Autotest – Mercedes-Benz A 250 (2019)
Krijgt ie een triple A-rating?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De eerste en tweede generatie A-Klasse van Mercedes-Benz spraken vooral een wat oudere doelgroep aan. De derde generatie ‘A’ uit 2012 moest daar met een compleet andere designstrategie verandering in brengen. En dat lukte. De A-Klasse is sindsdien een hippe verschijning. Mercedes-Benz hoopt op extra succes – vooral bij jongere kopers – met deze compleet nieuwe A-Klasse, al verwacht Mercedes-Benz wel een stevige portemonnee van de koper.
Niet goedkoop
Dat de A-Klasse prijzig is, zal geen verrassing zijn. Mercedes-Benz vraagt voor de basisversie – de A 160 met 109 pk sterke 1,3-liter viercilinder – al 30.710 euro. De goedkoopste dieselmotor – de A 180 d met 1,5-liter viercilinder met 116 pk en 7G-DCT-automaat – moet alweer 37.218 euro kosten. En dan begin je nog opties aan te vinken. Het is duidelijk: de A-Klasse is in de bovenste regionen van het populaire C-segment gepositioneerd, met als belangrijkste concurrenten de BMW 1 Serie en Audi A3 Sportback. En ook die zijn wat duurder.
Sterkste non-AMG-model
Deze A 250 vormt op het moment van schrijven de op een na sterkste motorvariant van de A-Klasse. Alleen de A 35 4Matic is met 306 pk nog sterker. In de toekomst komt er nog een A 45 met dik 400 pk die de A 35 4Matic op alle fronten zal overtreffen. De A 250 vormt in ieder geval het sterkste non-AMG-model van de A-Klasse-reeks. Hij begint in Nederland bij 46.748 euro. Een stevige prijs, maar je krijgt er wel een prettige aandrijflijn voor terug die altijd kracht heeft, ongeacht het toerental of de versnelling.
Pittig!
Wat heeft die A 250 dan onder de motorkap liggen? Dat is een 1.991 cc grote vier-in-lijn turbobenzinemotor met comfortabele en razendsnel schakelende 7G-DCT-automaat. De krachtbron produceert 224 pk (165 kW) en een koppel van maar liefst 350 Nm, beschikbaar bij 1.800 toeren per minuut. Je begrijpt: de A 250 is rap. De 0-100-sprint werkt ie in 6,2 seconden af en de topsnelheid is afgeregeld op 250 km/u. Leuk en aardig, maar dan is ie ook heel onzuinig natuurlijk? Dat hangt alles af van je rechtervoet. Wie rustig rijdt, haalt met gemak 1 op 15.
Stil
Qua rijden is de A-Klasse een heerlijke auto waarbij het accent duidelijk op comfort ligt. Ook valt op hoe stil de A-Klasse eigenlijk is. Dat wordt ook door bijrijders opgemerkt. Opmerkingen als ‘wat is ie stil’ en ‘je hoort hem bijna niet’ krijgen we regelmatig te horen als we onderweg zijn. Als we het gaspedaal even stevig intrappen, dan laat de viercilinder op een aangename manier van zich horen. Ook het onderstel steekt goed in elkaar en is zowel bij lagere als hogere snelheden in zijn element. Kortom: een uitstekende reisgenoot, die A-Klasse.
Vingerafdrukken
De hoofdattractie van de A-Klasse is het interieurontwerp. Dit interieur is met het thema ‘Modern Luxury’ vormgegeven en is uniek in het C-segment. De afwerking is ook van hoog niveau, ook al zijn de hoogglans zwarte kunststoffen wel heel gevoelig voor stof en vingerafdrukken. De turbinevormige luchtrooster zien er heel fraai uit, vooral by night. Saillant detail: er is keuze uit 64 verschillende kleuren voor de sfeerverlichting. Ook heeft Mercedes-Benz kleurenthema’s. Heel fraai, maar waarschijnlijk kies je één keer een favoriete kleur en kijk je er daarna niet meer naar om.
Weinig knoppen
Heel veel knoppen zijn er niet meer te vinden. Dat komt omdat Mercedes-Benz de meeste functies heeft ondergebracht in het uitgebreid en grafisch zeer fraai vormgegeven infotainmentsysteem. Wel past Mercedes-Benz nog een touchpad toe. Werkt in de basis prima dankzij uitgebreide feedback in de vingertoppen en snelle werking, maar een draai-selectieknop als de iDrive-knop van BMW blijft toch intuïtiever als je aan het rijden bent.
Twee 10,25 inch displays
Deze A 250 heeft de meest uitgebreide displayoptie: twee 10,25-inch displays. De basisversie heeft twee 7-inch schermen en als alternatief is er nog de optie om te kiezen voor één 7-inch scherm en een 10,25 inch display. Gewoon vergeten: wie een A-Klasse koopt moet gewoon de twee 10,25-inch displays bestellen. Pas dan krijg je het interieur zoals Mercedes-Benz het eigenlijk bedoeld heeft. De twee displays zijn tot in detail te personaliseren. Op het stuurwiel heb je twee touchpads. Met de linker touchpad kun je het linker display bedienen. Swipen door de menu’s op het rechterdisplay gebeurt met de rechter touchpad.
Mercedes-Benz A-Klasse (2019) – Infotainment Review #12 – AutoRAI TV
Mercedes-Benz User Experience
Het slimme spraakbesturingssysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience) debuteerde in de A-Klasse en geeft de mogelijkheid om met een uitsprak als ‘Hey Mercedes’ de persoonlijke assistent tot leven te wekken. Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je het koud hebt. De auto zet dan automatisch de verwarming wat hoger. Ook het invoeren van navigatieopdrachten is dankzij MBUX heel eenvoudig. Een nadeel: wie het woord ‘Mercedes’ uitspreekt of een woord dat daarop lijkt, activeert continu de persoonlijke assistent.
Een lievere lane departure warning
Verbeteringen kan Mercedes-Benz nog doorvoeren op het gebied van veiligheidssystemen. De A-Klasse heeft er diverse, zoals lane departure warning. Het doel van dit systeem is om de bestuurder te waarschuwen als de auto buiten de rijstrook dreigt te raken. Als de auto denkt dat dit gebeurt, volgt er echter een agressieve remingreep waar niet alleen jij als bestuurder maar ook passagiers van schrikken. Soms volgt er een ingreep door een onbekende reden. Een ‘lievere’ lane departure warning zou daarom wenselijk zijn. Overigens kunnen veiligheidshulpjes eenvoudig worden uitgeschakeld.
Ruimte
En hoe zit het dan met ruimte? Voorin is het uitstekend zitten, want de stoelen zitten heerlijk en bieden goede ondersteuning. De ruimte op de achterbank hangt af van de lengte van de bestuurder. Is die persoon 1,85 meter dan is het prima vol te houden achterin. Bij langere bestuurders die wat verder naar achteren zitten neemt de beenruimte achterin sterk af.
Bagage
Praktisch ‘dingetje’: wie de achterbank met vaste hoofdsteunen neerklapt, moet er rekening mee houden dat de voorstoel niet te ver naar achteren staat. De hoofdsteun komt anders tegen de voorstoel aan waardoor de bank niet neerklapt. Je moet dan eerst de voorstoel verstellen. Is de rugleuning neergeklapt, dan ontstaat er een nette vlakke laadvloer. De bagageruimte meet in normale positie overigens 370 liter. De achterbank is optioneel neerklapbaar in een verhouding van 40:20:40 (standaard is 60:40). De bagage is makkelijker in te laden omdat de laadopening 20 centimeter breder is dan voorheen.
De balans
Tijd om de balans op te maken. De nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse blinkt uit in comfort, fijne stoelen, een fraaie afwerking en een heel pienter en goed doordacht infotainmentsysteem. Maar om hem helemaal op smaak te brengen, moet je wel diep in de buidel tasten. Dan heb je wel een C-segment hatchback met een triple A-rating.