Autotest – Nissan Qashqai DIG-T 140 (2019)
Is de DIG-T 140 een verstandige keuze?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Als Nissan door één auto genoeg vet op de botten heeft gekregen, dan is dat wel door de Qashqai. Al twee generatie lang blijkt de Qashqai een absolute bestseller. Nu levert Nissan een nieuwe benzinemotor voor de crossover: de DIG-T 140. Een verstandige keuze?
De prijzen
Laten we voor de verandering eens met de prijzen beginnen. De DIG-T 140 vormt de instapmotor van de Qashqai. Prijzen beginnen bij 28.390 euro voor de Visia. Altijd laten staan, ook al heeft deze instapper al airco. Ga op z’n minst voor de Acenta. Dan krijg je in ieder geval het NissanConnect infotainmentsysteem met 7-inch TFT kleurentouchscreen met ondersteuning van Apple Carplay en Android Auto. Je betaalt dan wel direct 30.840 euro.
“Ga op z’n minst voor de Acenta-uitvoering.”
Tekna+
De hier getoonde versie betreft een Tekna+, dat is de topversie die in de prijslijst staat voor minimaal 37.540 euro. Luxe is in deze uitvoering in overvloed en je kan deze versie ook eenvoudig herkennen aan de zilverkleurige buitenspiegelkappen. Zeer fraai is het glazen panoramadak met elektrisch bedienbare zonwering. Dit glazen dak is gigantisch en zorgt voor een aangename lichtinval in het interieur. Je moet de knop wel continu inhouden om de zonwering te bedienen.
Veiligheid
Zwarte nappa lederen stoelbekleding, zwarte hemelbekleding, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie, een elektrisch verstelbare passagiersstoel, elektrisch verstelbare buitenspiegels met geheugenfunctie en een Bose audiosysteem met acht 8 luidsprekers zijn ook standaard op de Tekna+. Toch zijn er ook opties te bestellen op de Tekna+, zoals Drive Assist Pack bestaande uit Intelligent Cruise Control, Intelligent Lane Intervention en Lane Keep Assist. Vanaf de Tekna – vanaf 35.140 euro – heeft de Qashqai Rear Cross Traffic Alert, Intelligent Driver Alert en Blind Spot Warning standaard.
“Zeer fraai is het glazen panoramadak met elektrisch bedienbare zonwering.”
Dit valt op
De interieurafwerking van de Tekna+ is van hoog niveau. Hoogwaardig leder, zachte materialen voor het dashboard, Nissan heeft dat goed voor elkaar. De zittingen van de voorstoelen zijn wat aan de korte kant. De bovenbenen zouden best wat extra steun mogen krijgen. De ruimte achterin is uitstekend, ook voor personen van 1,85 meter. Wat ook opvalt is het 7-inch display van het infotainmentsysteem. Dit lijkt een vrij fors scherm, maar valt in het dashboard van de Qashqai toch best klein uit. De review van het infotainmentsysteem bekijk je in onderstaande video.
“Het display van het infotainmentsysteem valt in het dashboard van de Qashqai wat klein uit.”
Infotainment Review #1 – Nissan Qashqai (2019) met NissanConnect – AutoRAI TV
De krachtbron
Het grote nieuws van deze Nissan Qashqai is natuurlijk de krachtbron: een 1.332 cc grote viercilinder benzinemotor met een vermogen van 140 pk (103 kW) bij 5.000 toeren per minuut en een maximumkoppel van 240 Nm bij 1.600 toeren per minuut. Nissan levert hem alleen met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving, met een geremd trekgewicht van 1.300 kilogram.
Handbak
De krachtbron heeft een prettige loop en is heel koppelrijk. Er is altijd kracht. Zelfs als je bij snelheden van 130 km/u het gas vol intrapt, is de acceleratie nog altijd imposant. De Nissan Qashqai voelt ook totaal niet zwaar aan. Heel zwaar is ie dan ook niet, want hij weegt 1.275 kilogram (wegenbelastinggewicht). De handgeschakelde zesbak schakelt prettig, maar heeft een wat losse slag. Ook ‘in de versnelling’ zit er best veel speling in de pook. Dat mag misschien wat strakker.
“Op de snelweg haalden we met een cruisesnelheid van 107 km/u zelfs 1 op 20!”
Brandstofverbruik en prestaties
Nissan geeft voor deze Qashqai DIG-T 140 de volgende prestatiecijfers op: van 0-100 in 10,5 seconden en een topsnelheid van 193 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik op papier bedraagt 5,7 l/100 km, omgerekend 1 op 17,5. Tijdens de test noteerden we een gemiddeld testverbruik van 15,9. Op de snelweg haalden we met een cruisesnelheid van 107 km/u zelfs 1 op 20! Dus ja, deze Qashqai is verrassend zuinig! En omdat de Qashqai een 55 liter grote brandstoftank heeft, kun je op een volle tank met gemak dik 800 kilometer rijden. Netjes.
Conclusie
Ook met deze DIG-T 140 instapkrachtbron – hoe oneerbiedig dat ook klinkt – is deze Qashqai een heerlijke auto. Er is altijd voldoende krachtbron onderin en wie echt rustig rijdt, komt tot bijzonder goede brandstofverbruiksresultaten. De sterkere DIG-T 160 is eerder luxe dan noodzaak, behalve als je 1.500 kilogram geremd trekgewicht nodig hebt. Dan moét je voor de DIG-T 160 gaan. Zo niet, dan zit je met deze Nissan Qashqai DIG-T 140 gebakken.