Autotest – De vernieuwde Mercedes-Benz GLC (2019)
Overtuigt de milde facelift? Of laat Mercedes-Benz steken vallen?
Mercedes-Benz heeft de GLC licht opgefrist. Met een aangepast uiterlijk, nieuwe motoren en het MBUX-infotainmentsysteem kan hij er weer tegenaan. Is de milde facelift precies goed? Of hadden ze meer moeten wijzigen?
Pittige concurrentie
De Mercedes-Benz GLC is sinds 2015 op de markt en opereert in het drukbevochten SUV-segment tussen concurrenten als de BMW X3, Volvo XC60, Lexus NX en Audi Q5. Zowel de BMW X3, Volvo XC60 en Audi Q5 werden in 2017 volledig vernieuwd, waardoor ze qua infotainmentsysteem en actieve veiligheidssystemen voorop lopen. Mercedes-Benz kon uiteraard niet achterblijven. Als eerste werd het uiterlijk iets gewijzigd. Zoek de verschillen.
Gefronste blik
Wanneer we de GLC voor het eerst zien staan valt direct op dat de voorkant er een stuk stoerder uitziet. De koplampen zijn kleiner geworden en hebben een gefronste blik. De vorm van de grille loopt taps toe, waardoor hij er aggressiever uitziet. De vorige versie oogde vriendelijk en aaibaar. De nieuwe versie straalt meer zelfvertrouwen uit. Verder kregen de de LED-koplampen en -achterlichten een nieuwe lichtsignatuur.
Hey Mercedes
Stappen we in dan valt direct het nieuwe infotainmentsysteem op. De vorige generatie Mercedes-Benz-infotainmentsystemen blonk niet altijd uit in snelheid, weergave en indeling, maar het MBUX-systeem werkt verrassend snel. We maakten voor het eerst in de A-Klasse en B-Klasse positief kennis met dit nieuwe infotainmentsysteem. Het optionele 10,25-inch touchscreen (standaard 7-inch) werkt snel en is overzichtelijk ingedeeld.
MBUX is ook via een kleine touchpad op de middenconsole te bedienen, maar het scherm aanraken of via het stuur bedienen werkt veel fijner.
Lees ook: Autotest – Mercedes-Benz B-Klasse (2019)
Augmented reality
Tijdens het rijden valt direct op dat het navigatiesysteem bijzondere aanwijzingen geeft. Op het moment dat we een afslag naderen, wordt de camera in de grille geactiveerd. Vervolgens toont het touchscreen het wegdek met daarnij de richting die je heen moet.
Het werkt goed, maar af en toe merken we dat we iets te lang naar het scherm kijken. Overigens wordt de navigatie ook met traditionele pijlen op het head-up display en digitaal instrumentenpaneel getoond.
Mild-hybride techniek
De GLC is voorzien van vernieuwde benzine- en dieselmotoren met vermogens van 145 kW (197 pk) tot 375 kW (510 pk). De benzinevarianten zijn uitgerust met 48-Volt mild-hybridetechnologie. We gaan op pad met de GLC 200 4Matic met 145 kW (197 pk). Zoals bij veel mild-hybride aandrijflijnen het geval is, merk je tijdens het rijden niets van het samenspel tussen de 48-volt EQ Boost-startmotor en de benzinemotor.
Onderweg voelt de GLC niet als een SUV aan. Dat is te danken aan de adaptieve luchtvering en het platform dat hij deelt met de C-Klasse.
Serieuze offroader
Mocht je denken dat dit een opgeruigde stationwagen is, dan heb je het mis. We raken van de gebaande paden en komen al snel steile hellingen tegen. Menig SUV zou er voor terugdeinzen, maar wij niet. We zien niets anders dan een strak blauwe hemel als we met de GLC een helling beklimmen.
Even grip zoeken, langzaam gas geven en de auto zijn werk laten doen. In alle rust weten we het parcours te voltooien. Een indrukwekkende prestatie. In Nederland zal hij niet snel in het terrein te vinden zijn. Mocht je toch de ambitie hebben, met de GLC kan het!
Lees ook: Mercedes-Benz EQC (2019) – Lekker Praktisch #18
Machtsvertoon
We nemen afscheid van de GLC 200 4Matic en stappen in de volgende auto. Er staan drie letters op de bagageklep die geen introductie behoeven: AMG. Hij snuift, gromt en laat zijn tanden zien. De Mercedes-AMG GLC 63 S straalt kracht uit. De krachtpatser wordt aangedreven door een 4,0-liter V8 benzinemotor met twee turbo’s die 375 kW (510 pk) produceert.
Daarmee accelereert hij in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Hij is bizar, maar zo beschaafd. Laat je de rijmodi-draaiknop in ‘Comfort’ staan, dan is het een comfortabele autobahn-cruiser die desgewenst heel snel heel veel kilometers verslindt.
Twee karakters
Schakel je over op ‘Sport’ of ‘Sport+’ dan verandert het karakter direct. De besturing wordt assertiever, de adaptieve luchtvering wordt stugger en de automatische negentrapstransmissie geeft harde klappen. Tijdens een dynamische rit merk je nauwelijks dat je met een 4,65 meter lange, bijna twee ton zware SUV onderweg bent. De auto voelt kleiner aan en dankzij het nieuwe elektronisch geregelde sperdifferentieel kom je nooit grip tekort.
Geslaagde facelift?
Is de facelift geslaagd? Daar kunnen we kort over zijn: ja. Je merkt niet dat de basis van deze SUV uit 2015 stamt. De materialen voelen goed aan en het nieuwe MBUX-infotainmentsysteem is een welkome aanvulling. Dankzij de uiterlijke wijzigingen sluit het design van de GLC mooi aan bij de A-Klasse en B-Klasse.
De GLC is dan ook een goede keuze voor wie een dynamische SUV met een gestroomlijnd uiterlijk zoekt. Hij kan zich dus prima meten met de BMW X3, Volvo XC60 en Q5. De AMG-versie valt in een buitencategorie. Die is dankzij zijn 4,0-liter V8-benzinemotor en dikke uiterlijk echt een verboden vrucht, die stiekem heel lekker is.