Autotest – Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTi (2020)
Station met dieselmotor blijkt zuinigheidswonder
Een ‘diesel’? Hoe durf je de naam uit te spreken! Diesel is toch hartstikke vies? Nou, daar denkt de politiek misschien zo over, maar in werkelijkheid is diesel een ontzettend belangrijke brandstof om alle klimaatdoelen te halen. Moderne diesels zijn ultraschoon en superzuinig. Deze vernieuwde Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTi is zo’n zuinigheidswonder.
Subtiele facelift voor Opel Astra
De Opel Astra onderging onlangs een subtiele opfrisbeurt. Aan de buitenkant geen schokkende aanpassingen, behalve een andere grille met chroominzetten, gewijzigde koplampen, andere achterlichten en iets gewijzigde bumpers. Het grootste nieuws schuilt onder de motorkap.
Vaarwel GM-techniek
Je hebt vast wel gehoord dat Opel sinds augustus 2017 deel uitmaakt van het Franse Groupe PSA. De overname van Opel door Groupe PSA heeft intern natuurlijk de nodige gevolgen. Techniek van General Motors – de vorige eigenaar van Opel – verdwijnt beetje bij beetje uit Opel-modellen. In de vernieuwde Astra past Opel voortaan PSA-motoren toe. Dat komt neer op PureTech-benzinemotoren en BlueHDi-dieselmotoren. Maar bij Opel heten die motoren anders.
Opel Astra (2020) – Franse PSA invloeden al zichtbaar? – AutoRAI TV
Zo simpel
Opel spreekt simpelweg van een 1.2 Turbo met 110 of 130 pk, een 1.4 Turbo met 145 pk en van een 1.5 CDTI met 105 óf 122 pk. Dit zijn allemaal driecilinders! De Astra is niet meer met viercilindermotoren leverbaar. De Astra Sports Tourer die in deze test centraal staat, is uitgerust met een 1.5 CDTI met 105 pk en een handgeschakelde zesbak. Dit is de basisdieselvariant.
Vanafprijs Opel Astra diesel
In de Opel Astra 5-deurs hatchback is de 1.5 CDTI 105 pk er vanaf 27.949 euro (Business Edition). Voor deze Astra Sports Tourer 1.5 CDTI ben je minimaal 29.249 euro kwijt. Een gunstige prijs? Niet ten opzichte van concurrent Peugeot 308 met dieselmotor. Die begint als 5-deurs hatchback bijvoorbeeld bij 27.360 euro (Blue Lease), maar heeft dan wel direct een 1.5 BlueHDi 130-dieselmotor. Juist: 25 pk extra. De Peugeot 308 SW Blue Lease 1.5 BlueHDi 130 is er vanaf 28.360 euro.
Andere concurrenten
Een Renault Mégane Estate Blue dCi 115 is dan weer een tikkeltje duurder: vanaf 31.390 euro. De Ford Focus Wagon Trend Edition 1.5 EcoBlue 6-bak met 120 pk is er vanaf 30.505 euro. Wat dat betreft is de Opel Astra dus niet overdreven duur. Hij staat qua prijs dus in het midden van de strijdarena.
Dit staat buiten kijf
Een ding is zeker: de Opel Astra 1.5 CDTI is superzuinig. Met kruissnelheden van 120 km/u is een verbruik van 1 op 20 kinderlijk eenvoudig haalbaar. Bij 100 km/u doet ie zo 1 op 25. Nee, dorstig is deze diesel niet. Stil wel, want je hoort deze driecilinder dieselmotor nauwelijks zijn werk doen. Lekker comfortabel als je langere afstanden moet afleggen. Ohja, wel af en toe Adblue tanken overigens. De Adblue-tank is 13,5 liter groot en de dieseltank 48 liter.
Kilometers
Deze Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI is wat je noemt een kilometervreter. De driecilinder reageert direct op het gas en de handgeschakelde zesbak laat zich eenvoudig bedienen. Voor inhaalacties moet je wel even terugschakelen om het dieselblok levendig te houden. De Opel Astra stuurt opvallend licht. De wegligging is comfortabel en laat zich niet door harde windstoten van de les brengen. Hij blijft koersvast, ook bij windkracht 8. De stoelen zitten heel comfortabel, waardoor je ook na uren sturen – bijvoorbeeld richting sprookjesachtig winters-Frankrijk – nauwelijks vermoeid uitstapt.
Bescheiden outfit
Toegegeven, dit exemplaar heeft dankzij deze wielen en kleurstelling een wat bescheiden outfit, maar het is juist wel deze uitvoering die Opel daadwerkelijk verkoopt. Vooral leaserijders zoeken een neutrale auto. Dan is de Opel Astra een uitstekende keuze. Ook los gezien van dat uiterlijk, want ook met praktisch gebruiksgemak scoort deze Opel Astra punten.
Toveren met de achterbank
In de zeer riante bagageruimte zitten bijvoorbeeld twee knopjes om de achterbank in één keer neer te klappen. Van die zaken worden we blij. Ook van de rechthoekige vorm van de bagageruimte. Dat maakt het inladen van spullen heel erg makkelijk. De ergonomie is dik in orde. Alle functies op het dashboard zijn zo te vinden en het infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen. Fijn dat Opel nog fysieke knoppen toepast zonder dat je minutenlang moet zoeken in menu’s op het touchscreen. Dat is bij sommige auto’s wel anders.
Miljoenenhit
Sinds de introductie in 1991 zijn er dik tien miljoen exemplaren van de Astra verkocht. Daarmee is het de bestverkochte Opel ooit. Geen verrassing in onze optiek, want het concept van de Astra staat als een huis, al jaren. Het motto ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’ spreekt simpelweg heel veel mensen aan.
Nieuwe Astra in 2021
In 2021 introduceert Opel de nieuwe generatie Astra. Die komt onder meer als plug-in hybride en zal meer dan ooit over PSA-techniek beschikken. Niet alleen de motoren, maar ook het platform is dan van Franse komaf. Of de nieuwe Astra ook dieselmotoren krijgt? Wij verwachten van wel, omdat buiten Nederland diesel nog heel populair is.
Conclusie
Tot 2021 moeten we het in ieder geval met deze Astra doen en dat is echt geen straf hoor. De Astra is en blijft gewoon een uitstekende auto die een grote doelgroep aanspreekt. Als zakelijk rijder hoef je diesel echt niet te negeren. Het blijft misschien wel de beste aandrijflijn voor iemand die honderden kilometers per dag aflegt. Duizend kilometer afleggen op één tank? Met deze Opel Astra Sports Tourer 1.5 CDTI is het mogelijk.