Autotest – Mercedes-Benz C 180 Cabriolet
Is de C 180 underpowered of juist een uitstekende metgezel?
In het segment van de Audi A5 Cabriolet en de BMW 4 Serie Cabrio houdt de Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet zich al jaren staande. Mercedes-Benz levert diverse motoren met vermogens tot bijna 400 pk. Sinds kort staat de 156 pk sterke C 180 niet meer op de prijslijst van de Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet, omdat de C 200 nu de instapper vormt. Daarom selecteren we een fraaie C 180 Cabrio uit 2017. Valt er te leven met een C-Klasse Cabriolet met ‘slechts’ 156 pk?
Fotografie: Stefan de Haan
Grote prijsverschillen
De 180-motorisering levert Mercedes-Benz alleen nog in de C-Klasse Coupé. In het actuele aanbod van de C-Klasse Cabriolet vormt de C 200 de instapper. Het prijskaartje? Je hebt hem vanaf 60.902 euro. Ga je voor een nieuwe Mercedes-AMG C 43 4Matic, dan betaal je alweer 114.094 euro. Dat zijn grote prijsverschillen. Liever wat munten besparen? Dan kun je ook kijken naar een jong gebruikte C-Klasse Cabriolet, bijvoorbeeld een C 180. Dan ben je voor vijftig mille helemaal klaar en zitten er de nodige toeters en bellen op en aan. Occasions zijn er merkwaardig genoeg, op het moment van schrijven dik 60 exemplaren!
Negentraps 9G-Tronic-automaat
De Mercedes-Benz C 180 Cabriolet is uitgerust met een 1,6-liter viercilinder benzinemotor, gekoppeld aan een negentraps 9G-Tronic-automaat. De vierpitter levert 156 pk (115 kW) en 250 Nm. Dat laatste is al beschikbaar tussen 1.200 en 4.000 Nm. Het zal je daarom niets verbazen dat de 9G-Tronic-automaat bijzonder vlug opschakelt. Dat gebeurt schokloos en comfortabel. De automaat en deze motor zijn perfect op elkaar ingespeeld.
Niet heel zwaar
Opvallend is dat de Mercedes-Benz C 180 Cabrio niet bijzonder zwaar is voor een cabriolet. Hij heeft een leeggewicht van 1.515 kilogram. Dat is een groot verschil ten opzichte van de BMW 4 Serie, die we onlangs toevallig in dezelfde kleurstelling reden. Deze BMW reden we als 430i Cabrio. Het gewicht van de BMW bedraagt dik 1.800 kilogram. Dat gewichtsverschil van ongeveer 300 kilogram komt onder meer door de andere dakconstructie. De BMW 4 Serie Cabrio heeft een inklapbare hardtop, terwijl de C-Klasse Cabrio is voorzien van een sierlijke softtop, in dit geval zelfs in fraai rood uitgevoerd.
Niet underpowered
De geteste BMW 430i Cabrio bleek een heerlijke flaneermobiel. Stil en comfortabel, echt een fantastische reisgenoot en in de praktijk eigenlijk niet zwaarlijvig te noemen. Dat kunnen we gelukkig ook zeggen over deze C 180 Cabriolet. De auto stuurt direct, is wendbaar en geeft voldoende feedback. De viercilinder blijkt daarnast over voldoende vermogen te beschikken om de vierzitter prima mee te laten komen met het verkeer. Dus nee, zo’n C 180 is zeker niet underpowered. Je hebt vermogen zat om comfortabel te cruisen. Precies dát moet je doen in een auto als de C-Klasse Cabriolet. Als je wilt jakkeren, dan koop je maar een andere auto. In deze C-Klasse maak je van elke rit een zen-moment. Is het niet door het comfort, dan wel voor de luxe.
Softtop stil genoeg?
Dringt er door die softtop niet overvloedig veel herrie het interieur binnen? Welnee, de technologie van softtops doet tegenwoordig nauwelijks onder voor een hardtop. Fabrikanten passen extra geluidsisolatie toe om het aantal decibels drastisch terug te dringen. Zo ook in deze Mercedes-Benz C-Klasse Cabriolet. Zo’n dak blijft wel gevoeliger voor inbraakschades, dus wellicht dat je dat in de verzekeringspremie terug zal zien.
Wat te doen?
Een lastige keuze. Reken je minimaal 60.902 euro af voor een fonkelnieuwe – en onlangs vernieuwde – C 200 Cabriolet, of ga je toch voor een gebruikte C 180 die je voor ongeveer 50 mille hebt? Wil je het nieuwste van het nieuwste, dan ga je natuurlijk voor een gloednieuwe auto. Maar wie een C-Klasse Cabriolet met wat kilometers op de teller ook op waarde kan schatten, is prima af met een gebruikte auto. En dan hoef je echt niet te gaan voor een hele dikke motor. Deze C 180 bewijst dat 156 pk voldoende vermogen is om te ontsnappen aan de alledaagse drukte.