Autotest – Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 (2017)
De krachtigste benzinemotor voor de CX-5
Mazda voegt een nieuwe 2,5-liter Skyactiv-G benzinemotor met 194 pk toe aan het motorenprogramma van de CX-5. Die kost een halve euroton. Is ‘ie de moeite waard?
Toeters en bellen
Een prijs van 50.290 euro is zeker niet goedkoop, maar je krijgt natuurlijk wel direct de meest uitgebreide uitvoering met alle toeters en bellen die je maar wensen kan. Wat dan allemaal? Denk aan een automatische achterklep, Smart Keyless Entry, elektrisch verstelbare voorstoelen, schuif-/kanteldak, achteruitrijcamera met dynamische hulplijnen, head-up kleurendisplay, Bose-audiosysteem met 10 speakers, geïntegreerd navigatiesysteem met verkeersbordherkenning en lederen bekleding. Kortom: wat wil je nog meer?
“Het adaptieve deel van de cruise control is niet uitschakelbaar. Je moet er dus echt mee leren rijden.”
AWD en zestraps automaat
Vierwielaandrijving en een zestraps automaat wellicht? Heb jij even geluk! Ook dát heeft de Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 allemaal standaard. Extra grip en comfort dus. Een Skyactiv-G 165 met vierwielaandrijving bestaat niet. Mazda levert wel een Skyactiv-G 160 AWD. Die kost op z’n minst 46.990 euro, waardoor het prijsverschil ten opzichte van de 194 pk sterke variant wat kleiner wordt, namelijk 3.300 euro.
Doorsparen?
Moet je doorsparen? Voor extra geremd trekvermogen hoef je het in ieder geval niet te doen, want zowel de 160- als 194-versie mag 2.000 kilogram trekken. Het is dus vooral een pk- en prestatiekwestie. De versie met 160 pk sprint in 10,5 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 188 km/u. De topversie met 194 pk bereikt 100 km/u in 9,2 seconden en vindt het bij 195 km/u wel welletjes.
“Doorsparen moet je alleen doen als je waarde hecht aan wat extra powerreserve, want dat heeft de topversie.”
Extra powerreserve
Doorsparen moet je alleen doen als je waarde hecht aan wat extra powerreserve, want dat heeft de topversie. Op sommige momenten is extra power wel zo lekker, vooral op de snelweg. Overigens kun je ook dieselen in combinatie met vierwielaandrijving. Kies dan de Skyactiv-D 175. Die is wel weer wat duurder, namelijk 54.490 euro.
LEES OOK: Mazda CX-5 (2017) – Autotest
Cilinderuitschakeling
De 160 pk-versie heeft een 2,0-liter benzinemotor. De krachtbron in de 194 pk-versie heeft een inhoud van 2,5 liter. Het atmosferische blok – dus zonder turbo – heeft een vermogen van 194 pk en een koppel van 258 Nm koppel. De vierpitter heeft bovendien cilinderuitschakeling. Bij lichte belasting – bijvoorbeeld tijdens cruisen op de snelweg met een constante snelheid – schakelt de motor door aansturing van de kleppen twee van de vier cilinders van de motor af. Dit resulteert in vermindering van de pompverliezen en moet een lager brandstofverbruik opleveren.
Huiswerk
Merk je iets van die cilinderuitschakeling? Laten we zo stellen dat Mazda zijn huiswerk goed heeft gedaan, want je bent er niet van bewust dat je zo nu en dan op twee in plaats van vier pitten rijdt. Alleen wanneer de motor stationair draait en je achter bij de uitlaat staat, hoor je een pruttelend geluid, alsof je een Fiat 500 TwinAir hoort.
“De meest uitgebreide uitvoering met alle toeters en bellen die je maar wensen kan.”
Soepele aandrijflijn
De 2,5-liter viercilinderbenzinemotor en zestraps automaat vormen een mooie, soepele en comfortabele aandrijflijn. De motor presteert goed, maar levert zijn piekvermogen en maximale koppel wel pas bij een hoger toerental. Het is dus vooral een motor die op z´n best presteert in hogere rpm-regionen. Reken op een gemiddeld verbruik van 1 op 10 tot 1 op 13, afhankelijk van je rijstijl.
Uitstekende crossover
We reden al eerder met de CX-5 en waren ook toen onder de indruk. De CX-5 behoort tot de top in het C-segment. De afwerking is van uitstekend niveau, het rijgedrag is bijzonder prettig en sturen kan de CX-5 als de beste. De infotainment is ook goed in orde. De stoelzittingen zijn wat kort, zoals bij meer Japanners het geval is.
Adaptieve cruise controle
Ook adaptieve cruise controle (ACC) is een aandachtspuntje. Het adaptieve deel van de cruise control is niet uitschakelbaar. Je moet er dus echt mee leren rijden. Het systeem kan de auto abrupt laten remmen als het systeem vindt dat de afstand tot de voorligger te klein wordt. Vaak zijn die afstanden nog behoorlijk groot – zelfs in de kortste volgpositie – waardoor remmen helemaal niet nodig is. Op tijd van rijstrook wisselen of zelf gas geven is het advies.
“De kwaliteiten van de Mazda CX-5 staan als een huis.”
Krachtpatser
Voordeel is wel dat het ACC-systeem nu ook actief blijft bij 0 km/u. In files stopt en accelereert de CX-5 dus automatisch en dat is in een land als Nederland best handig. Knoop één ding in de oren: maak je een proefrit, test dan uitvoerig of adaptieve cruise control aansluit bij jouw rijstijl. Ben je content met het systeem, dan hoef je je over de rest van de CX-5 geen zorgen te maken. Want de kwaliteiten van de Mazda CX-5 staan als een huis. En als Skyactiv-G 194 is het ook nog een krachtpatser. Een powerhouse.
Top 3 pluspunten
+ Comfortabele en soepele aandrijflijn.
+ Mooie afwerking van interieur.
+ Goede werking van infotainmentsysteem. Erg vlot en met duidelijke menustructuren.
Top 3 minpunten
– Korte zittingen stoelen.
– Adaptieve cruise controle echt even wennen.
– Niet goedkoop.