Autotest – Opel Combo Tour (2018)
De comeback van de ludospace?
In een tijd van SUV’s en MPV’s is het verfrissend om weer eens met een ludospace op pad te gaan. Een personenauto op basis van een bedrijfsauto, twintig jaar geleden niet aan te slepen maar tegenwoordig een absolute zeldzaamheid. Met veel ruimte, innovaties en luxe moet de nieuwe Opel Combo Tour daar verandering in brengen.
Eerste bedrijfsauto
De nieuwe Opel Combo is de eerste bedrijfsauto sinds de opname van Opel in het PSA-concern. De Opel deelt dan ook veel van zijn techniek met de Citroën Berlingo en de Peugeot Partner/Rifter. Het drietal is te koop als bedrijfs- en als gezinsauto, met benzine- en dieselmotoren en met vijf of zeven zitplaatsen. Tijd om te rijden in de personenversie van de Combo: de Combo Tour.
Gigantische binnenruimte
De Opel Combo is een sympathieke auto om te zien. Hij is lekker gewoon gebleven, geen overbodige designfratsen of moeilijke details. De auto heeft een rechttoe-rechtaan-design en is verkrijgbaar in twee lengtes. Het voordeel van zo’n vierkante carrosserie is de gigantische binnenruimte voor kinderen, fietsen of overmoedige Ikea-tripjes. Met een bagageruimte van 597 tot 2.693 liter kom je niet snel ruimte tekort.
Een goedmoedige lobbes
De Combo is echt een goedmoedige lobbes, een Sint-bernard, en dat gevoel krijg je ook als je instapt. Grote deuren, een makkelijke hoge zit en grote ruiten geven een enorm gevoel van ruimte. Het geteste exemplaar beschikt daarnaast ook over een panoramisch dak, waardoor het ruimtegevoel in het interieur nog verder wordt versterkt. Het dashboard oogt erg volwassen en zou niet misstaan in een sportieve hatchback of sedan.
Rijk aan te kleden
Dat de Opel het broertje is van de Citroën en Peugeot is binnenin duidelijk te merken. De verwantschap is geen straf, want het dashboard ziet er goed uit en steekt prima in elkaar. Het 8-inch touchscreen heeft soms wat bedenktijd nodig, maar de navigatie is helder en duidelijk. Met stoel- en stuurverwarming, parkeersensoren, LED-verlichting en een achteruitrijcamera is de Combo Tour net zo rijk aan te kleden als elke andere MPV of SUV.
Comfortabel en alert
Het rijden met de Combo Tour voelt aan als het rijden in een personenauto. De auto staat op het EMP2-platform van PSA, dat onder meer onder de Peugeot 308 te vinden is. De Combo Tour is comfortabel en reageert alert op stuurbewegingen. Een korte draaicirkel maakt de grote auto (4,40 meter) vrij makkelijk te manoeuvreren in kleine straten.
Alternatief voor de SUV?
De 1.5-liter dieselmotor (130 pk/96 kW) waarmee wij rijden, is erg vlot en weet goed raad met het wagengewicht van 1.430 kilogram. De handgeschakelde zesversnellingsbak is trefzeker en voelt niet hakerig aan zoals in het verleden soms het geval was. Optioneel is er ook een achttrapsautomaat, maar zelf schakelen is absoluut geen straf. In Nederland zal de 1,2-liter benzinemotor (110 pk/81 kW) de populairste motorvariant zijn. De Combo Tour staat vanaf november dit jaar bij de dealer.
Conclusie
Is de Combo Tour dan het alternatief voor een MPV of SUV? Ja, wanneer je op zoek bent naar een praktische no-nonsense auto, dan vormt de Opel Combo Tour een goed aanbod. Hij is karaktervol, gigantisch ruim en degelijk, maar is niet heel goedkoop. Minimaal 28.327 euro moet je meebrengen en dan begint het aanstreepfeest op de optielijst pas. Of de Combo Tour met die prijs nog steeds kan concurreren met de Crossland X (20.549 euro) of de Grandland X (30.099 euro) is de vraag. De verkoopstatistieken gaan uitwijzen of deze vriendelijke ruimtereus de comeback van de ludospace inluidt.
Wil je de Combo Tour vanuit alle hoeken bekijken? Bekijk dan onze video.