Autotest – Renault Mégane Estate E-Tech Plug-in Hybrid (2020)
De ideale zakenauto?
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Een aantal jaar geleden waren ‘spaardiesels’ heel populair op de zakelijke markt. Renault denkt met de nieuwe Mégane E-Tech Plug-in Hybrid de ideale opvolger in huis te hebben. Is dat zo?
E-Tech is de naam
Renault biedt ondertussen al een lange tijd volledig elektrische Z.E.-modellen, maar daar komen nu hybride-modellen bij. Die krijgen de naam E-Tech en hebben een volledig nieuw ontwikkelde aandrijflijn aan boord. Er zijn twee versies: ‘gewoon’ hybride en plug-in hybride. De aandrijflijn is identiek, het verschil zit hem in de grotere accu voor de plug-in-versie.
Steeds meer modellen
Als eerste drie modellen krijgen de Clio, Captur en Mégane een E-Tech-aandrijflijn. De Clio krijgt de ‘gewone’ hybrideversie van E-Tech, de Captur en Mégane worden plug-in hybrides. De keuze voor specifiek deze modellen is bewust. Zo biedt men gelijk zo veel mogelijk carrosserievormen aan: een hatchback, crossover en stationwagen. Later volgen meer E-Tech-modellen, waaronder in ieder geval de Mégane hatchback.
Praktisch
Net als bij de Captur is het batterijpakket bij de Mégane onder de achterbank geplaatst. Dat zorgt niet alleen voor een fijn laag zwaartepunt van de auto, maar ook blijft zo de volledige interieurruimte behouden. Je levert in praktisch opzicht dus niets in ten opzichte van de benzine- of dieseluitvoeringen. De bagageruimte meet nog steeds 447 liter.
Facelift
Samen met de introductie van de E-Tech-aandrijflijn ondergaat de Mégane ook meteen een subtiele facelift. Zo heeft de auto voortaan altijd full-LED-verlichting en zijn in het interieur materiaalgebruik en overige afwerking verbeterd. De gebruikelijke faceliftzaken dus.
De cijfers
De plug-in hybrideversie van de E-Tech-aandrijflijn levert een systeemvermogen van 160 pk. De hybrideversie, zoals nu te vinden in de Clio, levert mede door het kleinere batterijpakket 130 pk. De Mégane E-Tech moet gemiddeld 50 kilometer volledig elektrisch af kunnen leggen (WLTP). De elektrische topsnelheid ligt op 135 km/u, daarboven schakelt de benzinemotor altijd bij.
R.S. Line
In de Clio en de Captur hebben we beide versies van de E-Tech-aandrijflijn al kunnen ervaren bij een ‘gewone’ rijstijl. In de Mégane, in dit geval met R.S. Line, zoeken we de sportievere eigenschappen op. Het algemene karakter van de Mégane E-Tech is hetzelfde als van de ‘gewone’ Mégane Estate.
Dat staat garant voor comfort, maar de auto is ook in voor een stukje fijn sturen over bochtige wegen. Van de circa 100 kilogram extra door het batterijpakket merk je niets. Bovendien is die batterij zoals vermeld in de bodem verwerkt en brengt zo het zwaartepunt van de auto zelfs iets omlaag.
Turbo-gevoel
Goed, de E-Tech-aandrijflijn is in de basis natuurlijk niet gebouwd voor sportiviteit. Toch is een semi-sportieve rijstijl zeker mogelijk. Dankzij de altijd elektrische start heb je direct al het koppel tot je beschikking, eventueel nog aangevuld door de benzinemotor. De E-Tech-aandrijflijn roept zelfs een beetje een ouderwets turbo-gevoel op. Het zacht ‘fluitende’ geluid van de elektromotor, gecombineerd met een extra boost zodra de benzinemotor bijspringt.
Verbruik
In theorie verbruikt de Mégane E-Tech Plug-in Hybride 1,3 liter benzine per 100 kilometer, ofwel een verbruik van 76,9 liter op 1 km. Gezien onze sportieve rijstijl hebben we dat bij lange na niet gehaald, maar het uiteindelijke verbruik vinden we nog steeds netjes: 3,0 l/100 km of 1 op 33,3.
Rijmodi
De E-Tech-modellen bieden ook verschillende rijmodi. In Sport is alles afgesteld op vol vermogen voor maximale prestaties. E-Save is erop gericht om zo veel mogelijk stroom op te sparen voor later op de route en in Pure-modus rijdt de auto altijd volledig elektrisch (zolang er voldoende stroom is).
In de My Sense-modus bepaalt de auto zelf wat de beste manier van aandrijving is voor de omstandigheden. Op het modelspecifieke, volledig digitale instrumentarium achter het stuur zijn de actuele energiestromen te volgen.
Brake-modus
Bij de E-Tech-modellen wordt de automaat uitgebreid met een extra B-stand: de Brake-modus. Dan remt de auto extra sterk op de (elektro)motor, om zo energie terug te winnen voor de batterij. De Mégane lijkt in de Brake-modus toch weer anders te reageren dan de Clio en Captur. Waar de Clio altijd sterk afremde om energie terug te winnen, deed de Captur dat vooral onder de 50 km/u.
De Mégane lijkt wat dat betreft een middenweg te kiezen. Misschien ligt het aan de specifieke omstandigheden. Hoe het ook zij: binnen de bebouwde kom heeft ‘one pedal driving’ in de Brake-modus al snel onze voorkeur. De rem hoef je dan niet tot nauwelijks aan te raken om genoeg af te remmen. Alleen om volledig tot stilstand te komen is de rem nodig: de Brake-modus werkt tot 7 km/u.
E-Tech Business
Zoals in de intro al vermeld, ziet Renault de E-Tech-modellen als de ideale opvolger van de ‘spaardiesels’, die een aantal jaar geleden zo populair waren op de zakelijke markt. Die diesels werden destijds geholpen door bijtellingsvoordeel, iets dat voor plug-in hybrides helaas niet meer geldt.
Toch zijn de E-Tech-modellen nog steeds een goede manier om betaalbaar veel kilometers te maken. Je hebt niet de hogere wegenbelasting van een diesel en tegelijkertijd wel een nog veel lager verbruik. Daarnaast zijn plug-in hybrides een goed alternatief voor wie volledig elektrisch rijden nog een stap te ver is.
Exclusief voor Nederland
Voor deze zakelijke markt – en exclusief voor Nederland – komt Renault met nieuwe E-Tech Business-uitvoeringen. Voor de Mégane zijn dat er zelfs twee: een reguliere Business-uitvoering op basis van uitrustingsniveau Zen en ter introductie ook een extra aangeklede Business Edition One. Er zijn ook niet-hybride Business-uitvoeringen.
Prijzen
De Renault Mégane Estate E-Tech Plug-in Hybrid is leverbaar vanaf 33.090 euro (Zen), de door ons gereden R.S. Line staat vanaf 37.090 euro in de prijslijst. De Business Zen is de meest voordelige uitvoering en kost minimaal 30.990 euro, met bijtelling vanaf 206 euro per maand. De Business Edition One is er vanaf 35.290 euro aanschaf of 235 euro per maand bijtelling.
De algemene Mégane-prijslijst begint bij 23.590 euro voor uitrustingsniveau Life, die als enige niet leverbaar is met E-Tech-aandrijflijn. De niet-hybride Zen-uitvoering kost minimaal 25.590 euro. De Mégane Estate heeft altijd een meerprijs van precies 1.000 euro ten opzichte van de hatchback.
De E-Tech-modellen zijn per direct te bestellen en staan nog deze zomer bij de dealer.