Autotest – Mazda CX-30 (2019)
Welkome aanvulling SUV-gamma
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda moet als relatief kleine autofabrikant afwegen waar het zijn pijlen op richt, want de productiecapaciteit is beperkt. Kijkend naar de internationale crossovertrend heeft Mazda besloten om het SUV-gamma uit te breiden. Tussen de CX-3 en CX-5 komt Mazda nu met de… CX30!
Naam een logische keuze
Geen CX-4 dus. En dat is best logisch, aangezien Mazda in China al een CX-4 voert. Daarom heeft Mazda gekozen voor de naam CX-30. Als je erover nadenkt een meer dan logische keuze, omdat de CX-30 zijn basis deelt met de nieuwe Mazda 3 hatchback en Mazda 3 Sedan.
Uitstekende basis
Het platform van de 3 is een uitstekende basis. De nieuwe Mazda 3 komt namelijk uit de bus als een fijn sturende, sportieve en onderscheidende auto met een uitgekiend onderstel. De CX-30 geeft direct na vertrek een vergelijkbare indruk. Directe besturing met veel gevoel, een stil interieur dankzij prima geluidsisolatie, hele fijne stoelen en een comfortabel onderstel, het lijkt alsof we opnieuw in de 3 rijden, maar dan met een hogere zitpositie. De vering is vrij stevig, dat merk je vooral in de stad en op korte oneffenheden. Maar oncomfortabel wordt het nooit.
Less is more
In feite kun je dus spreken over een Mazda 3 met SUV-looks. En in principe hebben we daar ook mee te maken. Zelfs het interieur komt in grote lijnen overeen met die 3. Mazda heeft dit interieur ontworpen volgens de filosofie ‘less is more’. Wat weg kon is ook weggelaten. Het resultaat is een clean ogend dashboard met een uitstekende ergonomie en afgewerkt met fraaie zachte materialen. Het stuurwiel met dunne spaken ligt lekker in de hand en is bovendien goed naar je toe te halen dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheid van de stuurkolom.
Eenvoudige menu’s
Het infotainmentsysteem blinkt uit in eenvoud. Mazda wilde voor zo min mogelijk afleiding zorgen onderweg. Daarom ogen de menu’s heel eenvoudig. De menu’s spreken voor zich en de laadtijden van het systeem zijn dankzij een grondige hardware upgrade lekker snel. De navigatiekaart oogt simpel maar is wel duidelijk afleesbaar. Functie boven vorm in dit geval.
Ruimte aan boord
Het ruimte-aanbod is in orde. Met een bestuurderslengte van 1,85 kun je nog met enkele centimeters over aan knie- en hoofdruimte goed achter je zelf zitten. Je zit achterin wel wat rechter op. Over de bagageruimte valt niets te klagen. Boodschappentassen plaats je er zonder al te veel moeite in. De achterbank kan bijna vlak worden neergeklapt. Jammer dat de achterbank niet vanuit de bagageruimte is neer te klappen. Dat moet met kleine knopjes bovenop de rugleuningen vanaf de achterbank.
Beter zicht rondom
Verder is het zicht rondom bij de Mazda CX-30 veel beter voor elkaar dan bij de Mazda 3 hatchback. Die heeft een enorme C-stijl, een aflopende daklijn en vrij smalle ramen. Dat heeft gevolgen voor het ruimtegevoel, de instap, het zicht naar buiten en de hoofdruimte. Bij deze CX-30 heb je veel meer hoofdruimte en ook beter zicht naar buiten. Maar daardoor oogt de CX-30 ook minder sportief dan die Mazda 3. Je voorkeuren afstrepen dus, maar voor de familieman of -vrouw is de CX-30 de meer logische keuze.
Veiligheidssystemen
Op veiligheidsgebied is er heel veel mogelijk. We tellen in totaal zeventien systemen, waarvan er tien standaard zijn. Welke systemen zijn dat? Het gaat om Smart Brake Support, een grootlichtassistent, Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Monitoring, Lane Departure Warning, Lane-keep Assist, verkeerbordenherkenning, een snelheidsbegrenzer, vermoeidheidsherkenning en adaptieve cruise control. Extra betalen moet onder meer voor adaptieve LED-koplampen, een 360-graden monitor en Front Cross Traffic Alert. Maar dit zijn extra’s. De basisveiligheidsuitrusting is in ieder geval dik in orde.
Skyactiv-G en Skyactiv-D
Mazda levert de nieuwe CX-30 vanaf 29.990 euro voor de Skyactiv-G benzinemotor met 122 pk. Dieselen kan met een Skyactiv-D met 116 pk vanaf 35.740 euro. Deze benzine- en dieselmotor zijn eind augustus – bij de Nederlandse marktintroductie – direct te bestellen. Als je een benzinemotor wenst, volg dan ons advies op: wacht tot oktober 2019. In die maand start Mazda met de levering van de nieuwe 180 pk sterke Skyactiv-X benzinemotor. Dit is een veel fijnere krachtbron die niet eens zo heel veel duurder is.
Skyactiv-X
Reken maar even mee. De Skyactiv-X begint direct bij uitrustingsniveau Comfort en kost 32.990 euro met handbak of 34.990 euro voor de automaat. De Skyactiv-G begint als Comfort bij 31.740 euro met handbak of 33.740 euro voor de automaat. Het prijsverschil: 1.250 euro. Doe jezelf een plezier en ga voor die Skyactiv-X. Die heeft meer power (+58 pk), is zuiniger en maakt van de CX-30 gewoon een veel leukere auto. De geteste 122 pk sterke benzinemotor voldoet, maar moet wel op toeren gehouden worden om alert te blijven. In de Mazda 3 voelt de Skyactiv-X veel beter aan, dat moet ook in de CX-30 zo zijn.
Handbak of automaat?
Overigens hoef je voor meer geremd trekgewicht niet wachten op die X, want het geremde aanhangergewicht van de CX-30 Skyactiv-X is met 1.300 kilogram gelijk aan dat van de Skyactiv-G. De handgeschakelde zesbak van de Mazda CX-30 is een pareltje. Over de zestraps automaat zijn we minder te spreken. Die mag alerter zijn en reageert soms traag op het gaspedaal. Comfortabel is die automaat overigens wel.
Mild hybride
Zowel de Skyactiv-G als Skyactiv-X benzinemotor heeft mild hybride technologie aan boord. Dankzij dit zogeheten Mazda M-Hybrid systeem springt de CX-30 zuiniger met benzine om. Energie die vrijkomt bij het afremmen wordt opgevangen en doorgegeven aan een elektromotor die de benzinemotor ondersteunt. Ook wordt de energie gestuurd naar een compacte batterij. Die batterij levert die energie weer af aan systemen in de auto, zoals de airco en de radio.
Groeien
Mazda ziet de CX-30 als een belangrijke auto om verder te groeien op vooral Europese bodem. “De CX-30 kan uitgroeien tot onze top drie bestsellers in Europa”, stelt Klaus Hüllen, communicatietopman van Mazda Europe. “De CX-30 maar ook de nieuwe Skyactiv-X benzinemotor leveren een belangrijke bijdrage als het gaat om verkoopgroei.”
Conclusie
Gaat dat lukken? Het is goed mogelijk, vooral om SUV’s razend populair zijn. Een eerste kennismaking heeft in ieder duidelijk gemaakt dat de Mazda CX-30 een goed doordachte SUV/crossover is en een meer praktischer alternatief voor de sportievere Mazda 3 hatchback. De rijkwaliteiten van de CX-30 zijn dik in orde. Vooral de besturing is erg prettig en de rijke standaarduitrusting is mooi mee genomen. Benzinerijders kiezen beter voor de Skyactiv-X, het liefst met handbak voor de beste rijervaring. Er is alleen een grote maar: er zijn al zoveel crossovers. We noemen de Volkswagen T-Roc, Nissan Qashqai en Kia XCeed, stuk voor stuk concurrenten van deze CX-30. Deze Mazda weet zich echter te onderscheiden met gedurfd design, prima bouwkwaliteit, veel uitrusting en hele fijne rij-eigenschappen. De stuurman- of vrouw gaat overduidelijk voor deze Mazda.