Autotest – Opel Grandland X 2.0 CDTI Ultimate
Krachtige diesel, standaard automaat en extra veel luxe
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Enkele maanden na de lancering van de Opel Grandland X is het aanbod uitgebreid met een krachtige dieselmotor, nieuwe automaat en royaal uitgeruste Ultimate-uitvoering. Als je die zaken combineert, heb je volgens Opel de ‘ultieme’ SUV voor veeleisende kilometervreters met een budget rond de 50.000 euro. Vinden wij dat ook?
Behoefte aan topversie
Met 70.000 orders sinds de introductie in september 2017 is de Opel Grandland X goed van start gegaan. Er is dus veel belangstelling voor de middelgrote SUV. Tegelijk is er ook dringend behoefte aan een uitvoering met meer luxe en meer power.
De meeste klanten kiezen nu de duurste Innovation-uitvoering en voegen er vervolgens nog een hoop opties aan toe. De marketingmensen bij Opel zien daarom kansen voor een overtreffende topversie met allerlei extra’s op het gebied van comfort en veiligheid. Die uitvoering is er nu in de vorm van de Ultimate.
LEES OOK: Autotest – Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo (2017)
Royale uitrusting
Direct bij het instappen is duidelijk dat de Opel Grandland X Ultimate weinig te wensen overlaat, vooral als je kiest voor lederen bekleding. Dat kost je 1.999 euro extra, maar dan krijg je ook stoelverwarming, stoelventilatie en een elektrisch verstelbare bestuurderstoel.
De standaard aanwezige AGR-stoelen zitten trouwens fantastisch. Ze zijn gecertificeerd door Duitse rugspecialisten en op allerlei manieren verstelbaar, ook de lengte van het zitvlak, zodat iedere bestuurder de perfecte zithouding kan vinden.
Op de achterbank hebben passagiers van ruim 1,80 meter voldoende hoofd- en beenruimte als zij ‘achter zichzelf’ gaan zitten. Dat merkten we al bij onze eerste kennismaking met de Opel Grandland X. In de Ultimate is het achterin nog aangenamer dankzij de verwarmbare zittingen en de aanwezigheid van een usb-aansluiting en 230V-stopcontact.
Verder is de Ultimate standaard voorzien van stuurverwarming, adaptieve LED-koplampen met automatisch grootlicht, een handige 360 graden parkeercamera, automatisch parkeerhulpsysteem en een draadloze telefoonoplader. Het meest uitgebreide multimediasysteem van Opel (Navi 5.0 IntelliLink) is gekoppeld aan een audiosysteem van het merk Denon. Het geluid uit de speakers klinkt zeer zuiver, daaraan hoeft niemand te twijfelen.
2.0 CDTI automaat
De uitvoering Ultimate is leverbaar in combinatie met alle motoren van de Opel Grandland X, al zijn dat er niet veel. Het model is sinds de marktintroductie beschikbaar met de 96 kW (130 pk) sterke 1.2 Turbo benzinemotor en de 1.6 CDTI dieselmotor met 88 kW (120 pk). Fijne motoren, die mooi stil en efficiënt lopen maar niet uitblinken op het gebied van trekkracht en trekgewicht.
Om een breder publiek aan te spreken, kon de Opel Grandland X dus ook een krachtigere motor gebruiken. Die is er nu in de vorm van de 2.0 CDTI dieselmotor met 130 kW (177 pk) en 400 Nm koppel, die tegelijk met de Ultimate-uitvoering is geïntroduceerd.
Deze krachtbron kennen we al van de Peugeot 3008, waarop de Opel Grandland X gebaseerd is. Hij voldoet aan de strenge Euro 6 TEMP-emissienorm die pas in september ingaat en verbruikt op papier 4,8-4,9 l/100 km (afhankelijk van bandenkeuze). De automaat waaraan de dieselmotor standaard is gekoppeld, is echter afkomstig van Opel. De Grandland X is na de Insignia de tweede Opel waarin deze nieuwe transmissie leverbaar is. En dat is een heel fijne, kunnen we meteen verklappen.
Deze achttrapsautomaat met koppelomvormer functioneert feilloos, zonder haperingen en zonder vertraging. Hij schakelt bijna net zo snel als een automaat met dubbele koppeling, maar zonder dat nerveuze bij het wegrijden vanuit stilstand. In combinatie met de grote hoeveelheid trekkracht resulteert dat in een bijzonder soepel en comfortabel rijgedrag. Deze automatische versnellingsbak overtreft die van de Peugeot 3008 van Opels kersverse moederbedrijf, dat mag best gezegd worden.
LEES OOK: Nu al 100.000 orders voor Opel Crossland X
Comfort
Verder heeft Opel gekozen voor een comfortabeler onderstel. De Peugeot 3008 is beduidend steviger geveerd en ligt daardoor ook strakker in de bochten. Bij de Grandland X is het net even wat soepeler. Als het wegdek wat slechter is, blijf je mooi rustig in je stoel zitten. Je hoort niet continu spullen om je heen rammelen. Het is gewoon fijn rijden, zeker op lange afstanden.
De besturing is een tikkeltje sportief, mede door de lichtmetalen 19-inchwielen, die je voor een meerprijs van 400 euro echt kan laten liggen. Ondanks het forse gewicht in de neus van de SUV reageert de koets snel op stuurbewegingen en je hoeft het stuur maar heel lichtjes te draaien om al een scherpe bocht te maken. Die afstelling bevalt prima.
Prijzen
De nieuwe Opel Grandland X 2.0 CDTI Ultimate is de duurste versie op de prijslijst. Deze kost 51.499 euro. Hij concurreert met auto’s als de Peugeot 3008 GT 2.0 BlueHDI 180, de Ford Kuga 2.0 TDCi en de SEAT Ateca 2.0 TDI, die allemaal rond de 50.000 euro kosten.
De Opel Grandland X 2.0 CDTI automaat is er ook in andere uitrustingsniveaus, voor prijzen vanaf 47.499 euro. De uitvoering Ultimate begint bij 37.799 euro in combinatie met de benzinemotor.