Autotest – Mazda CX-3 Skyactiv-G 121 (2021)
Nu met cilinderuitschakeling
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda heeft de CX-3 voor modeljaar 2021 iets opgefrist. Het grootste nieuws ligt onder de motorkap. De Skyactiv-G 121 benzinemotor heeft in combinatie met een handgeschakelde zesbak voortaan cilinderuitschakeling. Daarnaast zijn er nog een aantal andere aanpassingen en toevoegingen aan de Mazda CX-3. Tijd voor een betere kennismaking.
SUV’s van Mazda in trek
Mazda heeft zijn modellengamma de laatste jaren stevig uitgebreid. Nieuwkomers als de elektrische MX-30 en CX-30 brengen het aantal Mazda-modellen op acht. De bestverkopende modellen zijn de SUV’s, beginnend bij de compacte CX-3, middelgrote CX-30 en MX-30 en de grote CX-5. Door het beperkte prijsverschil tussen de CX-30 en CX-3 ontstaat er wat kannibalisme in het gamma van Mazda, in het voordeel van de CX-30.
“Het grootste nieuws is te vinden onder de motorkap.”
Mazda CX-3 in cijfers
Toch heeft Mazda niets te klagen over de verkoopcijfers van de CX-3. In boekjaar 2019 – dat liep tot 31 maart 2020 – verkocht Mazda wereldwijd 120.290 exemplaren van de CX-3, waarvan 37 procent in Europa. Dat komt neer op 45.323 exemplaren. In Europa heeft de CX-3 een marktaandeel van twintig procent. Dat betekent dat een op de vijf verkochte Mazda’s in Europa een CX-3 betreft. Kortom: de CX-3 is nog altijd in trek.
Fijn sturende crossover
Hoe dat komt? Simpel: de Mazda CX-3 stuurt en rijdt gewoon bijzonder prettig. Het is nog altijd een van de beter sturende compacte crossovers in het B-segment met betrouwbare techniek. Toegegeven: het is niet de ruimste op de markt, maar nog wel voldoende ruim om plaats te bieden aan drie volwassenen achterin plus bagage. Voor modeljaar 2021 ondergaat de CX-3 een subtiele opfrisbeurt.
“De exterieurkleur Polymetal Gray is nieuw.”
Updates
Aan de buitenkant zijn er geen aanpassingen, met uitzondering van de licht gewijzigde grille. Ook levert Mazda een nieuwe exterieurkleur, te weten Polymetal Gray (zie video onderaan artikel). Daarnaast zijn Android Auto en Apple CarPlay voortaan standaard (draadloze versie Apple CarPlay optioneel), is de sleutel vernieuwd en levert Mazda een verbeterde achteruitrijcamera met ‘around view monitor’ waarbij je in vogelperspectief rondom de auto kunt kijken. Het Advanced Smart City brak Support-systeem (botspreventiesysteem) heeft nu verbeterde voetgangersdetectie in het donker. Ook de automatische lichtfunctie is aangepast. Deze schakelt nu eerder in als het schemert of het slecht zicht is. Aan het 7-inch LCD touchscreen kleurenscherm is niet gesleuteld.
Het belangrijkste nieuws
Goed, dit alles zijn slechts details. Het grootste nieuws is te vinden onder de motorkap. Daar heeft de bekende 2,0-liter Skyactiv-G 121 benzinemotor met 121 pk en een maximum koppel van 206 Nm – beschikbaar bij 2.800 toeren per minuut – een technische upgrade gehad in de vorm van cilinderuitschakeling. Bij deellast of op kruissnelheid schakelt het systeem de eerste en vierde cilinder uit, waarna de krachtbron op de tweede en derde cilinder loopt. Dit levert een brandstof- en CO2-besparing op van 14 procent.
“Bij deellast of op kruissnelheid schakelen de eerste en vierde cilinder uit.”
Alleen voor versie met handbak
Indien de rijder om meer vermogen vraagt, dan schakelt het systeem de buitenste cilinders van de vier-in-lijn benzinemotor in. Deze nieuw toegevoegde cilinderuitschakeling is alleen van toepassing op de versie met handgeschakelde zesbak. De versies met zestraps automaat heeft deze techniek dus niet.
Verbruik
De handgeschakelde versie heeft een theoretisch gecombineerd verbruik van 1 op 16,1, bij de automaat is dat 1 op 14,1. In de praktijk is dat goed haalbaar. Wij haalden met de handbakversie zonder al te veel moeite gemiddeld 1 op 15. Wie echt zijn best doet, haalt dus met gemak de fabrieksopgave. Van de cilinderuitschakeling merk je in de praktijk helemaal niets. Je hebt er geen omkijken naar.
“Over de handbak: veel gevoel, lekker direct, fijne slagen.”
Handbak in CX-3
Wat je wel merkt is dat de handgeschakelde zesbak heerlijk schakelt. Het lukt Mazda nog altijd om een extra vleugje dynamiek aan een handbak te geven. Veel gevoel, lekker direct, fijne slagen, de handbak in de CX-3 verdient opnieuw een pluim.
Andere motoren?
Andere motorversies van de Mazda CX-3 zijn geschrapt. Dat betekent dat Mazda de CX-3 alleen nog levert met de Skyactiv-G 121-benzinemotor. Verwacht bij de volgende generatie CX-3 wel nieuwe aandrijftechnieken, bijvoorbeeld met mild-hybride ondersteuning. De huidige CX-3 is nog een auto van de zesde generatie van Mazda. Modellen als de nieuwe 3 Sedan, 3 Hatchback, MX-30 en CX-30 zijn al modellen van de zevende generatie. En daar merk je al dat Mazda nieuwe aandrijftechnieken gebruikt. De CX-3 moet het nog even zonder vormen van elektrificatie stellen. Is dat erg? Welnee! In de praktijk blijkt zo’n atmosferische motor in de CX-3 gewoon een uitstekende krachtbron die ook nog verrassend zuinig blijkt te zijn. Trek je daar dus niets van aan.
“Er is nog maar een motor verkrijgbaar in de CX-3.”
Wat kost dat allemaal?
En wat moet de Mazda CX-3 modeljaar 2021 dan kosten? Prijzen beginnen bij 25.490 euro voor de basisversie. Die heeft standaard climate control, een in hoogte verstelbare passagiersstoel, cruise control, 7-inch LCD touchscreen kleurenscherm, multimediasysteem met DAB+ digitale radio en dus ook Apple Carplay en Android Auto. Andere versies zijn de Comfort (vanaf 26.990 euro), de Luxury (vanaf 29.490 euro) en de Signature (vanaf 32.490 euro). Mazda heeft in het bijzonder hoge verwachtingen van die Signature-versie. Deze heeft een diep donkerrood/bruin nappa lederen interieur met witte bies en een dashboard- en deurpanelen afgewerkt in wit kunstleder. Ook zit er een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie in de Signature. Aan de buitenkant is deze Signature-uitvoering te herkennen aan 18-inch lichtmetalen wielen met een ‘Bright Silver’-afwerking.