Autotest – Renault Clio E-Tech Hybrid (2020)
Succesnummer wordt hybride
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Steeds meer Renault-modellen krijgen een (deels) elektrische aandrijving, onder de noemer E-Tech. Ook de succesvolle Clio krijgt een hybride aandrijflijn. Is dat wat? Tijd om op pad te gaan.
Drie modellen
In de strijd voor een lagere CO2-uitstoot van het modellenaanbod presenteert Renault een nieuw label: E-Tech. Daaronder vallen alle hybridemodellen van het merk, zowel de ‘gewone’ als plug-in hybrides. Deze zomer trapt het Franse merk af met drie modellen: de Clio, Captur en Mégane Estate krijgen als eerste een E-Tech-aandrijflijn.
Keuze
De keuze voor specifiek deze modellen is bewust, want zo biedt men gelijk zo veel mogelijk carrosserievormen aan: een hatchback, crossover en stationwagen. Later volgen meer E-Tech-modellen, waaronder in ieder geval de Mégane hatchback. Ook noemenswaardig: Renault heeft nu voor elke aandrijfvorm (benzine, diesel, LPG, hybride en volledig elektrisch) ten minste één model in het aanbod.
De E-Tech-aandrijflijn
Genoeg achtergrond, tijd om wat dieper in te gaan op de techniek van de Clio E-Tech. Dat is dus geen plug-in hybride, maar een ‘gewone’ hybride met een zelfopladende aandrijflijn. De nieuwe E-Tech-aandrijflijn bestaat uit een benzine- en elektromotor. De auto start altijd met de elektromotor, ongeacht de rijmodus. De benzinemotor dient ter ondersteuning. Voor extra aandrijfvermogen, om de batterij op te laden of beide.
De benzinemotor is een volledig nieuwe en speciaal voor de E-Tech-aandrijflijn ontwikkelde viercilinder. De 1.6-litermotor is goed voor een vermogen van 91 pk, de rest van het systeemvermogen is afkomstig van de elektromotor. De Clio is onder de streep 140 pk sterk. De plug-in hybride E-Tech-modellen (Captur en Mégane) zijn dankzij het grotere batterijpakket 160 pk sterk.
De hybride en plug-in hybrideversie van de E-Tech-aandrijflijn zijn in principe identiek. Het enige verschil is dat de plug-in-modellen een grotere batterij hebben, die dus ook extern met een laadkabel kan worden opgeladen.
Formule 1-transmissie
Ook de transmissie is noemenswaardig. Die is, qua technologie, vrijwel direct overgenomen uit de Formule 1 en werkt zonder koppeling. Ook zijn het in feite twee versnellingsbakken in één: er zijn vier versnellingen voor de benzinemotor, vier voor de elektromotor en samen vormen die een achttrapsautomaat. Door het ontbreken van de koppeling schakelt die zeer snel en vloeiend.
Herkenbaar
De E-Tech-modellen zijn uiterlijk te herkennen aan de logo’s en de modelspecifieke achterbumper zonder zichtbare uitlaat. Optioneel is de auto vanbinnen en vanbuiten te voorzien van ‘Hybrid Blue’ accenten. Ook het instrumentarium achter het stuur en de menu’s van het infotainmentsysteem zijn uiteraard op de hybride aandrijflijn aangepast.
Alle ruimte behouden
Aan praktische eigenschappen levert de Clio als E-Tech niets in. Het compacte batterijpakket is volledig onder de bagageruimte geplaatst. Er gaat dus niets van de oorspronkelijke interieur- of bagageruimte verloren. De bagageruimte meet nog steeds 300 liter en desgewenst is er ook nog steeds ruimte voor een reservewiel.
Rijmodi
In de My Sense-modus bepaalt de auto zelf de beste aandrijfmodus. In de Eco-modus rijdt de auto zo veel mogelijk elektrisch. Ook is er de modus Sport, uiteraard voor wanneer je het volle vermogen wilt, bijvoorbeeld bij een meer dynamisch rijgedrag. Met de fysieke EV-knop kan je de auto bovendien volledig elektrisch laten rijden wanneer je dat wilt, mits er genoeg stroom is natuurlijk. Verwacht geen grote EV-afstanden. Dat is met een 1,2 kWh-accupakket ook niet mogelijk. Voor deze rit laten we de Clio lekker zelf kiezen, in de My Sense-modus dus. Eens kijken wat dat oplevert.
Aan boord heerst vooral rust. Bij het wegrijden klinkt een zacht gezoem van de elektromotor, verder is het stil. Ook als de benzinemotor bijspringt blijft dat geluid altijd ver op de achtergrond. Hoewel, rond de 50 km/u wil de benzinemotor nog wel eens ‘blijven hangen’ op een hinderlijk brommend toerental. Over het algemeen bleef het echter heerlijk stil aan boord. Tot ongeveer 70 km/u kan de Clio E-Tech volledig elektrisch rijden, daarboven is de benzinemotor hoe dan ook actief.
Brake-modus
De automaat heeft bij de E-Tech-modellen een extra letter: na de PRND komt ook nog een B. Die letter staat voor de Brake-modus. Dan remt de auto extra sterk op de elektromotor, voor maximale energieterugwinning. In de B-modus is het ook optimaal mogelijk om aan het zogenaamde ‘one pedal driving’ te doen. De auto remt dan zo sterk af op de (elektro)motor, dat je het rempedaal niet tot nauwelijks hoeft aan te raken.
Eenmaal daaraan gewend was de B-modus al snel onze favoriet, zeker binnen de bebouwde kom. Daarbuiten valt op dat de Clio in B-modus niet alleen sterk afremt, maar ook iets inhoudt bij het accelereren. Toegegeven, het verschil merk je eigenlijk alleen als je tijdens die acceleratie van modus wisselt.
Keurig praktijkverbruik
De hybridetechniek heeft zijn werk uitstekend gedaan. Tijdens onze gevarieerde testroute van ruim veertig kilometer, hebben we volgens de boordcomputer maar 20 kilometer aan actieradius verbruikt. Dat komt neer op een gemiddeld verbruik van 1 op 22,7. Dat is bijna de fabrieksopgave van 1 op 23,1 en dat zonder ons best ervoor te doen. Keurig!
Business
Voor de nieuwe E-Tech-modellen introduceert Renault ook Business-uitvoeringen. Die zijn exclusief voor de E-Tech. Renault ziet de nieuwe hybridemodellen namelijk als de ideale opvolger van de zuinige diesels die een paar jaar geleden zo populair waren op de zakelijke markt. Dat geldt in het bijzonder voor de plug-in hybrides onder het E-Tech-label.
Série Limitée E-Tech
Ter introductie van de nieuwe aandrijflijn komt Renault op basis van uitrustingsniveau Intens ook met de Série Limitée E-Tech. Die zit qua positionering tussen de Intense en R.S. Line in en onderscheidt zich met extra (standaard)uitrusting en modelspecifieke accenten in ex- en interieur.
Prijzen
Verder is de E-Tech-aandrijflijn leverbaar in combinatie met (bijna) alle bestaande uitrustingsniveaus. In het geval van de Clio kan alleen instapmodel Life niet als E-Tech worden besteld. De reguliere prijslijst voor de E-Tech-modellen begint daarmee bij 22.990 euro voor een Clio Zen E-Tech. De genoemde Business-uitvoering is er al vanaf 21.890 euro. De Série Limitée E-Tech staat voor 26.990 euro in de prijslijst.
Ter vergelijk: de algemene Clio-prijslijst begint bij 17.490 euro voor de Life. De Zen-uitvoering zonder E-Tech-aandrijflijn is er vanaf 18.590 euro. De E-Tech-modellen zijn per direct te bestellen en staan tegen het einde van deze zomer bij de dealer.