Autotest – Opel Insignia 2.0 Turbo GSi (2020)
De GSi is terug!
De tweede generatie van de Opel Insignia is sinds 2017 op de markt en is inmiddels toe aan een kleine opfrisbeurt. Opel voert bij de Insignia een aantal kleine optische wijzigingen door die je bij een facelift kunt verwachten, maar onder de motorkap is alles anders.
Schepje bovenop
Met de tweede generatie van de Insignia introduceerde Opel in 2017 een betaalbare auto die vol moderne technologie zat. Daar doet Opel nu nog een schepje bovenop. De vernieuwde Insignia is slimmer dan ooit. Maar de technologie zit niet alleen onderhuids en in het interieur, het zit ook gewoon aan de buitenkant.
Zo heeft de vernieuwde Insignia bijvoorbeeld nieuwe koplampen. Ze zien er niet alleen anders uit – ze zijn smaller en puntiger – maar ook het binnenwerk is nieuw.
De Insignia heeft standaard LED-verlichting, maar de luxere uitvoeringen hebben Intellilux Pixel Lights. Dat klinkt ingewikkeld en dat is het eigenlijk ook. De nieuwe koplampen beschikken samen over 168 LED-elementen. Dit grote aantal zorgt ervoor dat de lichtbundels heel nauwkeurig aangepast kunnen worden. Hierdoor kan het automatisch grootlicht ongeveer alles verlichten en tegelijkertijd tegenliggers ontwijken.
Grote Duitse grille
De grille is ook wat anders vormgegeven. Hij is wat groter, want dat is nou eenmaal in de mode in Duitsland. Ook de sierstrips zijn iets anders en lijken over te lopen in de dagrijverlichting. Een handig trucje van de ontwerpers van Opel, want zo lijkt de Insignia lekker breed van voren.
Achter de grille zitten voortaan lamellen die open en dicht kunnen. Ze gaan open als de motor naar adam snakt en anders blijven ze dicht voor een betere aerodynamica.
Strakke pijpen
De Insignia is aan de achterkant ook iets gewijzigd, al is het wel subtiel. De bumpers zijn iets anders, maar het zijn vooral die nieuwe uitlaat-eindstukken die nieuw zijn. Ze hebben nu een strakke vorm en ogen lekker sportief. De stoere GSI-uitvoering die wij testen heeft tevens een dikke spoiler om het af te maken.
Technische snufjes zitten er ook de achterkant. Zo is er een vernieuwde achteruitrij-camera en een Rear Cross Traffic Alert-systeem dat dankzij radarsensoren objecten kan detecteren. Dit systeem geeft je een waarschuwing als er een persoon of voertuig van links of rechts komt terwijl jij achteruit je parkeerplek probeert te verlaten.
Praktisch
De Opel Insignia lijkt dan misschien op een sedan, maar is stiekem gewoon een hatchback. Dat is wel lekker praktisch met laden. In de Opel is er ruimte voor 490 liter bagageruimte en 1.450 liter als je de bank naar beneden klapt.
230 pk
Onder de motorkap is er veel nieuws te melden. Zo is onder andere de GSi terug van weggeweest, waardoor je nu kunt kiezen voor een nieuwe 2-liter turbobenzinemotor. In de GSi zorgt deze voor 230 pk (169 kW) en 350 Nm koppel. In de 2.0T uitvoering zorgt deze krachtbron voor 200 pk en dieselen kan ook met twee nieuwe motoren: 122 pk (89 kW) en 174 pk (128 kW).
Bij de tijd
Het interieur lijkt praktisch hetzelfde gebleven maar er is toch een grote verandering: het infotainmentsysteem is ineens razend snel. We vliegen met onze vingers door de verschillende menu’s heen alsof het onze eigen smartphone is. Dit heeft Opel goed voor elkaar.
Gelukkig hebben de Duitsers er voor gekozen om toch nog een hoop knoppen te laten zitten, waardoor je niet alles hoeft te bedienen vanuit het systeem. Wel zo fijn tijdens het rijden. Uiteraard zijn Apple Carplay en Android Auto standaard aanwezig.
Veiligheid
De Insignia zat al vol met technische snufjes en veiligheidssystemen, maar daar komen er nog een aantal bij. Zo zit er voortaan in de Insigna Forward Collision Alert met automatische emergency braking en voetgangersherkenning. Active Lane Keep Assist, Dode hoek waarschuwing, Adaptive Cruise Control met emergency braking, Verkeersbordherkenning en Advanced Park Assist.
Ergonomic Active Seats
De Insignia is typisch zo’n auto waar veel zakelijke kilometers mee gemaakt worden. Fijne stoelen zijn dan wel belangrijk. In de Insignia kun je kiezen voor Ergonomic Active Seats. Deze stoelen moeten rugpijn voorkomen. Je kunt ze op achttien verschillende manieren verstellen en ze hebben massagefunctie, uitschuifbare dijbeensteun en ventilatie en verwarming.
De GSi is terug
Wij testen het topmodel: de Insignia GSi. Deze sportieveling heeft standaard een FlexRide-onderstel waardoor je de schokdempers, besturing, gasrespons, transmissie en de tractiecontrole helemaal naar wens kunt afstellen.
Je kunt via verschillende rijmodi het onderstel afstellen, maar de auto kan dit ook voor je doen. Hij past het onderstel dan aan naar het rijgedrag van de bestuurder. Als je netjes en rustig rijdt zal het onderstel automatisch comfortabeler worden. Ga je flink trappen dan reageert de auto daar direct op en past het onderstel zich aan.
Vierwielaandrijving
In de 230 pk sterke GSi duurt de 0 tot 100 km/u sprint 7.4 seconden en de topsnelheid ligt op 233 km/u. Zorgen om gripverlies hoef je niet te hebben in de GSi, want de auto heeft vierwielaandrijving. Tijdens onze test is het typisch herfstweer: koud, nat en de weg ligt vol vers gevallen bladeren. Het AWD-systeem is dan geen overbodige luxe, al is het in Nederland over het algemeen geen noodzakelijke optie. Toch geeft het systeem de bestuurder extra vertrouwen, en als je ieder jaar op skivakantie gaat is het een zeer fijne toevoeging.
Het vierwielaandrijving heeft wel een nadeel: een hoger brandstofverbruik. Je drijft immers twee extra wielen aan. Gelukkig kun je het AWD-systeem uitzetten met een simpele druk op de knop, waardoor je alleen nog de voorwielen aandrijft. Is dat probleem ook weer opgelost.
Daarnaast is de GSi voorzien van een torque vectoring-systeem, waardoor het buitenste achterwiel in een bocht de meeste power krijgt. De GSi heeft er zo geen enkel probleem mee als je net iets harder door de bocht gaat dan je medepassagiers zullen waarderen.
Prijs Opel Insignia
De vernieuwde Opel Insignia staat vanaf 39.399 euro in de showroom. De station-uitvoering – de Sports Tourer – begint vanaf 40.899 euro. De sportieve GSi heeft een vanafprijs van 61.899 euro. Bekijk de volledige rijtest hieronder: