Autotest – Range Rover Fifty D350 (2021)
Speciale uitvoering ter ere van vijftig jaar Range Rover
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Vijftig jaar Range Rover. Dat mag je als autofabrikant natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan. Daarom introduceert Land Rover de Range Rover Fifty, op basis van de superluxe Range Rover Autobiography. Slechts 1.970 exemplaren zien ervan het levenslicht, een verwijzing naar het originele introductiejaar. Deze ‘all black’ Range Rover Fifty is er een van en is bovendien uitgerust met een fonkelnieuwe Ingenium zes-in-lijn mild-hybride diesel, de D350.
Range Rover Fifty: 1 of 1970
De Range Rover Fifty is eenvoudig te herkennen aan unieke exterieuraccenten in de kleur Auric Atlas en speciale 22-inch wielen die je op geen enkel andere Range Rover treft. Dat begint al goed, maar er zijn meer herkenningspunten. De SUV heeft bijvoorbeeld diverse ‘Fifty’-badges. Het opschrift is zowel aan de buiten- als binnenkant te zien, bijvoorbeeld op het ‘1 of 1970’-plaquette op de middenconsole, de hoofdsteunen, het dashboard en de verlichte treeplanken.
Heritage-kleuren, zeker doen!
De Range Rover Fifty is beschikbaar in zowel standaard lengte als met verlengde wielbasis. Er is keuze uit diverse kleuren, zoals Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba en Santorini Black. In zeer gelimiteerde aantallen biedt Land Rover Special Vehicle Operations – SVO kortweg – de Land Rover Fifty ook aan in drie Heritage-kleuren uit het originele Range Rover-kleurenpalet: Tuscan Blue, Bahama Gold en Davos White. Supertof natuurlijk, alleen is in dit geval gekozen voor een volledig zwarte Range Rover. Zonde, want zo wordt het bijzondere aan de Fifty-versie eigenlijk tenietgedaan. Marketingtechnisch snappen we het ook wel hoor, want zwart ligt nu eenmaal beter in de markt dan Bahama Gold. Maar toch, kies lekker voor die Heritage-tinten. De auto kan het hebben en in de toekomst maakt dat van deze uitvoering zelfs een collectors item.
Ook als plug-in hybride
Er zijn verschillende motoren voor de Fifty leverbaar: benzine, diesel en zelfs een Plug-In Hybride P400e-versie. Die laatste is met 166.157 euro de voordeligste in de line-up. Voor de P525 5.0 V8 Supercharged benzine ben je 237.816 euro kwijt. Wij rijden in de fonkelnieuwe D350 3.0 i6 MHEV twin turbodiesel. Die kost je 215.427 euro, voor een auto van het formaat Rolls-Royce Cullinan met haast dezelfde luxe is dat natuurlijk een schijntje.
D350 dieselmotor
D nieuwe generatie zescilinder-in-lijn Ingenium dieselmotoren van Land Rover zijn alleemaal voorzien van 48V Mild Hybride Electric Vehicle (MHEV) technologie voor een gereduceerd brandstofverbruik. De motoren zijn volledig in eigen huis ontwikkeld en leverbaar met een vermogen van 221 kW (300 pk) en 285 kW (350 pk). De 350 pk-krachtbron heeft wat ons betreft de voorkeur, helemaal omdat een beetje Range Rover al snel 2.350 kilogram weegt. Deze D350 Fifty tikt dat gewicht aan, goed voor 715 euro wegenbelasting per kwartaal. Dat tikt lekker aan.
Aluminium
De nieuwe zescilinder-in-lijn dieselmotoren zijn gebaseerd op de modulaire aluminium motorarchitectuur van Jaguar-Land Rover. De D350-diesel vormt een perfect match in de Range Rover. Wat een power en vooral wat een koppel. De 2.997 cc grote krachtbron levert 350 pk bij 4.000 toeren per minuut en een stevige 700 Nm aan koppel tussen 1.500 en 3.000 toeren per minuut. Schakelen gebeurt met een achttraps automaat van ZF, een prima combi.
Imposant koppel
Vooral het imposante koppel resulteert in bovengemiddeld snelle prestaties. De 0-100-tijd kost je slechts 7,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 225 km/u. Voor een SUV met de aerodynamica van een tuinhuis is dat echt niet slecht. Een paardentrailer trekken is geen enkel probleem, want het geremde trekgewicht komt uit op 3.500 kilogram.
Bepaalde charme
Om te zien is de Range Rover nog altijd een indrukwekkende en vooral stijlvolle verschijning. De SUV heeft een bepaalde aantrekkingskracht, een bepaalde charme. Dat ie groot is, spreekt voor zich. Hij is vijf meter lang, 2,22 meter breed (inclusief zijspiegels) en de wielbasis komt uit op 2,92 meter. En dan heb je nog maar de normale wielbasis. Als je de Long Wheelbase-versie pakt, dan is de auto 5,2 meter lang en bedraagt de wielbasis 3.122 mm. Kortom: nog meer beenruimte achterin. En die is zelfs met de ‘standaard’ wielbasis al niet mis. Je kunt heerlijk riant zitten op fantastisch meubilair.
Hoogpolig tapijt
Het rijcomfort is van uitzonderlijk hoog niveau. Je deint over de weg, drempels lijken niet te bestaan, aan boord is het fluisterstil en is vrijwel elk component afgewerkt met leder. Zelfs de dakhemel is met leder afgewerkt. De afwerking is van hoog niveau, je voeten rusten op hoogpolig tapijt en voor je gevoel zit er voorin 1,5 meter tussen beide stoelen. In deze bijzondere tijd geen overbodige luxe. En dan moeten we de Meridian-geluidsinstallatie nog noemen. Die klinkt fantastisch.
Touch Pro Duo-infotainmentsysteem
De Range Rover is verder uitgerust met het Touch Pro Duo-infotainmentsysteem. Een prima systeem, maar je merkt wel dat dit systeem achterloopt op het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem van Jaguar Land Rover. Het Pivi Pro-systeem werkt toch net even lekkerder en ziet er mooier uit dan dit systeem. De interface van Pivi Pro is ook gebruiksvriendelijker. Verder valt op dat het bedieningselement voor bijvoorbeeld de klimaatcontrole aanzienlijk groter is dan het navigatiedisplay.
Sexappeal
Een ding is zeker: de Range Rover is nu, in zijn vierde generatie en met miljoenen verkochte exemplaren, een ultieme uitdrukking van luxe. De looks, de rijbeleving, het heeft gewoon een bepaalde aantrekkingskracht. Als Fifty-uitvoering is de ‘sexappeal’ van de Range Rover alleen nog maar groter, helemaal als je durft te kiezen voor een van de drie Heritage-kleuren.
Range Rover Fifty D350 (2021) – Slechts 1.970 exemplaren – AutoRAI TV