Autotest – Renault Clio E-Tech Hybrid (2021)
Krachtige Renault Clio is zuinig en leuk om te rijden
Met de Zoe was Renault in 2013 een van de eerste merken die een volledig elektrische auto in de showroom had staan. Onder het E-Tech-label brengen de Fransen nu ook hybrides en plug-in hybrides op de markt, zoals de Clio E-Tech Hybrid.
Renault Clio E-Tech Hybrid
Autofabrikanten doen er alles aan om de CO2-uitstoot van hun modellen naar beneden te krijgen. Renault heeft natuurlijk al een aantal volledig elektrische auto’s in de stal – zoals de Zoe, Twingo Z.E. en Kangoo Z.E – maar nu zijn er ook deels geëlektrificeerde Renaults te koop. Zo is de Renault Captur er nu als plug-in hybride – dus met stekker – en de Clio kun je als hybride krijgen.
Hybride aandrijflijn
De Clio E-Tech Hybrid heeft geen stekker, maar een zelfopladende aandrijflijn die direct is afgeleid van de Formule 1-techniek van Renault. Dat klinkt als een marketingpraatje, maar er ligt wel degelijk een behoorlijk geavanceerd stukje techniek onder de motorkap.
De aandrijflijn bestaat namelijk uit een benzinemotor en twee elektromotoren. Een van de elektromotoren zorgt samen met de benzinemotor voor de aandrijving en de andere fungeert als startmotor en generator. Die kan dus energie opwekken tijden het afremmen.
De versnellingsbak heeft geen koppeling, waardoor de Clio altijd wegrijdt op de elektromotor. Hierdoor rij je bij het stoplicht altijd lekker vlot en soepel weg, omdat je profiteert van het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor. De benzinemotor springt pas later bij en laadt regelmatig de batterij op. Beide motoren hebben een versnellingsbak met in totaal acht versnellingen, maar schakelen de auto altijd zelf.
Veel power
De 1.6-liter viercilinder benzinemotor vind je in geen ander Renault-model. Hij is speciaal voor de E-Tech-modellen gemaakt zoals de E-Tech Captur en E-Tech Mégane Estate. In die modellen is de aandrijflijn goed voor 160 pk en ze kunnen dankzij een 9,8 kWh accupakket 50 kilometer volledig elektrische rijden. Onze test met de Captur E-Tech Plug-in Hybrid lees je hier.
In de Clio E-Tech is deze aandrijflijn goed voor 140 pk. Ook niet verkeerd dus. Het is zelfs de krachtigste Clio die je op dit moment kunt kopen.
Renault E-Tech
Aan de buitenkant kan je de hybride Clio herkennen aan enkele E-Tech-logo’s, zoals op de achterbumper en b-stijl. Tevens is de uitlaat verstopt achter de bumper. Dat ziet er weer wat eco-vriendelijker uit.
In het interieur zitten ook een aantal blauwe accenten die aangeven dat je in de geëlektrificeerde Clio zit. De E-Tech variant zit daarnaast behoorlijk vol met leuke spulletjes. Zo krijg je onder andere standaard een haarscherp digitaal instrumentarium achter het stuur.
Er zijn ook een aantal nieuwe menu’s in het infotainmentsysteem waarin je allerlei informatie over de hybride aandrijflijn kunt aflezen. Zo kun je zien welke motor aan het werk is en wat de status van de batterij is.
Evenveel ruimte
Het accupakket met een capaciteit van 1,2 kWh is onderin de bagageruimte geplaatst – waar normaal gesproken het reservewiel ligt. Hierdoor heb je evenveel interieur- en bagageruimte als in een reguliere Clio: 318 liter. Een in hoogte verstelbare laadvloer ontbreekt, waardoor de tildrempel wel vrij hoog is.
Verbruik
Tijdens onze testweek valt het verbruik ons erg op. Niet zo gek, want daar draait het bij deze Clio natuurlijk om. Zonder al te veel moeite komt ons gemiddelde verbruik na een week uit op 1 op 22. Dat is niet verkeerd, zeker gezien het behoorlijk riante vermogen dat beschikbaar is. Dankzij dat vermogen is de Clio E-Tech tevens een zeer leuke auto om te rijden. En niet alleen omdat je minder vaak langs het tankstation moet…
De Renault E-Tech Hybrid heeft een vanafprijs van 23.490 euro en hoe hij rijdt zie je in onze rijtest-video: