Autotest – Porsche 718 Boxster T (2019)
Hoe Porsche van downsizen een sport maakt?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De CO2-uitstoot van nieuwe auto’s moet fors lager. Fabrikanten werpen hybride-aandrijving, volledig elektrische auto’s en kleinere motoren in de strijd. Ook Porsche doet mee. Bijvoorbeeld met twee cilinders minder in een Porsche Boxster. Dat is geen straf, integendeel zelfs.
Hoe zit het met de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s?
De uitstoot van CO2 van nieuwe auto’s moet in 2021 omlaag naar 95 g/km. De Europese commissie en de auto-industrie zijn dat jaren geleden overeengekomen. Alleen heel compacte modellen halen dat, zoals bijvoorbeeld een Peugeot 108. Pijnlijk voor een merk als Porsche zou je denken. Het ligt wat genuanceerder. Die 95 gram is een gemiddelde. Dat wil zeggen: de fabrikant moet ervoor zorgen dat de gemiddelde uitstoot van alle geleverde nieuwe modellen onder deze grens zit. De elektrische Porsche Taycan bijvoorbeeld, die volgend jaar komt, trekt voor Porsche het gemiddelde flink omlaag. Ter compensatie van leuke speeltjes zoals de geteste 718 Boxster GT
Less is more
Er leiden echter meer wegen naar Rome. Met minder cilinders is ook CO2-winst te behalen. Porsche doet dat met de 718 Boxster. De vorige versie had er zes, nu zijn het er vier, maar die leveren wel het plezier van zes. De 2,0-liter boxermotor met turbo in de geteste 718 Boxster T tikt de 300 pk aan. Dat is 35 pk meer dan de 2,7-liter zescilinder in de vorige generatie van de Boxster. Less is dus echt more. Brandstofverbruik en CO2-uitstoot zijn bij de nieuwe viercilinder lager. Een verbruik van 1 op 13 blijkt haalbaar met een vloeiende rijstijl en lage toerentallen.
Valt er nog wat te genieten?
Tot zover het mijmeren over CO2. Het wordt tijd voor schaamteloos genieten. Daarvoor koop je toch een Porsche. Als het gaat om minderen en knijpen kun je beter een kleine auto kopen, zo iets als een Volkswagen Up. De 718 Boxster is trouwens de te verkiezen uitvoering boven de coupéversie 718 Cayman als je in alle opzichten wilt genieten. De cabrio-variant biedt gewoon meer puur rijplezier, zeker met het dak open.
Porsche 718 Boxster T (2019), schaamteloos genieten – AutoRAI TV
Hoe is het open rijden?
Open kunnen rijden is bij mooi weer een extra dimensie. Door de lage zit en de tot boven je voorhoofd doorgetrokken voorruit zit je redelijk goed uit de wind. Het is dan gewoon ronduit plezierig sturen, omdat je dan nog beter het rauwe boxergeluid hoort. In de rijmodus normaal is dat geluid bescheiden. In de standen sport en sport+ is de geluiddemping minder. Bij gas geven hoor je de motor overduidelijk. Fijn voor de omgeving is dan wel weer, dat het in de auto indrukwekkender klinkt dan er buiten. Porsche ziet genieten als iets individueels zonder dat je anderen irriteert met je persoonlijk genot.
Wat houdt de ‘T’ in?
De T-modellen van Porsche, zoals deze 718 Boxster T, zijn geboren volgens de ‘less is more’ gedachte. Het accent ligt op sportief rijden en schrappen van luxe. De auto moet puur zijn en daarmee vooral mensen aanspreken die een kronkelende binnenweg verkiezen boven de snelweg. De 718 Boxster T heeft daarvoor een verlaagd onderstel. Je merkt dat de veerwegen wat korter zijn als je over dwarsrichels rijdt. Die voel je nadrukkelijk, helemaal in de stand sport+.
Portierlussen: een geinige gimmick
Bij de T-modellen is ook gewicht verlaagd door uitrusting te schrappen. In plaats van Porsche Communication Management (PCM) hebben de 718 T-modellen een groot opbergvak in de middenconsole. Zonder meerprijs kun je dat infotainmentsysteem wel gewoon bestellen. De handgrepen om de portieren te openen zijn vervangen door stoffen treklussen. Scheelt weer enkele honderden grammen en de lussen zijn door hun apartheid best een geinige gimmick.
Tussengas, waarom?
Standaard hebben de 718 T-modellen een handgeschakelde zesversnellingsbak. Automatisch tussengas bevordert soepel en vooral snel terugschakelen. Wil je dat hij vervolgens snel weer oppakt als je gas geeft, dan moet je ervoor zorgen dat de motor niet onder de 2.000 toeren komt. Daaronder is de assistentie van de turbo te gering voor een directe punch.
Hoe rijdt hij nou echt?
In 5,3 seconden sprint de 718 Boxster T van 0 naar 100 km/u. Met een Sport Chrono-pakket lukt dat in 4,7 seconden. De topsnelheid bedraagt 275 km/u. De grootste lol zit hem toch vooral in het rijden op bochtige wegen. De 718 Boxster heeft een ongekend goede balans. De midscheeps geplaatste motor levert nu eenmaal een prima gewichtsverdeling op. De boxermotor met zijn liggende cilinders draagt bij aan een laag zwaartepunt. Het resultaat is een uiterst alert op het stuur reagerende auto, waarmee bochten neutraal en snel zijn te nemen. En elektronische rijdersassistentie grijpt in mocht je het wat te gortig maken. Maar serieus, de grens van gortig ligt bij deze tweezits cabriolet met achterwielaandrijving erg hoog. Knap als je hem bereikt!
Conclusie
Wil je een gebruiksvriendelijke rijdersauto met genoeg bite, dan is de Porsche 718 Boxster T zeker het proberen waard. Natuurlijk moet je wel het budget ervoor hebben, maar zo’n fijn sturende Porsche voor minder dan een ton in euro’s is eigenlijk heel aantrekkelijk. De basisversie heb je voor 85.300 euro. De T komt op 92.300 euro. De geteste versie had een PDK-transmissie. Het is een 7-traps automaat met dubbele koppeling. De meerprijs is slechts 864 euro. De automaat is comfortabel, helemaal als je wat vaker in de file belandt. De handbak is fijner als je de 718 Boxster T gebruikt voor een rondje sturen en genieten bij mooi weer in het weekeinde. En als je van het pure houdt, rijbeleving maximaal wil hebben en gewoon houdt van schakelen. Wil je nog wat speciaals? Zoals keramische remschijven, Porsche Ceramic Composite Brake? Kost 7.728 euro! Of volledige kuipstoelen? Kosten 5.656 euro.
Testnotitie Bart Oostvogels
“De 718 Boxster heeft een middenmotor en dat concept staat garant voor bakken stuurplezier en een geweldige balans. Wat sturen betreft kom je in deze 718 Boxster T dus absoluut aan je trekken. De zitpositie is perfect en het stuurgevoel is subliem. Het idee van de 718 Boxster T is leuk. Een handbak, zo weinig mogelijk opties, treklussen om de deuren te openen, ik snap hem wel. Een auto voor de puristen. Maar als je vervolgens de auto helemaal vol hangt met opties inclusief automaat, dan is de meerwaarde van de T-versie een beetje zoek. Ga dan gewoon voor de normale 718 Boxster, want die heeft ook 300 pk. In alle gevallen koop je een briljant rijdende sportauto met een viercilinder boxermotor die je het Subaru-gevoel geeft. Zo’n lekkere donkerbruine roffel, je kent het vast nog wel van vroeger. Lekker hoor.”