Autotest – Nissan Qashqai (2021), opnieuw een allemansvriend?
Hoe goed is de basismotor: de Mild-Hybrid 140 met handbak?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het is de belangrijkste introductie van Nissan voor 2021: de nieuwe generatie Qashqai. Na dik vijf miljoen exemplaren van de eerste en tweede generatie Nissan Qashqai, hoopt Nissan met de nieuwe Qashqai door te pakken met dit succes. De derde generatie Qashqai is in alle opzichten een meer complete auto, maar maakt dat van de Qashqai per definitie ook een betere auto?
Nissan Qashqai is miljonair
De Qashqai werd in de volksmond soms ook wel de ‘cashcow van Nissan’ genoemd, vanwege het grote succes. Wereldwijd zijn er meer dan vijf miljoen exemplaren verkocht, waarvan dik drie miljoen in Europa (inclusief Rusland). Van deze nieuwe generatie Qashqai heeft Nissan opnieuw grote verwachtingen. Alleen al in Nederland verwacht de Nederlandse importeur in het eerste fiscale jaar 4.000 tot ongeveer 4.500 exemplaren op kenteken te zetten. Dat zijn forse aantallen.
Nissan Qashqai (2021), een goede keuze? – REVIEW – AutoRAI TV
Design Nissan Qashqai
Nissan speelt wat design betreft op safe. Dat is duidelijk. En met goede reden: want indien Nissan gekozen had voor een meer revolutionair design, dan had het misschien huidige Qashqai-rijders afgeschrikt. Door op safe te spelen en duidelijk te kiezen voor een evolutie, hoopt Nissan al reeds bestaande Qashqai-rijders en ‘vreemd-merk-rijders’ over te halen om voor een Qashqai te kiezen.
Afmetingen
Vanuit elke hoek oogt de nieuwe Qashqai als een Qashqai. De welbekende proporties zijn gebleven, maar hier en daar zijn toch weer enkele centimeters toegevoegd. De totale lengte van de nieuwe Qashqai is bijvoorbeeld met 35 mm toegenomen. Ook de hoogte en breedte zijn iets toegenomen, met respectievelijk 10 en 32 mm. Daardoor is de Qashqai nu 4.429 mm lang, 1.635 mm hoog en 1.838 mm breed.
“Nissan kan het zich niet veroorloven om fouten te maken met deze Qashqai.”
Meer interieurruimte
De wielen zijn nu meer op de hoeken geplaatst, waardoor de wielbasis kon groeien naar 2.666 mm (+20 mm). Dat resulteert weer in meer ruimte in het interieur, met name op de achterbank. Met een lengte van 1,85 meter kun je er uitstekend zitten. Er is voldoende hoofd- en beenruimte, zelfs met het enorme glazen panoramadak. Dankzij dit dak komt er veel daglicht het interieur binnen. Erg fijn voor de lichtinval, maar op een zonnige dag moet de airco wel wat harder werken.
Interieur Nissan Qashqai
Nissan heeft met het interieur grote stappen gezet als het gaat om kwaliteit. We bespeuren doorgaans zachte materialen en fraaie stiksels. En gelukkig: geen hoogglans zwart kunststof, maar een matte houtlookafwerking. Dat scheelt het nodige poetswerk. Het infotainmentsysteem is een wereld van verschil ten opzichte van het uitgaande model. Nissan past in duurdere modellen een 9-inch NissanConnect-touchscherm toe. Dit systeem werkt snel, is intuïtief te bedienen en de menu-indeling is logisch. Ook fijn: het systeem is geschikt voor zowel Android Auto als Apple CarPlay. De verbinding met Apple Carplay is ook draadloos mogelijk.
12,3-inch TFT digitaal instrumentenpaneel
Nissan kan het zich niet veroorloven om fouten te maken met deze Qashqai, daarom propt het merk hem helemaal vol met de nieuwste technologieën. De duurdere versies van de Qashqai hebben bijvoorbeeld een 12,3-inch TFT digitaal instrumentenpaneel. Zelfs een head-up display is leverbaar (10,8-inch). Dat is best uniek voor een C-segment crossover. Het head-up display projecteert informatie op de voorruit, zoals navigatie-, bestuurdersassistentie- en verkeersinformatie. Kinderen hoeven ook niet te klagen, want zowel voor- als achterin zijn USB-aansluitingen te vinden met zowel USB-A- als USB-C-poorten voor het opladen van smartphones en andere elektronische apparaten. Verder heeft de nieuwe Qashqai in-car Wifi voor maximaal zeven apparaten. Alles om de inzittenden zoet te houden.
Rijhulpsystemen Qashqai
Als bestuurder hoef je ook minder te doen, want de Qashqai zit vol met diverse rijhulpsystemen, zoals het welbekende ProPilot-systeem waarmee de Qashqai keurig binnen de belijning van de rijstrook blijft rijden. Zo nu en dan het stuur even aanraken is nog wel verplicht, want volledig autonoom kan en mag nog niet. Gebruiksgemak is er in de vorm van een elektrisch bedienbare achterklep. De totale laadcapaciteit van de bagageruimte is met meer dan 70 liter toegenomen ten opzichte van de vorige generatie, wat voor een deel te danken is aan de 20 mm lagere laadvloer. Dat werd mogelijk dankzij de slimmere vormgeving van de achterwielophanging. De opbergcompartimenten aan de zijkant bij de wielkasten en het Flexible Luggage Board System zijn behouden.
Alternatieve materialen
Nissan heeft gewicht bespaard door aluminium te gebruiken voor de deuren, de motorkap en de zijschermen. Dat bespaart bij elkaar 21 kilogram ten opzichte van de kale carrosserie van de vorige Qashqai. De achterklep is gemaakt van een composietmateriaal, dat scheelt 2,6 kilogram. Alles bij elkaar is de nieuwe Nissan Qashqai 60 kilogram afgevallen. Dat komt ook doordat Nissan heeft gekozen voor het modulaire CMF-C-platform. Dit platform zorgt voor een lager zwaartepunt maar maakt ook toepassing van verschillende aandrijflijnen mogelijk.
“De achterklep is gemaakt van een composietmateriaal, dat scheelt 2,6 kilogram.”
Motoren
In de basis heeft de Qashqai altijd mild-hybride technologie, want zowel de 1,3-liter turbobenzinemotor met 140 of 158 pk heeft die techniek. De 158 pk-versie is ook leverbaar met Xtronic-automaat. Een handgeschakelde zesbak is standaard. In de loop van 2022 komt Nissan nog met een ePower-aandrijflijn. Bij deze variant drijft een elektromotor de wielen aan, een benzinemotor fungeert als generator.
Hoe goed is de Mild-Hybrid 140 MT, de basismotor?
De door ons geteste Mild-Hybrid 140 MT – met handgeschakelde zesbak dus – heeft in principe al genoeg power voor de doorgaans vlakke wegen in Nederland. De handbak schakelt in principe prima, alleen kon de bak wat ons betreft wel wat meer stevige verzetten gebruiken. Nu zit er nog best veel speling op de pook nadat je een verzet hebt ingelegd. Valt best mee te leven, ook met de koppeling die om wat gewenning vraagt. Het karakter van de benzinemotor is te beinvloeden met rijmodi, er is keuze uit Eco, Standard en Sport. In Sport is de mapping van de 140 pk sterke benzinemotor het meest alert waardoor je met minimale voetbeweging de gewenste versnelling krijgt. In Standard of Eco moet je wat meer gas geven. Reken op een gemiddeld brandstofverbruik variërend van 1 op 12 tot 1 op 16, afhankelijk van rijstijl en tempo.
Nadruk op comfort
Wie meer power wenst, kan beter voor de 158 pk variant gaan, het liefst nog in combinatie met de automaat voor extra comfort. In de Qashqai ligt het accent namelijk echt op comfort. Dat merk je aan alles, aan de besturing, aan het onderstel en aan de geluidsisolatie. Want schakelt voor de gein de radio en airco maar eens uit. Dan hoor je nauwelijks nog geluiden van buitenaf.
Conclusie review Nissan Qashqai
Een ding is zeker: de nieuwe Nissan Qashqai is opnieuw een echte allemansvriend. Een no-nonsense-SUV waarbij Nissan de feedback van klanten uitstekend heeft verwerkt. Praktische zaken zijn behouden, er is meer ruimte gerealiseerd, je krijgt meer waar voor je euro’s en overall is het een auto geworden die zijn mannetje staat in het drukbevochten C-SUV-segment. Rivalen als de Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan en Hyundai Tucson hebben er weer een geduchte tegenstander bij. Dankzij de ervaring van de eerste en tweede generatie Qashqai is deze derde generatie Qashqai beter en meer volwassen dan ooit. Moet ook wel, want de concurrentie is moordend.
Prijzen en marktintroductie
De nieuwe Nissan Qashqai staat vanaf 19 juni 2021 in de Nederlandse showrooms. Het model is leverbaar met keuze uit vijf uitrustingsniveaus, variërend van de Visia tot de Tekna+. De prijzen beginnen bij 33.540 euro voor Qashqai Visia Mild-Hybrid 140 en lopen op tot 47.840 euro voor de Tekna+ Mild-Hybrid 158 Xtronic. Zoals gezegd volgt de ePower-versie in 2022.