Autotest – Opel Vivaro Combi (2017)
Gezellig, zo'n bus
Denk even mee. Of je nu een fanatieke folderverzamelaar bent, door een echtscheiding kinderen van je nieuwe liefde in je schoot geworpen krijgt of je lieftallige echtgenote een unstoppable baby machine is, dan is het onvermijdelijk: een grote gezinsauto. Óf een familiebus! Een bus zoals de Opel Vivaro Combi bijvoorbeeld. Klopt ‘ie als een bus?
Twee auto’s of een bus?
Een bus is in al die situaties natuurlijk niet verplicht, laten we dat allereerst even benadrukken. Want je kan ook gewoon twee auto’s kopen. Heel gezellig is dat natuurlijk niet, want je bent dan nooit samen onderweg. Liever zit je allemaal samen in één auto. Dat is wel zo gezellig. In dat laatste geval is een personenbus als de Opel Vivaro Combi natuurlijk heel erg geschikt, of een van de vele andere alternatieven, zoals de technisch identieke Renault Trafic en Nissan NV300 maar ook de Peugeot Traveller, Toyota ProAce of Citroën Jumpy die op hun beurt weer techniek met elkaar uitwisselen.
PSA
Kortom: er zijn heel veel voorbeelden. Overigens: nu Opel in handen is van PSA kan het best zo zijn dat de Vivaro-opvolger een PSA-platform krijgt. Nu deelt de Vivaro nog techniek met Renault en Nissan.
“Een bus associeer je met gezelligheid omdat je met meerdere personen op een kleine ruimte verblijft.”
Drie zitrijen
De Opel Vivaro Combi is er met een standaard wielbasis of een verlengde variant (L2H1) met drie zitrijen, met op elke zitrij drie zitplaatsen. In totaal is er plek voor negen personen, inclusief de bestuurder. Voorin kun je met drie man zitten, al moet de persoon die voor het navigatiedisplay zit niet heel lang zijn vanwege de beperkte beenruimte.
“Met de Vivaro kun je heel goed zuinig rijden. Zo verbruikt de motor met een snelheid van 106 km/u ongeveer 4,0 l/100 km, dat is 1 op 25!”
Zwak voor busjes
Op de een of andere manier heeft iedereen wel een zwak voor een bus. Een bus associeer je met gezelligheid omdat je met meerdere personen op een kleine ruimte verblijft. In de Vivaro Combi is met negen personen tegelijk reizen niet alleen gezellig, maar ook comfortabel. De Vivaro Combi is namelijk bijzonder stil en goed geveerd. Dat schept rust. Vooral op de langere afstanden die je met de Vivaro probleemloos aflegt. Natuurlijk zit je wel wat rechtop en zijn de zittingen wat kort, waardoor comfortabel wegzakken in een zetel er niet in zit. Maar toch, passagiers houden het met gemak enkele uren uit.
“Spuit altijd de bumpers in kleur mee, dan heeft zo’n bus direct meer uitstraling.”
Een paar opmerkingen
Natuurlijk zijn er ook wat opmerkingen. Zo hoor je onderweg gordels tegen het plaatwerk kletsen als deze niet in gebruik zijn. De oplossing is om de gordels ook als je solo rijdt vast te klikken. De Vivaro blijft natuurlijk van origine een bestelbus. En dat merk je aan het materiaalgebruik. Veel harde plasticsoorten dus en simpele maar doeltreffende bedieningselementen. Toch wekt deze specifieke uitvoering de schijn van luxe op, omdat sommige plastic componenten zijn afgewerkt met kunstleder met mooie stiksels. Echt niet slecht.
Gigantische achterklep
What else? Het stuurwiel is niet voorzien van geïntegreerde toetsverlichting waardoor je in het donker geen zicht hebt op de knoppen. Een andere aantekening is dat de bagageruimte niet verlicht is na het openen van de gigantische achterklep die in het geval van de Combi niet uit twee portieren maar uit één naar boven scharnierend geheel bestaat. Het formaat van de achterklep is ook iets om rekening mee te houden tijdens het doen van boodschappen, al kun je boodschappen natuurlijk ook op een van de zitrijen kwijt. Er is toch ruimte in overvloed.
“Je bent toch met bijna 5,4 meter aan bus onderweg. Formaatje Rolls-Royce Phantom dus.”
Goede vondsten
Toch is de indruk over het algemeen heel positief. De Vivaro stuurt goed en is voorzien van snufjes die je in een bus wenst, zoals een achteruitrijcamera met hulplijnen. Het beeld verschijnt automatisch in de binnenspiegel zodra je de R-versnelling inschakelt. Ook heeft de auto parkeersensoren. Die systemen zijn handig bij een bus van dit formaat, want je bent toch met bijna 5,4 meter aan bus onderweg. Formaatje Rolls-Royce Phantom dus.
Panorama Blue
Opel levert de Vivaro Combi uiteraard in verschillende kleuren. In ons geval rijden we met een exemplaar in de kleur Panorama Blue Mica. Erg stijlvol, vooral in combinatie met de 16-inch lichtmetalen wielen. Spuit altijd de bumpers in kleur mee, dan heeft zo’n bus direct meer uitstraling.
“De 145 pk sterke krachtbron past perfect bij de Vivaro.”
De kosten
Talking about engines. Deze Vivaro Combi met dubbele cabine (L2H1) is voorzien van een 1.6 CDTi-dieselmotor met twee turbo’s, goed voor 145 pk en 340 Nm. Dit is de krachtigste dieselmotor in de motorenrange die verder uit alleen maar diesels bestaat. Er is verder nog keuze uit 1.6 CDTI’s met 95 of 125 pk. Opel levert alle motoren in combinatie met een handgeschakelde zesbak die trefzeker schakelt, maar wel lange slagen heeft.
Gemiddeld verbruik
De 145 pk sterke krachtbron past perfect bij de Vivaro. Er is altijd voldoende trekkracht en inhalen is kinderspel door de grote powerreserve. Het gemiddelde verbruik komt uit op 8,0 l/100 km. Voor een voertuig met de aerodynamica van een baksteen nog heel acceptabel. Je merkt vast dat er op de snelweg soms busjes met 130 km/u op de linkerbaan rijden. Niets mis mee, maar heel zuinig rijden ze niet. Weet dat je met een bus als de Vivaro heel goed zuinig kan rijden. Zo verbruikt de motor met een snelheid van 106 km/u ongeveer 4,0 l/100 km, dat is 1 op 25! En rijden met 114 km/u betekent nog altijd 1 op 20. Als je een beetje je best doet, haal je uit de 80 liter dieseltank met gemak dik 1.500 kilometer.
“Je moet als particulier flink in de bus blazen.”
Grijs of geel?
Opel levert hem met grijs of geel kenteken. Op grijs kenteken – dus zonder BTW en BPM – ben je voor de 145 pk-versie 25.879 euro kwijt. Voor particulieren (geel kenteken) geldt een aankoopbedrag van 49.479 euro. Je moet als particulier dus flink in de bus blazen. Met een ledig voertuigengewicht van 1.823 kilogram betaal je per tijdvak van drie maanden 402 euro wegenbelasting, dus 134 euro per maand.
Conclusie
Goed, terug naar de hamvraag. Klopt de Opel Vivaro Combi als een bus? Met hier en daar wat minpuntjes valt er met zo’n bus uitstekend te leven. Comfortabel, stil, maar bovenal heel erg gezellig. Zo’n bus is zo gek nog niet.
Pluspunten
+ Comfortabel weggedrag
+ Stil, ook hogere snelheden
+ Ruimte
+ Handige parkeercamera met display in binnenspiegel
+ Beresterke dieselmotor
Minpunten
– Relatief korte zittingen stoelen
– Stuurwiel zonder toetsverlichting
– Bagageruimte niet verlicht