Autotest – Opel Vivaro (2019)
Nieuwe basis, nog steeds een pakezel
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Opel Vivaro deelde voorheen zijn technische basis met de Renault Trafic, Nissan NV300 en Fiat Talento. Nu Opel onderdeel is van Groupe PSA, verandert die basis. De nieuwe Vivaro is nu het broertje van de Peugeot Expert, Citroën Jumpy en – als verre neef – ook de Toyota ProAce. Een ding is gebleven, de Opel Vivaro is nog altijd een pakezel.
Dik één miljoen busjes
Voor onze neus in zonnig Frankfurt staat de derde generatie Vivaro. De merknaam Vivaro draait sinds 2001 mee en sierde sindsdien op dik één miljoen busjes. Best een succesnummer dus, die Vivaro. Sowieso is Opel succesvol met zijn bedrijfsauto’s. Reden voor moederbedrijf Groupe PSA om Opel verantwoordelijk te maken voor de wereldwijde ontwikkeling van lichte bedrijfswagens voor Groupe PSA in zijn geheel.
Vivaro-e
Van het vierluik Expert, Jumpy, ProAce en Vivaro komt de Opel als laatste op de markt. Einde zomer staat ie bij de Nederlandse dealers. In 2020 volgt nog een Vivaro-e, een volledig elektrische uitvoering die vooral voor last mile delivery in steden en dorpen interessant kan zijn.
Highlights van de nieuwe Opel Vivaro (2019) – AutoRAI TV
Achttraps automaat
Voorlopig staan er alleen dieselmotoren op het menu. Er is keuze uit een 1,5-liter viercilinder dieselmotor met 102 of 120 pk of een 2,0-liter viercilinder dieselmotor met 122, 150 of zelfs 177 pk. Alleen de 177 pk-variant is leverbaar met een nieuwe achttraps automaat. Alle andere diesels hebben een handgeschakelde zesbak die soepel schakelt. Voorwielaandrijving is standaard, maar optioneel levert Opel de Vivaro met een 4×4-systeem van Dangel. Ook behoort bodembescherming tot de opties.
Drie lengtevarianten
Opel levert de Vivaro als Gesloten Bestelwagen, Dubbele Cabine met maximaal zes zitplaatsen, Combi en Platform Cabine voor verschillende soorten opbouw. Tevens wordt de Vivaro net als zijn busbroeders aangeboden in drie lengtevarianten, te weten 4,60 meter, 4,95 meter en 5,30 meter.
Chaos
Het leveringsprogramma van een bedrijfswagen is vaak één grote chaos vanwege de vele mogelijkheden. Het overzicht is al snel zoek. Om toch duidelijkheid te geven hieronder even kort de feiten op een rij van de drie verschillende lengtevarianten.
Opel Vivaro 4,60 meter (L1H1)
Laadvolume: 5,1 kubieke meter
Trekgewicht: 2.500 kilogram
Aantal zitplaatsen: tot 9
Laadvermogen: 1.391 kilogram
Bijzonderheden: De standaard laadinhoud bedraagt 4,6 m3 en kan worden uitgebreid tot 5,1 m3 dankzij de FlexCargo doorlaadmogelijkheid onder de passagiersstoel. Hierdoor kunnen objecten van maximaal 3,32 meter lengte worden meegenomen.
Opel Vivaro 4,95 meter (L2H1)
Laadvolume: 5,8 kubieke meter
Trekgewicht: 2.500 kilogram
Aantal zitplaatsen: tot 9
Laadvermogen: 1.379 kilogram
Opel Vivaro 5,30 meter (L3H1)
Laadvolume: 6,6 kubieke meter
Trekgewicht: 2.500 kilogram
Aantal zitplaatsen: tot 9
Laadvermogen: 1.336 kilogram
Lager
Grappig detail is dat de hoogte van de Vivaro is verlaagd naar 1,90 meter zodat de bus in de meeste parkeergarages kan rijden. Ondanks die lagere daklijn lever je niets in aan laadcapaciteit. Wel zo prettig. Ook prettig zijn de – weliswaar optionele – automatisch te openen schuifdeuren. De schuifdeuren zijn elektrisch te openen met een voetbeweging richting de sensoren of met een druk op de knop.
Fijne werkplek
Ook praktisch? Jazeker! Het is immers een bedrijfsauto en heeft Opel er alles aan gedaan om van het interieur een fijne werkplek te maken. Je vindt dus overal opbergruimte. De rugleuning van de passagiersstoel is bijvoorbeeld heel eenvoudig plat te leggen en dan heb je als bestuurder een ‘tafeltje’ om je laptop op te leggen of om je boterhammen op te leggen tijdens de pauze.
Optielijst
De knoppen van het dashboard – dat we al kennen van de Expert, Jumpy en ProAce – zitten allemaal onder handbereik. Technologie is ook volop aanwezig, maar veel moet van de optielijst komen. Denk aan een Head-up display en een 180 graden achteruitrijcamera.
Veiligheidssystemen
Verder kun je Vivaro bestellen met camera- en radarsystemen die informatie leveren voor systemen als Lane Keep Assist, Traffic Sign Recognition en Drowsiness Alert, dat de bestuurder waarschuwt en adviseert om een pauze te nemen na twee uur non-stop te hebben gereden. Ook leverbaar zijn Adaptive Cruise Control, Forward Collision Alert en het botspreventiesysteem Automatic Emergency Braking, dat met behulp van een remingreep helpt een aanrijding te voorkomen of de impact daarvan te verminderen. Veilig ondernemen dus, althans dat is de bedoeling. Een systeem als Lane Keep Assist is best ‘gevoelig’ afgesteld waardoor de alarmbellen met regelmaat te horen zijn.
Apple CarPlay
En hoe zit het dan met de infotainment? Opel levert Multimedia Radio of Multimedia Navi Pro, beide voorzien van een 7,0-inch touchscreen en smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto (zodra door Google gelanceerd in Nederland). Multimedia Navi Pro is de meest uitgebreide met navigatie met Europakaart in 3D-weergave. Dit systeem kennen we van Groupe PSA. Werkt prima, maar heeft soms wat bedenktijd nodig.
Oordeel
En hoe rijdt dat alles dan? Eigenlijk meer dan ooit als een personenauto. Ten opzichte van de vorige Vivaro zit je veel comfortabeler en meer in een hoek die je ook in een auto kunt verwachten. Het stuurgevoel is voor een bus ook dik in orde. Wel vraagt het rempedaal om een subtiele aanraking, maar dat kan ook liggen aan het feit dat de testbus een vroeg productie-exemplaar is. Maar in de basis klopt de Vivaro als een… bus. Een goed doordacht product. Nu moet je alleen nog bepalen of er een Peugeot-, Citroën-, Toyota- of Opel-logo op de neus moet staan.
Vanafprijzen
Opel vraagt voor de Vivaro in ieder geval 17.999 euro, exclusief de BTW en BPM. De Vivaro Dubbele Cabine kost minimaal 22.749 euro en heeft twee zitrijen en biedt plaats aan maximaal zes personen. De optionele laadvloer is met hout afgewerkt en voorzien van een antisliplaag en aluminium rails. De Vivaro Combi kost 22.999 euro exclusief BTW en BPM en is ideaal voor groepsvervoer. De Vivaro Combi biedt plaats aan negen personen (afhankelijk van uitvoering en inrichting). Tot slot: de Vivaro Platform Cabine (L2H1) kost minimaal 22.499 euro, exclusief BTW en BPM. Daarop zijn verscheidene opbouwvarianten te realiseren, zoals een open laadbak.
Zafira Life
En heb je zo’n Vivaro liever als familieauto? Kijk dan naar de Opel Zafira Life. Dat is in feite gewoon een Vivaro-personenversie met een andere badge. De styling is vrijwel identiek. Lees de test van de Zafira Life hier.