Autotest – MINI John Cooper Works GP (2020)
Go karten, maar dan next level
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe MINI John Cooper Works GP is de snelste en duurste hot hatch van MINI ooit. Op het GP-circuit van de Nürburgring en in de omgeving van de beroemde Nürburgring Nordschleife maakt AutoRAI.nl de eerste meters in deze 306 pk sterke hot hatchback!
Drieduizend pretpakketjes
Van de eerste twee generaties GP-generaties bouwde MINI 2.000 exemplaren per generatie. Van deze derde generatie zijn dat 3.000 stuks. Ze zijn allemaal al verkocht. Dus sprint na het lezen van deze review niet naar de MINI/BMW-dealer, want een exemplaar bemachtigen is toch niet meer mogelijk. Tenzij je goede connecties hebt.
Alles is al vergeven
Nederland krijgt overigens veertig stuks van de MINI JCW GP. Die waren binnen no time vergeven, zonder dat kopers letterlijk één meter in de nieuwe GP hadden gereden. Het vertrouwen was er gewoon dat MINI van de nieuwe GP3 – zoals deze hot hatchback in de volksmond al wordt genoemd – een begeerlijk autootje ging maken. Is dat ook echt gelukt? Uhm, ja. Of beter gezegd: een volmondig JA met kapitalen.
Nürburgring
We rijden de nieuwe MINI John Cooper Works GP zoals gezegd in Duitsland. Op historische grond: het GP-circuit van de Nürburgring. De connectie met de JCW GP hoeven we vast niet uit te leggen. MINI heeft de GP-strecke afgehuurd voor een paar spannende hot laps. Daarna krijgen we de sleutels mee om de GP in de omgeving van de Nürburgring te testen.
“Je kunt hem heel gecontroleerd weer afremmen.”
Stevige hoogteverschillen
De Nordschleife mogen we niet op. Verzekeringstechnisch wordt dat een lastig verhaal. Niet erg, want de omgeving van de Nürburgring staat bekend om zijn prachtige vergezichten, stevige hoogteverschillen en uitstekend geasfalteerde spaghettibochten. Dat wordt genieten dus, hopen we. Maar eerst: het circuit op.
MINI John Cooper Works GP (2020) op Nürburgring – REVIEW – AutoRAI TV
Vol in de ankers
Wat is deze MINI JCW GP een rap ding. Op het rechte stuk halen we ver boven de 210 km/u, daarna kunnen we weer vol in de ankers. Het rempedaal is goed te doseren en geeft veel gevoel. Je kunt hem daarom heel gecontroleerd weer afremmen. Versnellen is nog veel eenvoudiger. Niet verwonderlijk, want onder de motorkap schuilt een 2,0 liter 4-cilindermotor met turbocompressor met een overvloed aan power.
“Doorhalen tot de redline is mogelijk, maar hoeft niet.”
306 pk en 450 Nm
De viercilinder produceert 306 pk tussen 5.000 en 6.250 toeren per minuut, dat zijn 75 peekaa’s meer dan in de MINI John Cooper Works. Het koppel ligt bij 450 Nm en is beschikbaar vanaf 1.750 toeren per minuut. Daardoor heb je onderin bakken trekkracht. Doorhalen tot de redline is mogelijk, maar hoeft niet. Maar omdat de aandrijflijn vooral bovendien erg racy klinkt, kunnen we het toch niet laten om hem helemaal door te halen tot vlak voor de toerenbegrenzer. Verslavend!
Een automaat, dat is nieuw
MINI koppelt de viercilinder aan een 8-traps Steptronic-automaat. De eerste twee GP’s hadden een handbak. De nieuwe GP dus een automaat. Een logische keuze volgens MINI aangezien het grootste deel van de klanten tegenwoordig een automaat prefereert. Bovendien past het karakter van de motor veel beter bij een automaat. Dankzij supersnelle verzetwisselingen is er nagenoeg geen onderbreking van de versnelling waardoor je nog sneller gaat.
“Het grootste deel van de klanten prefereert tegenwoordig een automaat.”
Trekken
De achttraps automaat ratelt soepel door alle verzetten heen. Schakelen kan ie zelf, of je bepaalt zelf het schakelmoment met 3D-geprinte schakelflippers achter het stuurwiel of met de pook. Zoals het hoort is trekken opschakelen en duwen terugschakelen.
Mechanisch sper
Dankzij een mechanisch sper met ongeveer 30 procent sperfunctie kun je al heel vroeg op je gas gaan staan in een bocht. De voortrein sleurt de rest er dan perfect doorheen. De grip is extreem hoog. Dat komt ook omdat we op de speciaal voor de GP ontwikkelde Hankook Ventus S1 Evo3-banden rijden. Die hebben – onder droge omstandigheden – heel veel grip. Je kunt in bochten eerder op het gas dan je denkt.
“Het uitlaatgeluid is er eentje om ‘in te lijsten’.”
GP Mode
Helemaal als je de GP Mode inschakelt. In die stand geven tractiecontrole en ESP de bestuurder meer vrijheid om lol te trappen. Iets wat met deze MINI JCW GP heel goed mogelijk is, want wat is dit een tof apparaat zeg, potverdorie.
Torque steer
Ten opzichte van de MINI John Cooper Works is de wielophanging met 10 millimeter verlaagd voor een beter weggedrag. De auto reageert super direct op stuurinput, geeft veel stuurgevoel maar heeft wel een ruig stuurgedrag. Dankzij ’torque steer’ heb je soms je handen vol aan deze MINI.
“285 km/u in een MINI? Ja, echt!”
Heerlijk geluid
Het uitlaatgeluid is er eentje om ‘in te lijsten’. Oef, wat een rauw gebrul klinkt er uit de 90 millimeter brede uitlaatstukken. Uitlaatgeroffel en klappen tijdens op- en terugschakelen maken het GP-feest compleet.
285 km/u?
En hoe snel is dat alles dan? Volgas van 0 naar 100 km/u sprinten kost je 5,2 seconden. De topsnelheid is onbegrensd en komt uit op 265 km/u. Toch horen we om ons heen al verhalen dat de JCW GP veel harder kan. Op de Duitse autobahn worden al snelheden van 285 km/u gerealiseerd. In een MINI! Kanonnen!
“De hot hatchback is zelfs zo hardcore dat airco standaard ontbreekt.”
Hardcore
Niet alleen op het circuit, maar ook op de openbare weg staat de JCW GP zijn mannetje. MINI past minder geluidsisolatie toe en gebruikt steviger dempers. En dat resulteert in een meer hardcore rijervaring, iets wat helemaal past bij deze auto. De hot hatchback is zelfs zo hardcore dat airco ontbreekt. Gewichtsbesparing natuurlijk. Daarover gesproken: een achterbank heeft ie niet. Scheelt weer een paar kilo’s.
Geen torsiebalk
De in chili red uitgevoerde balk achter de stoelen lijkt op een torsiebalk maar is het niet. De balk heeft vooral een praktische functie: voorkomen dat bagage naar voren vliegt bij een stevige remactie bijvoorbeeld. De daadwerkelijke carrosserieversteviging zit onder de auto: een lichtgewicht aluminium frame.
“Een zichtbare matte CFRP coating is een primeur op de GP.”
Kenmerken
Tijd om de MINI JCW GP even wat af te laten koelen en de auto eens aandachtiger te bekijken. Pas dan vallen de verschillen ten opzichte een reguliere MINI John Cooper Works met 231 pk goed op.
Formaatje pannenkoek
Zo schuilen achter de lichtgewicht 18-inch wielen forse remschrijven van formaatje pannenkoek (360 mm vóór) met Chili Red-kleurige remklauwen met JCW-logo. Verder heeft de GP3 een achterspoiler met twee ‘verdiepingen’ voor extra downforce, een rood GP-logo in de grille, een 12-uursmarkering op het stuurwiel en natuurlijk zeer opvallende wielkasten.
“Als kers op de taart heeft ie rode gordels.”
CFRP
De uitgeklopte wielkasten zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof, of carbon fibre-reinforced plastic (CFRP) zoals dat mooi heet. De nieuwe MINI John Cooper Works GP is het eerste productiemodel van de BMW Group met een zichtbare matte CFRP coating. Je moet ervan houden, maar opvallend is het zeer zeker.
Racing Grey
Wat kleur betreft is er geen keuze. Een JCW GP heeft altijd een Racing Grey metallic exterieurkleur in combinatie met Melting Silver metallic op het dak en de zijspiegelkappen. Om het af te maken heeft de GP fraaie en vooral goed zittende kuipstoelen met dikke wangen, een een digitaal instrumentarium dat ook te vinden in de elektrische MINI Cooper SE, GP-logo’s op de instaplijsten en als kers op de taart rode gordels. Alle exemplaren hebben individuele nummering op de voorste wielkastpanelen en op het dashboardpaneel: van ‘0001’ tot ‘3000’.
“Onder de streep is deze MINI JCW GP gewoon de lekkerste MINI in jaren.”
Een optiepakket
Al met al heel compleet. Maar weet wel dat er een optiepakket is. Het ‘communicatiepakket MINI JCW GP Pakket’ kost je 3.000 euro extra. Je krijgt dan onder meer een diefstalalarmsysteem, elektrisch verwarmbare voorstoelen, airconditioning met twee zones, een DAB tuner, een navigatiesysteem met 8,8-inch touchscreen, draadloze laadmogelijkheid voor smartphones en een middenarmsteun vóór met opbergmogelijkheid.
Conclusie
De Nederlandse vanafprijs begint bij 61.900 euro, waarvan 18.089 euro aan BPM. Met optiepakket eindig je op 64.900 euro. Veel geld? Ja, dat wel. Maar aan de andere kant ook een koopje. Want koop maar eens een Porsche 718 Cayman, Alpine A110 of Lotus Elise. Dan ben je vaak duurder uit. Onder de streep is deze MINI JCW GP gewoon de lekkerste MINI in jaren. Een old school scheurijzer waarin je je weer kind voelt. Elke rit een glimlach, daar moet je het voor doen. Die veertig kopers in Nederland gaan heel veel lol beleven.