Autotest – Nissan Juke DIG-T 117 (2020)
Kleurrijke jukebox met slechts één muzieknummer
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een kleurrijke jukebox met slechts één muzieknummer. In feite is dat de perfecte samenvatting van de nieuwe Nissan Juke. Deze uitgesproken crossover is leverbaar met slechts één krachtbron: een driecilinder met 117 pk. Toch valt daar prima mee te leven als je hem beter leert kennen.
Crossover in B-segment
De Nissan Juke is een van de grondleggers van de compacte crossover in het B-segment. Het is een succesnummer, want na ongeveer tien jaar sinds de marktintroductie verkocht Nissan er al meer dan 1,5 miljoen exemplaren van. Reden genoeg dus voor een opvolger.
“Styling leek in sommige opzichten belangrijker dan praktisch gebruiksgemak.”
Minder rond en gewaagd
Die nieuwe Juke is minder rond en minder gewaagd dan de eerste, maar nog altijd een bijzonder uitgesproken creatie met zijn opvallende front met gesplitste lichtunits en coupé-achtige daklijn. Styling leek in sommige opzichten belangrijker dan praktisch gebruiksgemak. De C-stijlen zijn bijvoorbeeld fors uitgevallen, onder meer omdat de handgrepen van de portieren achter bovenin zijn geplaatst. Het zicht naar achteren is daardoor wat kleiner, maar dankzij grote zijspiegels, parkeersensoren en een optioneel Around View Monitor-systeem voor een vogelperspectief boven de auto, heb je nog altijd voldoende zicht rondom.
Nissan Juke N-Design
Wat je ook van de Juke mag vinden: de crossover trekt wel de aandacht in het Nederlandse verkeer. Helemaal in deze dikke uitvoering. We rijden in de Nissan Juke N-Design, een variant die voor 29.290 euro in de Nederlandse prijslijst staat. De basisversie (Juke Visia) begint bij 24.390 euro met handgeschakelde zesbak. De automaatversie (DCT) begint bij 27.390 euro voor de Acenta-versie. Wil je deze N-Design mét automaat, dan betaal je 31.290 euro.
“Na het instappen valt meteen één ding op: de fraaie afwerking.”
Interieur Nissan Juke
Laten we eens instappen in deze Nissan Juke. Een ding valt meteen op: de fraaie afwerking. Vooral deze N-Design zit behoorlijk goed in de spulletjes met alcantara afwerking op de deurpanelen en het dashboard. Hoogglans zwart kunststof is in overvloed gebruikt. Niet alleen op de middenconsole en bedieningselementen van de ramen op de deurpanelen, maar ook voor de achterkant van de voorstoelen. Leuk om te zien, maar wel het nodige poetswerk. Hoogglans zwart is namelijk best gevoelig voor stof, krassen en vette vingers.
Speels
De middenconsole oogt wat druk, maar wel speels. En dat speelse karakter past natuurlijk uitstekend bij de uitgesproken buitenkant. Vooral de middenconsole valt op: die is opnieuw geïnspireerd op de brandstoftank van een motorfiets. Toch leuk om te vertellen als iemand bij je instapt.
“Uitgesproken buitenkant, vrolijke binnenkant.”
Sportieve inborst
De stoelen in de Juke zitten goed. De zittingen mogen wel iets langer voor extra ondersteuning van je bovenbenen, maar de zijdelingse steun is uitstekend. En dat is maar goed ook, want de Juke is een compacte crossover met een sportieve inborst. Het sportieve onderstel stelt de rijder in staat om het tempo flink op te voeren, al zal comfort altijd overheersen.
Bose Personal Plus-speakers
En kijk ook eens naar de hoofdsteunen. Juist, daar zitten speakers in van Bose. Deze Bose Personal Plus-speakers zorgen voor een surround-ervaring, maar alleen als je daar voor kiest, want je kan het geluidsveld in de Juke beperken via het infotainmentsysteem. Hoe dat precies werkt, leggen we uit onze video met alle ins en outs. In de wielkasten kon Nissan iets meer geluidsisolatie toepassen voor een stillere ervaring aan boord. Nu zetten we de radio wat harder om het bandengeluid in het interieur te beperken.
“Android Auto en Apple CarPlay wordt ondersteund.”
Nissan Juke (2020), alles wat je moet weten – AutoRAI TV
Drukke kaart
De kaartweergave van het navigatiesysteem is door diverse kleurtjes wat druk. Daardoor is het wat lastiger om in één keer alles goed af te lezen. Toch is dit vooral een kwestie van gewenning. En als je niet gewend raakt, dan gebruik je gewoon Google Maps, want Android Auto en Apple CarPlay wordt ondersteund. Die zaken heeft Nissan uitstekend voor elkaar. Een inductielader om smartphones draadloos op te laden is niet leverbaar, evenals een head-up display.
Cruise control
De Nissan Juke heeft adaptieve cruise controle. Dat adaptieve deel is uit te schakelen door het blauwe ‘ProPilot’-knopje op het stuurwiel ingedrukt te houden. Dan schakelt het systeem over op een conventionele cruise control. Perfect gedaan, want zo geeft Nissan je de keuze om te kiezen voor welke vorm van cruise control jij fan bent.
Dan de soundtrack
De gekozen soundtrack in deze jukebox is een muzieknummer met ups en downs. Dat leggen we natuurlijk graag even uit. We doelen natuurlijk op het feit dat Nissan de Juke met één krachtbron levert met naar wens een handgeschakelde zesbak (standaard) of automaat (optioneel). Is dit een fijne krachtbron? Zeker, al wordt het karakter van de driecilinder sterk beïnvloed door de geselecteerde rijmodus. Er is keuze uit drie standen, Normal, Eco en Sport.
“Is dit een fijne krachtbron? Op die vraag hebben we een antwoord.”
Driepitter met karakter
In standje Normal en Sport hangt de driepitter goed aan het gas, maar je moet hem wel op toeren houden. De turbo lijkt boven de 2.000 toeren per minuut pas te starten met drukopbouw. Dat betekent dat je onder die 2.000 toeren per minuut wat extra gas moet geven, ook bij het wegrijden.
Take it easy
In standje Eco lijkt de driecilinder te luisteren naar ‘Take it easy’ van The Eagles. Schakel die Eco-stand dus pas in als je de gewenste snelheid hebt bereikt en niet als je nog op snelheid moet komen. Je kunt je sowieso afvragen of je die Eco-stand in de praktijk veel gebruikt. In de standen Normal en Sport reageert de krachtbron in de Juke gewoon veel fijner. Het gemiddelde verbruik is ook acceptabel. Wij noteerden 1:17,5, maar 1:20 is haalbaar als je rustig aan doet. In de geteste variant zit een handgeschakelde zesbak. Die schakelt prima en trefzeker. De pook staat ook vrij hoog, waardoor je hand er eenvoudig op valt.
“De handgeschakelde zesbak schakelt prima en trefzeker.”
Conclusie
Eigenlijk is zo’n Nissan Juke net als zijn voorganger weer een hele leuke auto met opvallende designdetails. Hij stuurt goed, is comfortabel en sportief en is ondanks de coupéstyling verrassend ruim, óók achterin. En ja valt er lekker mee op. Geef jezelf wat tijd om de 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor te leren kennen en speel met rijmodi om te bepalen in welke stand de krachtbron het lekkerst reageert. De prijs is meer dan oké. Van een bijrijder kregen we het volgende te horen: ‘Wat kost dat nou, 40.000 euro?’. Met bijna alle toeters en bellen ben je voor minder dan dertig klaar.