Autotest – Porsche 911 GT3 (2021), ode aan autorijden
Ongefilterd rijplezier, emotioneel en spartaans
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Zoveel mensen, zoveel wensen. Porsche weet dat als geen ander en heeft een uitgebreid gamma aan 911-types. Rijden kan vanaf 149 mille in een 911 Carrera en de allrounder Porsche 911 Turbo S vormt met 281.400 euro en 650 pk aan vermogen de absolute top. Maar welke Porsche 911 is nu echt de lekkerste? Aan welke 911 beleef je het meeste plezier? En welke 911 heeft nog echt dat rauwe randje? Het antwoord is simpel: de nieuwe Porsche 911 GT3, generatie 992.
Fotografie: Noël van Bilsen Photo & Video
Porsche 911 GT3 is circuitracer met kenteken
Als een auto in nauwe samenwerking met Porsche Motorsport werd ontwikkeld, dan weet je eigenlijk al genoeg. Je koopt in zo’n geval een circuitracer met kenteken. De nieuwe Porsche 911 GT3 vormt geen uitzondering. Het gaat hier feitelijk om een 911 GT3 R in een smoking. Wel een sportieve smoking overigens, want de nodige spoilers verraden dat je hier te maken hebt met een serious piece of kit.
“Deze GT3 prikkelt je zintuigen op zoveel meer fronten dan een Carrera GTS of Turbo S dat kan.”
4,0-liter zescilinder boxermotor
De absolute hoofdattractie van de nieuwe Porsche 911 GT3 – of 992 GT3 zoals de supercar intern heet – vormt de aandrijflijn. De 510 pk sterke 4,0-liter zescilinder boxermotor in de nieuwe 911 GT3 is gebaseerd op de motor van de 911 GT3 R. Deze hoogtoerige krachtbron wordt vrijwel zonder aanpassingen toegepast in de nieuwe 911 GT3 Cup. Met een topsnelheid van 320 km/u (PDK: 318 km/u) is de nieuwe 911 GT3 zelfs sneller dan de vorige GT3 RS.
Prijs 911 GT3
Wat dat moet kosten? Je betaalt 239.200 euro voor de nieuwe GT3, ongeacht transmissie. De handgeschakelde zesbak en zeventraps PDK hebben dezelfde prijs. Je kunt de GT3 ook bestellen zonder al die spoiler. Dan opteer je voor de 911 GT3 met Touring Package. Die begint bij 238.800 euro.
Handmatig verstelbare achterspoiler
Vrijwel elk detail van de 911 GT3 refereert aan de autosport, denk aan de handmatig verstelbare achterspoiler. De voorklep is gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), de ramen zijn van lichtgewicht glas, het gewicht van de remschijven is geoptimaliseerd en de velgen van gesmeed lichtmetaal brengen het gewicht verder omlaag. De lichtgewicht sportuitlaat met elektrisch verstelbare vlinderkleppen zorgt zelfs voor een gewichtsreductie van 10 kg.
“De ramen zijn gemaakt van lichtgewicht glas.”
Volledig personaliseren
Een GT3 samenstellen moet een feest zijn, want je kunt hem volledig personaliseren. Bijvoorbeeld met een lichtgewicht dakpaneel van ongelakte koolstofvezel, carbon spiegelhuizen, getinte led-matrix koplampen en bijpassende Exclusive-design achterlichten. In het interieur zijn details zoals de schaal van de toerenteller, de stopwatch van het Sport Chrono Pakket, de veiligheidsgordels en de sierlijsten verkrijgbaar in de carrosseriekleur, of in elke andere gewenste kleur. Prijzen lopen snel op richting 265.000 euro of meer, zoals deze 992 GT3 in Haaiblauw moet kosten.
Allerlaatste 911 GT3 met atmosferische krachtbron
Natuurlijk is dat alles veel geld, maar de nieuwe GT3 is wel elke euro waard en verkoopt als warme broodjes. Dat komt omdat het de allerlaatste 911 GT3 is met atmosferische krachtbron. Alleen al om die reden vormt deze Porsche een kans die je als liefhebber eigenlijk direct moet grijpen, mits je portemonnee dat toelaat natuurlijk. De zescilinder boxermotor produceert een geluid waar je stil van wordt. Of juist niet, want emoties zorgen ervoor dat je zelf ook geluid gaat maken. Je schreeuwt, vloekt, huilt, lacht, en dat alles met de beste bedoelingen. Deze krachtbron maakt wat in je los.
“Kippenvel tot op je nagels.”
Diepe, hese soundtrack
We nemen je even mee door het toerenbereik. Bij 4.000 toeren per minuut dringt er al een fijne boxerhuil het interieur binnen. De zespitter geeft hier al een flinke push in combinatie met een diepe, hese soundtrack. Boven de 6.000 toeren per minuut lijkt de toerenbegrenzer in zicht, omdat hier de limiet van de meeste turbomotoren ligt. Bij deze Porsche is dat anders. Bij 6.100 toeren per minuut is de koppelpiek van 470 Nm bereikt. De pret lijkt voorbij, maar juist op dit moment nemen de peekaa’s het over.
De vlinders razen door je lijf
Boven de 7.000 toeren per minuut wordt het feest. Het blok begint te leven, spoelt snel op, heel soepel maar wel met flink geweld. Haal je hem nog verder door, bijvoorbeeld tot 8.400 toeren per minuut, pas dan heb je de volle beschikking over 510 pk, het piekvermogen. En dan nog is de rek er niet uit. Pas bij 9.000 toeren per minuut moet je schakelen. Op dat moment razen de vlinders door je lijf. Kippenvel tot op je nagels, je trommelvliezen smeken eigenlijk om gehoorbescherming, maar willen aan de andere kant ook niets missen van het fenomenale geluid. Een traan parelt door de zwaartekracht over m’n wang richting beneden. Een traan van geluk. Want deze GT3 bezorgt je geluksmomenten die je in geen enkele andere auto krijgt.
Woest, ongetemd, rauw
Natuurlijk levert Audi en Lamborghini een atmosferische V10, ook hoogtoerig overigens. Maar deze zescilinder boxermotor in de GT3 heeft een ander karakter. Woest, ongetemd, rauw, ongezouten en haast onfatsoenlijk. Maar het is me een partijtje lekker. De rest van de auto wordt haast bijzaak, terwijl ook die basis staat als een huis.
“De echte purist heeft lak aan die imperfecties.”
De liefde voor auto’s
Want gelukkig hoef je niet altijd vol te gaan in een GT3. Je kunt ook heel eenvoudig cruisen. Realiseer je dan wel dat er wel wat extra geluiden het interieur binnendringen door beperkte geluidsisolatie. Steentjes tikken in de wielkasten, het zescilinder-orkest dringt ongefilterd het interieur binnen en ook de banden hoor je goed. Is dat erg? Het hangt sterk af van hoe groot je liefde voor auto’s is. De echte purist heeft lak aan die imperfecties. Iemand die ook comfort belangrijk vindt, kan zich op de langere afstanden wellicht gaan storen aan de overkill van prikkels, want deze GT3 prikkelt je zintuigen op zoveel meer fronten dan een Carrera GTS of Turbo S dat kan.
Conclusie test Porsche 911 GT3
Geloof het of niet, maar met een gangetje van 105 km/u haal je met gemak 1 op 10. Dankzij de 64 liter benzinetank haal je zodoende dik 600 kilometer op een volle tank. Ga je echt trappen, dan moet je rekenen op 1 op 3. Ach, voor de koper van een GT3 is het wisselgeld. Je koopt zo’n auto om van te genieten. En dat ga je gegarandaard doen, zo lang je maar weet waar je aan begint. Want deze GT3 is best hardcore, voor sommigen misschien wel te hardcore. Voor mij is de 911 GT3 het beste in de 911-familie. Ongefilterd rijplezier, emotioneel en spartaans. Porsche verdient niets dan lof voor een auto als deze 992 GT3. Het is wat mij betreft de beste 911 tot nu toe. Een ode aan het rijden.