Autotest – Opel Grandland X
Ook 180 pk dieselversie en plug-in hybride op komst
Met de komst van de Opel Grandland X is het Duitse merk maar wat goed vertegenwoordigd in de populaire categorie van SUV’s. Het is na de Crossland X en de Mokka X alweer de derde hoge ‘stoerzitter’ in korte tijd. We mochten tijdens de internationale persintroductie in Darmstadt kennismaken met de nieuwste én grootste van het trio.
PSA
Ja, de Opel Grandland X is helemaal nieuw. In het modellengamma van Opel dan. Want veel van wat de Grandland X is, kennen we van de Peugeot 3008. Denk aan bijvoorbeeld het onderstel en de motoren – uiteraard een direct gevolg van het opgaan van Opel in het Franse PSA, het moederbedrijf van Peugeot en ook Citroën.
Echte Opel, die Grandland X
Neemt niet weg dat de Grandland X een echte Opel is. Daarvoor hoef je slechts een blik te werken op het dashboard. De afwerking en het 8-inch touchscreen met het nieuwste 5.0 Intellilink-systeem laten weinig twijfel toe. Natuurlijk mogen ook de inmiddels bekende Opel OnStar-knoppen (wifi, 24/7 assistentie) boven de achteruitkijkspiegel niet ontbreken.
Veel ruimte
Maar wie de Opel Grandland X zou overwegen heeft in de eerste plaats behoefte aan ruimte. Veel ruimte. En dat krijg je: hij is 20 centimeter langer dan de Mokka X, wat 514 liter bagageruimte en meer beenruimte betekent in dit geval. Als de stoelen plat gaan wordt dat zelfs 1.652 liter. Met 1,90 meter zit je bovendien prima en comfortabel op de achterbank. Drie kinderen kun je er dus met gemak kwijt.
LEES OOK: Autotest – Opel Insignia Grand Sport (2017)
Nooit meer krabben
Noemenswaardig zijn verder de heerlijk zittende AGR-voorstoelen. En de stoelverwarming die je niet alleen voor hebt, maar ook op de achterbank. Koukleumers kunnen het verwarmde stuur en de speciale voorruitverwarming tegen bevriezing ook vast waarderen. Krabben is niet meer nodig bij de Opel Grandland X!
Soft offroad
Zonder dat je de Grandland X een offroad-beest kan noemen, beschikt hij toch over wat soft offroad-skills. Dankzij het Intelligrip-systeem kun je met een gerust hard een stukje door de modder of sneeuw sturen. Daar heeft hij echt geen problemen mee. Sterker nog: de Grandland X vindt dat stiekem wel lekker. Hij verwerkt de oneffenheden op de Duitse wegen prima. Qua verbruik stelt de 1.2 turbobenzine met 130 pk die we reden iets teleur: in theorie zou hij 1 op 19,6 rijden, in de praktijk kwamen we uit op 1 op 15,5.
Inparkeren kan niet misgaan
Als je met de Grandland X rijdt voel je je vooral veilig. Niet alleen door z’n soepele stuurgedrag, maar vooral door de hoge zit en omdat je weet dat er tal van veiligheidssystemen aan boord zijn, waarvan de 360-graden camera wel een van de handigste is. Inparkeren kan gewoon niet meer mis gaan. Hij kan het trouwens ook volledig automatisch voor je doen.
180 pk versie op komst
Anno 2017 heb je de keuze uit een 1.6-liter turbodieselmotor met 88 kW (120 pk) of een 1.2 turbobenzine met 96 kW (130 pk). Beiden leverbaar als automaat of handgeschakeld. De prijzen beginnen bij 30.499 euro. Wie meer vermogen wil (wat overigens echt geen must is) moet nog even wachten; Opel komt met een 132 kW (180 pk) dieselversie met achttrapsautomaat in 2018. Ook staat er een plug-inhybride versie op de planning.
Pluspunten Opel Grandland X
+ Ruimte
+ Comfort
+ Stille, krachtige motoren
Minpunten Opel Grandland X
– Praktijkverbruik