Autotest – Mercedes-Benz C 200 mild-hybride (2021)
Hoe goed is de nieuwe generatie C-Klasse?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Meer dan ooit is de C-Klasse een baby-S. Niet alleen om te zien, maar ook om mee te rijden. De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse zet op alle fronten grote stappen.
C-Klasse ongekend populair
Wist je dat de C-Klasse het afgelopen decennium het bestverkochte model van Mercedes-Benz was? Van de vorige generatie C-Klasse zijn er sinds de introductie in 2014 meer dan 2,5 miljoen Limousines en Estates verkocht. Al met al leverde Mercedes-Benz sinds 1982 meer dan 10,5 miljoen C-Klasse modellen af.
China op kop
China is sinds 2016 de grootste afzetmarkt voor de C-Klasse Limousine. Daarnaast waren de Verenigde Staten, Duitsland en Groot-Brittannië de afgelopen tien jaar de grootste afzetmarkten voor de C-Klasse Limousine en Estate. Overigens betreft het bij twee op de drie verkochte C-Klasse modellen in Duitsland een Estate.
Mercedes-Benz C-Klasse weer wat gegroeid
Met een lengte van 4.751 mm en een breedte van 1.820 mm zijn de Limousine en Estate aanzienlijk groter dan hun voorgangers. De wielbasis is met 25 mm toegenomen tot 2.865 mm. Zowel de voor- als achterpassagiers profiteren van de grotere buitenmaten. Dankzij de tot 35 mm grotere knieruimte achterin worden de ritten voor de achterpassagiers nog aangenamer.
Ingetogen? Welnee!
En hoewel dit exemplaar in Obsidiaanzwart misschien wat ingetogen oogt, valt hij toch op in het verkeer. Het is niet normaal hoeveel mensen hun nek omdraaien voor deze C-Klasse. Een teken dat Mercedes-Benz een sterk ontwerp heeft neergezet.
Achterasbesturing
Optioneel levert Mercedes-Benz achterasbesturing op de nieuwe C-Klasse. De stuuruitslag op de achteras bedraagt 2,5°. Hierdoor wordt de draaicirkel met 43 cm verkleind tot 10,64 m. Bij snelheden onder de 60 km/u sturen de achterwielen in tegengestelde richting van de voorwielen – en tot 2,5° ten opzichte van de hoek van de vooras tijdens het parkeren.
Prestaties C 200 mild-hybride
De 1.550 kilogram zware Mercedes-Benz C 200 mild-hybride, met geïntegreerde startdynamo, met een extra vermogen tot 15 kW en een extra koppel van 200 Nm. De C 200 heeft een 1,5-liter viercilinder turbobenzinemotor met 204 pk en 300 Nm aan koppel. In 7,3 seconden naar 100 km/u en een topsnelheid van 246 km/u. Mag 1.800 kilogram geremd trekken.
Actieradius van dik 1.100 kilometer!
Bijzonder is de actieradius. Dankzij een 66 liter benzinetank met 7 liter reserve zijn afstanden tot dik 1.100 kilometer te halen op een volle tank. Rijden met 105 km/u op de snelweg resulteert in een verbruik van 1 op 20. Verbruik op papier bedraagt 6,6 l/100 km, maar wij hebben 6,3 l/100 km gehaald. Schakelen doe je met een 9G-Tronic automaat, supercomfortabel en toch ook lekker vlot met schakelen.
Andere motorvarianten van C-Klasse
Uiteraard levert Mercedes-Benz nog veel meer motorvarianten, zoals een C 180 met 170 pk, een C 300 met 258 pk en diverse diesels, zoals C 200 d met 163 pk, een C 220 d met 200 pk en een C 300 d met 265 pk. Er volgt ook een plug-in hybride, eentje met een systeemvermogen van 313 pk en 550 Nm. De accu heeft een totale capaciteit van 25,4 kWh, goed voor een elektrische actieradius tot circa 100 km. Vooralsnog levert Mercedes-Benz alleen nog viercilinders.
Altijd mild-hybride
Alle motorvarianten hebben mild-hybride ondersteuning in de vorm van een geïntegreerde startdynamo, ISG. Het ISG-systeem maakt gebruik van een 48V-boordsysteem dat zorgt voor functies als zeilen, boosten of energierecuperatie en maakt een brandstofbesparing mogelijk. De motoren starten daardoor ook zeer snel en comfortabel.
Interieur nieuwe C-Klasse
Het interieur toont grote overeenkomsten met de S-Klasse, ook qua afwerking. Ook hier dus fraaie materialen en een overvloed aan displays. Het bestuurderscompartiment is standaard voorzien van een 12,3 inch (31,2 cm) lcd-display met hoge resolutie. Het staat vrij en lijkt te zweven voor het vleugelprofiel en het grote sierdeel. Hiermee onderscheidt het bestuurdersdisplay zich van de traditionele cockpit met klassieke ronde instrumenten.
De toenemende mate van digitalisering is ook duidelijk te zien in het centrale display: de voertuigfuncties kunnen worden bediend via het hoogwaardige touchscreen. Het staande formaat biedt aanzienlijke voordelen, vooral voor navigatie. Het touchscreen lijkt net als het sierdeel boven het dashboard te zweven. Net als het dashboard is het display enigszins op de bestuurder gericht. Het centrale display heeft standaard een diameter van 11,9 inch (30,2 cm).
MBUX tweede generatie
Na de introductie in de S-Klasse start de nieuwe C-Klasse al met de tweede generatie MBUX, een voortreffelijk systeem met haarscherpe graphics. Kinderlijk eenvoudig in de bediening en alle functies laten zich eenvoudig vinden. Ook fijn: draadloze ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.
Around view monitor
Bijzonder te spreken zijn we over de around view monitor waarbij je al swipend de omgeving rondom de auto kunt verkennen. Het lijkt net een computerspel. Superhandig is de verkeerslichtmonitor waarbij je niet met gebogen nek onder de raamstijl hoeft door te kijken om het stoplicht te zien. Je kijkt gewoon op het centrale display om daar te zien wanneer de lichten op groen springen. En over groen, oranje en rood gesproken: sfeerverlichting heeft de C-Klasse ook. Er is keuze uit diverse kleuren zodat er voor elke mood een kleurtje is.
Displays aanpasbaar
Het uiterlijk van de displays kan worden aangepast met drie weergavestijlen (subtiel, sportief, klassiek) en drie modi (navigatie, assistentie, service). In de stijl ‘Klassiek’ wordt de bestuurder verwelkomd met een vertrouwde displayomgeving. Het beproefde display met twee kokers en wisselende inhoud daartussen toont alle informatie die relevant is voor de bestuurder. Standje ‘Sportief’ wordt gedomineerd door de kleur rood. In de ‘Subtiel’-stijl wordt de inhoud gereduceerd tot het essentiële.
Hey Mercedes
De spraakassistent ‘Hey Mercedes’ is beter in staat tot dialoog en leren door online services in de Mercedes me-app te activeren. Bovendien kunnen bepaalde acties ook zonder het activeringswoord ‘Hey Mercedes’ worden uitgevoerd. Daartoe behoort bijvoorbeeld het aannemen van een telefoongesprek. Hey Mercedes is ook in staat om de inzittenden aan hun stem te herkennen. Daarnaast is koppeling met een Smart Home ook mogelijk. Kun je even dubbelchecken of je alle lichten wel uitgeschakeld hebt of even controleren of er iemand thuis is.
Over-the-air-updates
De software wordt altijd up-to-date gehouden via over-the-air-updates. Zodra er een nieuwe update van Mercedes-Benz beschikbaar is, verschijnt er een melding in MBUX. De update wordt op de achtergrond gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker moet dan opnieuw expliciet akkoord gaan met de activering ervan. Op deze manier is de auto altijd up-to-date. Ook functies die nog niet eens zijn uitgevonden, kunnen door middel van OTA-updates in reeds verkochte auto’s worden geïnstalleerd.
Prijzen C-Klasse
Dan krijg je van ons nog even de prijzen. Rijden kan vanaf 48.280 euro in de C 180. De door ons gereden C 200 Launch Edition Luxury Line start bij 52.669 euro en heeft natuurlijk de nodige opties, zoals een panorama-schuifdak (2.141 euro), een voortreffelijk Burmester 3D surround sound systeem (1.222 euro) en een Premium-pakket (3.630 euro). Samen met wat andere opties moet deze testauto 63.700 euro kosten. Dieselen kan overigens vanaf 53.005 euro met de C 200 d.
Conclusie test Mercedes-Benz C-Klasse
De nieuwe Mercedes-Benz C-Klasse is op alle fronten next level. De door ons gereden Luxury Line legt de nadruk absoluut op comfort. Wie meer sportiviteit en een minder soft onderstel wenst, is aangewezen op de AMG Line of echte AMG’s. De C 200 Luxury Line is in ieder geval een geweldige kilometervreter waarin je volledig tot rust komt. Die hoofdletter C in de naam C-Klasse staat wat ons betreft voor ‘comfortkoning’, helemaal in het D-segment.