Autotest – Mazda CX-5 (2021), diverse upgrades voor populaire SUV
Met fors groter display in interieur en een nieuwe dieselmotor
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda heeft de CX-5 voor modeljaar 2021 een aantal interessante updates gegeven. Bovendien doet er nieuwe krachtbron zijn intrede: een dieselmotor. Een diesel!? Is Mazda compleet de weg kwijt? Nee, in tegendeel zelfs.
CX-5 is een regelrechte hit
De Mazda CX-5 is de belangrijkste auto van het merk wereldwijd. Sinds de introductie in 2011 zijn er wereldwijd al dik 3,2 miljoen exemplaren verkocht. In Europa zijn dat er al 665.896 in de periode 2011 tot en met april 2021. De CX-5 is wereldwijd goed voor ongeveer 35 procent van de jaaromzet van Mazda. Ook in Nederland scoort de CX-5. Sinds de verkoopstart in 2011 tot april 2021 zijn er hier al 28.439 CX-5-exemplaren geregistreerd.
Mazda CX-5 (2021), diverse upgrades! – REVIEW – AutoRAI TV
Die handbak, heerlijk
Kortom: die Mazda CX-5 gaat als warme broodjes over de toonbank. En ergens snappen we dat ook weer wel. Want ook als we nu weer in de CX-5 stappen, dan valt direct op hoe fijn deze SUV rijdt. Fijn onderstel, veel stuurgevoel, de wegligging van een hatchback en dan die handgeschakelde zesbak: een genot. Een zestraps automaat is ook leverbaar overigens, maar wij prefereren de handbak omdat die zo lekker is.
Feedback
Sturen doet de vernieuwde CX-5 zelfs weer wat beter dankzij aanpassingen aan de wielophanging en de elektrische stuurbekrachtiging. Ook zou Mazda de feedback van het gaspedaal hebben verbeterd, maar dat is in de praktijk nauwelijks voelbaar. Dat is juist ook de bedoeling overigens, want alles voelt heel natuurlijk aan.
Vaarwel 8-inch display
Voor modeljaar 2021 heeft Mazda de nodige aanpassingen doorgevoerd. Zo is de afwerking van het interieur naar een hoger plan getild en introduceert Mazda nieuwe technologieën. Een van die upgrades valt direct op bij het instappen. Het 8-inch display met 16:9-beeldverhouding is verleden tijd. Mazda gebruikt vanaf nu een 10,25-inch display met 8:3-beeldverhouding, bekend uit de Mazda 3 en CX-30. Dit is overigens geen touchscreen. Het infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto en geeft doeltreffende graphics. Mazda kiest voor een simpele interface waarin iedereen de weg weet. Overigens is DAB+-radio voortaan standaard. Optioneel levert Mazda een 360-graden camerasysteem om het inparkeren te vergemakkelijken.
Ruime familie-SUV
Het interieur steekt goed in elkaar en is opgebouwd uit fraaie materialen. De ergonomie is dik in orde. Fijn is de aparte bedieningsunit van de klimaatcontrole. Hier zijn ook de knoppen van de stoelverwarming en stoelventilatie geclusterd. Het stuurwiel van de CX-5 ligt als vanouds prettig in de hand en is voldoende instelbaar in hoogte en diepte zodat iedereen een fijne zitpositie kan vinden. Aan het ruimte-aanbod van de Mazda CX-5 is niet ‘gesleuteld’. Er zijn nog altijd voldoende opbergruimtes en in algemene zin is de CX-5 een ruime familie-SUV waarin ook volwassen personen achterin prima kunnen plaatsnemen.
Geen USB-laadpunten?
Wie achterin zit, is in eerste instantie misschien teleurgesteld over het ontbreken van USB-laadpunten. Die zijn namelijk niet te vinden onder de ventilatieroosters die in de middentunnel zijn verwerkt. Maar wees niet getreurd, de armsteun in de CX-5 is namelijk multifunctioneel. Deze herbergt ook de knoppen van de stoelverwarming achter. Onder het klepje met wat aflegruimte is de USB-module verstopt. Kunnen die telefoons en tablets onderweg alsnog worden bijgeladen, tegenwoordig toch een soort van eerste levensbehoefte. Vooral voor kids.
Veiligheidssystemen
Ook introduceert Mazda enkele nieuwe veiligheidssystemen, zoals adaptieve cruise control met stop and go-functie en een botspreventiesysteem met detectie van voertuigen en voetgangers, ook in de nacht. Een rijstrookassistent, dodehoekdetectie en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achter is voortaan ook in de CX-5 te krijgen. De rijstrookassistent schakelen wij vrij snel uit, omdat het vrij ‘enthousiast’ reageert en omdat de weerstand in het stuurwiel dan verdwijnt. Rijdt net wat lekkerder. Het adaptieve deel van de cruise control is niet uitschakelbaar overigens. Een alternatief is rijden op de snelheidsbegrenzer.
Benzine
Mazda levert de CX-5 met diverse motoren. Het gamma bestaat uit een Skyactiv-G 165 en een Skyactiv-G 194. De 165 pk sterke versie betreft een 2,0-liter viercilinder benzinemotor. De krachtbron met 194 pk heeft een longinhoud van 2,5 liter.
445 Nm aan kopel
Als aanvulling op de benzinemotoren is sinds maart 2021 een dieselmotor verkrijgbaar: de Skyactiv-D 184, een 2,2-liter viercilinder turbodiesel. Een heerlijke krachtbron, helemaal in combinatie met de eerder besproken handgeschakelde zesbak. Met een 0-100-tijd van 9,2 seconden en een topsnelheid van 214 km/u is deze dieselmotor bovengemiddeld vlot. Het is zelfs de snelste CX-5 in het aanbod, want de 194 pk benzine schopt het slechts tot 195 km/u. De dieselmotor past perfect bij het karakter van de CX-5, helemaal omdat je de beschikking hebt over 445 Nm aan trekkracht, al vanaf 2.000 toeren per minuut. Het is dus echt een koppelblok en dat rijdt bijzonder prettig.
Nieuwe dieselmotor, dat kan toch niet?
Maar eh, weet Mazda dan niet dat diesel in Nederland echt niet meer kan? Tuurlijk realiseert Mazda dat de perceptie van diesel sterk is veranderd, maar dat is volledig ten onrechte. Een moderne dieselmotor is zelfs schoner dan een benzinemotor. Dus nagelen we de dieselmotor in Nederland volledig ten onrechte aan de schandpaal. Volgens Mazda is benzine en diesel nog jaren relevant. Bovendien zit niet iedereen in de wereld al te wachten op een auto met stekker, simpelweg omdat de laadinfrastructuur in sommige landen nog niet gerealiseerd is.
Geremd trekgewicht Mazda CX-5
In Nederland is dat een ander verhaal natuurlijk, maar ook hier ziet Mazda kansen voor een diesel-CX-5. De CX-5 Skyactiv-D 184 is dankzij het hoge koppel namelijk een ideale trekauto. Hij mag in combinatie met voorwielaandrijving al 2.000 kilogram geremd trekken. Dat geremde trekgewicht geldt overigens ook voor alle andere motorvarianten, met uitzondering van de Skyactiv-G 165 benzinemotor met handbak. Die mag 1.800 kilogram geremd trekken.
Benzine is toch ook goed?
Nu vraag je je natuurlijk af waarom je dan in hemelsnaam voor de dieselmotor moet gaan, als een goedkopere benzineversie ook 2.000 kilogram aan de haak mag nemen. Terechte vraag, helemaal omdat je voor een dieselmotor meer wegenbelasting afrekent. Toch heeft zo’n dieselmotor een groot pluspunt: het elastische motorkarakter. Dat levert je onder de streep zoveel meer comfort op omdat optrekken veel soepeler verloopt. Ga maar na: de turboloze benzineversie met 165 pk heeft 213 Nm aan koppel, deze turbodiesel heeft 445 Newtonmeters aan koppel. Ook kun je met een diesel natuurlijk wat zuiniger rijden. Wij haalden met deze dieselmotor met gemak gemiddeld 1 op 20, zonder aanhanger overigens.
De prijzen op een rij
En wat kost dat alles dan? De CX-5 Skyactiv-G 165 met handbak start bij 36.990 euro en voor de automaatversie ben je 39.990 euro kwijt. De CX-5 Skyactiv-G 194 met standaard automaat heeft een vanafprijs van 43.590 euro. Dieselen in de Skyactiv-D 184 met handbak en voorwielaandrijving kan vanaf 45.190 euro. De automaat met voorwielaandrijving kost je op z’n minst 51.090 euro. De versie met AWD en automaat is flink duurder: 62.140 euro. De prijzen lopen dus sterk uiteen.
Conclusie
Mazda doet er goed aan om zijn populairste model regelmatig te actualiseren. Deze upgrade voor modeljaar 2021 maakt de CX-5 weer relevanter dan ooit. Met name het 10,25-inch display is een mooie upgrade voor het interieur. De rijdynamiek van het model is als vanouds van uitzonderlijk hoog niveau, want de stuurinrichting, het onderstel en de handgeschakelde zesbak zorgen voor dikke pret onderweg. En dan maakt het echt niet uit welke motorvariant je kiest. Met een benzineversie ben je net zo goed af, maar dan mis je wel de indrukwekkende trekkracht van de 184 pk sterke dieselmotor. Ook al wordt hij als ‘fout’ bestempeld in Nederland, het is eigenlijk de lekkerste motorisering voor de CX-5.