Autotest – Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid (2020)
De Renault Captur krijgt een stekker
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Renault presenteert onder het nieuwe label E-Tech verschillende hybridemodellen. Ook de Captur krijgt een E-Tech-uitvoering. Hoe bevalt deze plug-in hybride?
E-Tech
Dat (deels) elektrische aandrijflijnen in opkomst zijn, is allang niets nieuws meer. Renault had al volledig elektrische modellen in het aanbod, die onder het Z.E.-label vallen. Nu komt het merk ook met hybridemodellen, die de aanduiding E-Tech krijgen.
Volledig nieuwe aandrijflijn
De hybride E-Tech-aandrijflijn is volledig nieuw ontwikkeld. Er zijn twee versies: ‘gewoon’ hybride en plug-in hybride. Beide hebben exact dezelfde aandrijflijn, alleen het batterijpakket verschilt. We reden al met de Renault Clio E-Tech Hybrid, een ‘gewone’ hybride. Eens kijken hoe de plug-inversie in de Captur bevalt.
Nieuwe benzinemotor
De E-Tech-aandrijflijn bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor en een elektromotor. De nieuwe en speciaal voor de E-Tech-aandrijflijn ontwikkelde benzinemotor heeft een vermogen van 91 pk. Voor de elektromotor geeft men geen specifiek vermogen op, maar het systeemvermogen van de aandrijflijn komt op 160 pk voor de plug-in hybridemodellen. De ‘gewone’ hybride Clio heeft 130 pk.
Praktisch interieur
Bij de Captur (en Mégane) is het batterijpakket onder de achterbank geplaatst. Daardoor neemt die geen interieurruimte in, waardoor de binnenmaten identiek zijn aan de reguliere benzine-uitvoeringen. Bij de Captur is de achterbank nog steeds 16 cm in lengterichting te verschuiven. De bagageruimte meet nog steeds 379 liter, met daaronder nog een opbergruimte voor laadkabels.
Stilte en rust
Ook in de Captur zorgt de ‘E-Tech-nologie’ voor een heerlijk stille aandrijflijn. Vrijwel geruisloos rijden we weg en ook als de benzinemotor bijspringt heerst nog steeds rust aan boord. Niet veel anders dan bij de hybride Clio dus. Wel hoeft de benzinemotor bij de plug-in hybride Captur minder snel bij te springen dankzij het veel grotere batterijpakket van 9,8 kWh.
Energiestromen
De aandrijving van de wielen verloopt altijd via de elektromotor. Daardoor is het maximale koppel altijd direct beschikbaar en reageert de auto snel op gascommando’s. De benzinemotor dient ter ondersteuning en springt indien nodig bij. De wielen worden dus nooit door alleen de benzinemotor aangedreven. Op het aangepaste, digitale instrumentarium achter het stuur zijn de energiestromen overzichtelijk te volgen.
Wanneer de benzinemotor bijspringt hangt voor een groot deel af van hoe vol de batterij nog is. Bij een volle batterij wordt de benzinemotor eigenlijk alleen actief bij vlot accelereren. Bij een gematigde rijstijl rijd je dan vrijwel uitsluitend in EV-modus. Naarmate de batterij leeg raakt, slaat de benzinemotor uiteraard ook tussentijds steeds vaker aan.
B-modus
De automaat krijgt bij de E-Tech-modellen een extra stand. Naast de D van Drive, zit ook nog de B van Brake. In die Brake-modus remt de auto extra sterk af op de elektromotor, zodat er extra veel energie wordt teruggewonnen voor de batterij. Die energie kan je dan op een later moment weer gebruiken, bijvoorbeeld om volledig elektrisch door de stad te rijden.
In vergelijking met de Clio valt op dat de Captur minder sterk afremt in de Brake-modus. Bij de Captur lijkt die vooral onder de 50 km/u actief te zijn. Binnen de bebouwde kom hebben we veel met ‘one pedal driving’ kunnen rijden, daarbuiten remde de auto bij gas los nauwelijks sterker dan in de reguliere rijmodus.
One pedal driving
‘One pedal driving’ wil zeggen dat de auto bij gas los zo sterk op de motor afremt, dat je het rempedaal nauwelijks of zelfs helemaal niet nodig hebt om af te remmen. In het geval van de Renault E-Tech-modellen remt de auto op deze manier af tot 7 km/u. Om volledig tot stilstand te komen heb je dus nog steeds het reguliere rempedaal nodig.
Elektrisch op de snelweg
De volledig elektrische topsnelheid ligt op 135 km/u. Tijdens onze testrit – in ‘standaard’ rijmodus – hebben we in ieder geval kunnen constateren dat de Captur bij een constante snelheid van 110 km/u zo nu en dan overschakelde naar een volledig elektrische aandrijving. Dat ging wel om korte stukjes, bij de minste versnelling springt de benzinemotor alweer bij. Echt volledig elektrisch rijden op de snelweg zal dus niet vaak voorkomen, maar in theorie kan het. En dan nog: alle beetjes helpen.
Elektrische Pure-modus
Net als de andere E-Tech-modellen heeft ook de Captur E-Tech een fysieke EV-knop op het dashboard. Daarmee schakel je de Pure-modus in. Dan rijdt de Captur altijd volledig elektrisch, zo lang de stroomvoorraad dat toelaat natuurlijk. In theorie (WLTP) moet je zo’n 50 kilometer volledig elektrisch af kunnen leggen. Is de batterij vrijwel leeg, dan functioneert de E-Tech-aandrijflijn als een reguliere hybride, net als bij de Clio.
Sportief of spaarzaam
Onder de verzamelnaam Multi-Sense zijn nog meer rijmodi beschikbaar. In Sport staat de aandrijflijn op scherp voor maximaal vermogen. Met de e-Save-modus rijd je ook veel op de benzinemotor, maar juist om stroom op te sparen zodat je op een later moment zo lang mogelijk volledig elektrisch kunt rijden.
Verbruik
We vertrokken met een volledig opgeladen batterij. De boordcomputer van de Captur gaf na ruim dertig gevarieerde kilometers – waarvan de laatste kilometers vooral binnen de bebouwde kom – een gemiddeld verbruik aan van slechts 0,5 l/100 km. Een verbruik van 1 op 200 dus! Op vrijwel hetzelfde moment was de batterij wel leeg. Zodra de benzinemotor actief werd, steeg het gemiddelde verbruik rap naar de 2,1 l/100 km (1 op 47,6).
Ter vergelijk: de fabrieksopgave ligt op 1,4 l/100 km (1 op 71,4). Dat geeft maar aan dat het praktijkverbruik staat of valt bij hoe je de auto gebruikt. Laad je hem keurig op en rij je veel in de stad, dan rijd je echt moeiteloos zuiniger dan de fabrieksopgave. Neem je het minder nauw met het opladen en/of rijd je veel op de snelweg, dan kom je ruim boven de fabrieksopgave uit.
Laadsessie
Voor de E-Tech plug-in-modellen krijgt de MyRenault-app een aantal extra functies. Daarmee kan je bijvoorbeeld op afstand controleren hoeveel stroom de batterij nog heeft, maar ook een laadsessie inplannen. Voor dat laatste moet de auto natuurlijk wel alvast zijn aangesloten op een laadstation.
Série Limitée E-Tech
Voor zowel de Clio als Captur biedt Renault ter introductie een Série Limitée E-Tech, gebaseerd op de reguliere Intens-uitvoering. Ten opzichte daarvan onderscheidt de Série Limitée zich met extra aankleding, zowel qua uitrusting als visueel. Bijvoorbeeld met tweekleurige carrosserielak, koperkleurige exterieuraccenten en lichtgrijze en zwarte accenten in het interieur.
E-Tech Business
Ook nieuw zijn de E-Tech Business-uitvoeringen, op basis van de uitvoering Zen en speciaal gericht op de zakelijke markt. Renault ziet de E-Tech-modellen namelijk als de ideale opvolger voor de zuinige ‘spaardiesels’ die een aantal jaar geleden zo populair waren bij leaserijders.
Prijzen
De E-Tech-aandrijflijn is te bestellen in combinatie met (bijna) alle uitrustingsniveaus de Captur. De prijzen beginnen bij 33.290 euro voor de Intens E-Tech, gevolgd door de Série Limitée E-Tech vanaf 35.290 euro. De algemene prijslijst van de Captur begint bij 21.090 euro voor de Life met TCe 100 Bi-Fuel benzine-/LPG-motor. De niet-hybride Intens-uitvoering is leverbaar vanaf 24.990 euro en heeft dan diezelfde Bi-Fuel-motor onder de kap.
De E-Tech-modellen zijn per direct te bestellen en staan nog deze zomer bij de dealer. Voor de Captur volgen de Business-modellen wat later, die prijzen zijn nog niet bekend.