omdat het bochtenwerk op hoge snelheid voor sommige te heftig is, maar vanwege de stugge rit. Iedere hobbel of kuiltje is voelbaar. Gelukkig absorberen de Öhlins dempers ze met kinderlijk gemak, waardoor de auto zich er ook op hoge snelheid weinig van aantrekt.
Uiteraard moeten we vanzelf een keer remmen, maar ook dat gaat zonder problemen. Op de Trophy-R zijn krachtigere Brembo-remmen aanwezig, waardoor je ogen uit je kassen vliegen als je het rempedaal stevig intrapt.
Het is ons wel duidelijk, op de openbare weg gaan we in ieder geval niet de grenzen van deze auto vinden. De Trophy-R heeft die van ons wel gevonden, want we voelen de spierpijn in onze nek al aankomen. Maar nog nooit verlangde we naar nog meer spierpijn en oorsuizen!
Kost dat?
De Renault Mégane R.S. Trophy-R is er vanaf 76.490 euro. Is dat veel? Nee, eigenlijk niet. Voor een auto die een indrukwekkend record op de Nürburgring in handen heeft is dat een prima prijs. Sterker nog, er zijn een hele hoop sportauto’s die veel duurder zijn, maar niet in de buurt komen van dit record. Zijn die praktischer en comfortabeler? Ja, ongetwijfeld. Maar leuker? Zeker niet!