Autotest – Peugeot 5008 PureTech 130 (2021)
De Peugeot voor het hele gezin
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Al decennialang bouwt Peugeot populaire gezinsauto’s. Het gezin dat op zoek is naar een Peugeot met zo veel mogelijk ruimte is anno 2021 aangewezen op de 5008. AutoRAI.nl zoekt uit hoe praktisch die is.
Ruimtelijke historie
Wie zijn gezin in luxe en met alle ruimte wil vervoeren, kan al lange tijd terecht bij Peugeot. Denk maar aan de Familiale-stationwagens van weleer. Wie nog meer ruimte wilde, kon vanaf 1994 bij Peugeot terecht voor de 806. Dat was een grote MPV, die in samenwerking met Citroën, Fiat en Lancia was ontwikkeld. Overkoepelend zijn deze MPV-modellen ook wel bekend als de Eurovans, omdat ze een sterk Europees alternatief boden voor grote Japanse en Amerikaanse ‘minivans’.
Dankzij de grote, vierkante carrosserie met grote ramen boden de Peugeot 806 en zijn neefjes namelijk een licht interieur met zeer veel ruimte, toegankelijk via een grote achterklep en handige schuifdeuren. De Eurovans waren dan ook een groot succes. In 2002 verscheen daarom een tweede generatie, die bij Peugeot luisterde naar de naam 807. Daarbij speelde een mooie vormgeving een grotere rol, maar zonder in te leveren in praktische eigenschappen.
Van 807 naar 5008
Op een gegeven moment raakten dergelijke grote MPV’s uit de gratie. De tweede generatie Eurovans hield het desondanks nog tot en met 2014 vol. In 2009 had Peugeot al een volledig nieuw MPV-model geïntroduceerd: de 5008. Die is iets kleiner dan de 807, maar biedt nog steeds plaats aan tot zeven inzittenden. Als iets kleinere variant was er de vijfpersoons 3008, die overigens al een jaar eerder op de markt kwam.
Nadat de 5008 in 2014 het stokje volledig van de 807 had overgenomen, verscheen in 2016 een tweede generatie van de 3008, kort daarna gevolgd door een nieuwe 5008. Meer dan voorheen waren de modellen een korte en lange versie van elkaar en volgens de laatste trends hadden ze een meer SUV-achtige carrosserie. In 2020 volgde een facelift en dat is het model dat nu in de showrooms staat.
Peugeot 5008 nog steeds praktisch?
De Peugeot 5008 is weliswaar niet zo groot als de 806 en 807 van weleer, maar het is nog steeds een erg praktische auto voor het hele gezin. De auto biedt standaard ruim plaats aan vijf inzittenden, maar is desgewenst ook leverbaar als zevenzitter. Houd er wel rekening mee dat de twee extra zitplaatsen, in de bagageruimte, vooral bedoeld zijn voor kinderen.
De bagageruimte biedt met de eventuele derde zitrij neergeklapt 702 liter bagageruimte onder de hoedenplank. Tot aan het dak gemeten raak je liefst 1.862 liter aan bagage in de auto kwijt. De derde zitrij is niet alleen neerklapbaar, maar ook uitneembaar. Zonder de derde zitrij meet het bagageruimtevolume zelfs 1.940 liter. In alle afzonderlijke opbergvakken in het interieur zou je tezamen nog eens 38 liter aan bagageruimte tot je beschikking moeten hebben. Kortom, de Peugeot 5008 is nog altijd een erg praktische auto.
De Peugeot i-Cockpit
Deze praktische eigenschappen worden anno 2021 verpakt in een aansprekende, typische Peugeot-vormgeving. Daarbij hoort ook de Peugeot i-Cockpit, de eigenwijze plaatsing van de tellers boven het stuurwiel. Dat stuurwiel is ook kleiner dan gemiddeld, wat alles bij elkaar zou moeten zorgen voor een meer betrokken rijbeleving. Ons advies: ga echt zelf proefrijden om de i-Cockpit te ervaren. De een vindt het geweldig, de ander niet zo.
Overigens is het voor een deel ook een kwestie van gewenning. Wat ons betreft zijn de tellers boven het stuur in ieder geval een groot pluspunt. Ze staan veel meer in je blikveld dan conventionele tellers, waardoor je je ogen nauwelijks van de weg hoeft te halen om ze af te lezen. Daarmee maken de hoog geplaatste tellers een duur head-up display overbodig. Kortom, wij zijn wel te spreken over die i-Cockpit. Wel zouden we liever toch een wat groter stuurwiel willen hebben, al is ook dat wellicht een kwestie van gewenning.
Infotainment
De i-Cockpit is ook voorzien van een standaard 8-inch en optioneel 10-inch touchscreen voor de bediening van het infotainment. De Peugeot 5008 biedt alle voorzieningen die je tegenwoordig mag verwachten. Digitale radio, Mirror Screen (Apple CarPlay en Android Auto) en meerdere 12V-aansluitingen zijn zelfs standaard. In het infotainmentmenu moet je naar sommige dingen nog wel eens zoeken, maar als je eenmaal weet waar alles zit dan werkt het systeem prima.
Peugeot 5008 met nachtzicht
Een interessante en niet alledaagse optie is Night Vision. Dat kost een stevige 1.000 euro, maar zorgt wel voor beter zicht in het donker. Dankzij een infraroodcamera ziet de Peugeot voetgangers, dieren of andere objecten, ook als die nog buiten het bereik van de koplampen zijn. Ook kan de Peugeot hiermee als het ware door mist heen kijken. We hebben het systeem niet onder de meest uitdagende omstandigheden kunnen testen, maar op een gewone donkere avond werkt het in ieder geval goed.
Hoe rijdt de Peugeot 5008?
Ook niet onbelangrijk: het rijden. De Peugeot 5008 biedt een goede balans tussen comfort en dynamiek. Bij een gezinsauto als de 5008 ligt de nadruk wel vooral op dat eerste. De vering is comfortabel genoeg om oneffenheden goed weg te werken, maar stevig genoeg om de carrosserie niet te veel te laten overhellen in een scherpe bocht.
Wij rijden met de PureTech 130 S&S EAT8, een 1,2-liter driecilinder met een vermogen van 96 kW (130 pk). Dat is qua vermogen het ‘instappertje’ van het motorenaanbod, maar zeker in Nederland heb je aan 130 pk echt genoeg. Alleen wie vaak een zware aanhanger of caravan rijdt en/of met volle bepakking de bergen opzoekt zal een van de sterkere motoren kunnen overwegen. Met een bijna ratelend driecilindergeluid laat de motor bij het optrekken wel goed van zich horen, maar eenmaal op snelheid is het stil voorin.
De geteste uitvoering heeft een officieel verbruik van 1 op 14,9. Tijdens onze testweek, met voornamelijk lange snelwegafstanden in het vlakke Nederland, hebben we die waarde met een gemiddeld verbruik van ruim 1 op 15 zelfs nipt verslagen. Ofwel, het theoretische verbruik is realistisch en haalbaar, zij het natuurlijk enigszins afhankelijk van het soort routes dat je rijdt en met hoeveel personen en bagage je onderweg bent.
Rijmodi
Net als tegenwoordig zo’n beetje iedere andere nieuwe auto, is ook de Peugeot 5008 voorzien van rijmodi. Dat zijn de modi Eco, Normal en Sport. Zoals verwacht biedt de rijmodus Normal een ideale balans tussen prestaties, comfort en brandstofverbruik. In Eco-modus houdt de automaat de toeren zo laag mogelijk. Dat is ook goed merkbaar aan de tragere reactie op input van het gaspedaal. Zelfs voor een inhaalactie zal de auto in Eco-modus niet snel terugschakelen.
In Sport-modus houdt de automaat juist erg hoge toerentallen aan. In andere woorden, je rijdt dan eigenlijk altijd in één of twee versnellingen ‘te laag’. Door die hogere toerentallen reageert de auto verrassend fel op gasinput, je zou haast zeggen dat er meer dan 130 pk onder de kap zit. Voor wat extra sportiviteit wordt ook de besturing wat zwaarder. De geluidsbeleving blijft hier wel wat op achter, het blijft vooral het geluid van een hardwerkende driecilinder. Ook los daarvan past een Sport-modus niet zozeer bij het overige karakter van de auto, maar als je eens een sportieve bui hebt kan je best leuk met de auto sturen.
Prijzen Peugeot 5008
De prijslijst van de Peugeot 5008 begint bij 38.860 euro voor een Active Pack Business met handgeschakelde PureTech 130. Onze testauto is een Peugeot 5008 GT Pack Business, die verder nog is uitgerust met opties als een Black Pack (zwarte aankledingen), panoramadak, massagestoelen, het genoemde Night Vision en nog een aantal comfortverhogende zaken. Dat brengt het prijskaartje van de testauto op een totaal van 49.855 euro.