Autotest – Mazda 3 met Skyactiv-X benzinemotor (2019)
De dag des oordeels.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mazda durft het aan om een compleet nieuwe benzinemotor met de voordelen van een dieselmotor op de markt te brengen: de Skyactiv-X. Een gewaagde stap. En een schot in de roos.
Je bent toch niet gek?
We vallen maar gewoon met de deur in huis: je bent gek als je in Nederland nog kiest voor een Mazda 3 met een Skyactiv-G benzinemotor met 122 pk. In de basis is dat een prima krachtbron die ook best zuinig is. Nu Mazda de Skyactiv-X met 180 pk introduceert en daar slechts 950 euro meer voor vraagt dan de Skyactiv-G, doe je niet alleen jezelf maar ook de auto te kort om niet voor die Skyactiv-X te gaan.
Want 58 pk meer voor 950 euro – slechts 16,37 euro per pk – is gewoon een heel goede deal. Het brandstofverbruik van de ‘X’ valt daarnaast prettig uit: 1:20 is haalbaar. Mazda geeft zelf gemiddeld 1:23 op, maar dat lijkt in de praktijk wat te rooskleurig. Zuinig rijden is wel goed mogelijk zolang je maar rustig rijdt.
LEES OOK: Autotest – Mazda 3 Hatchback (2019)
BPM-boete
Die scherpe meerprijs van 950 euro dankt de Skyactiv-X van Mazda aan de gunstige CO2-uitstoot: 96 g/km voor de X versus 115 g/km voor de G. Exclusief belastingen is de Skyactiv-X de duurdere motor, maar omdat de CO2-emissie bij de X lager uitvalt dan bij de G betaal je minder BPM-boete. Onder de streep ontstaat daardoor slechts een bescheiden meerprijs.
Niet supervlot
Afijn, financieel gezien is die Skyactiv-X dus een aantrekkelijke aankoop. Los gezien daarvan is de X ook gewoon de veel betere benzinemotor, mede door de grotere powerreserve. Het blok levert 180 pk en 224 Nm versus 122 pk en 213 Nm voor de G.
De X levert dat vermogen veel soepeler af waardoor je niet altijd hoeft terug te schakelen. Nu klinkt 180 pk best veel, maar verwacht geen supervlotte versnelling. Volgas levert wel een aangename versnelling op waarvan je vooral tijdens het betreden van de snelweg of bij inhalen profijt hebt. Maar laten we wel wezen: hoe vaak spreek je nu het totale motorvermogen aan?
Soepele krachtbron
“Mazda heeft de Skyactiv-X ook niet als high-performance motor ontwikkeld, maar als een soepele krachtbron die zuinig en stil is”, stelt Christian Schultze, topman Research & Operations van Mazda Motor Europe, in een interview met AutoRAI.nl.
Een ding is zeker: de X voelt veel vlotter aan dan de G. Hier nog wel even de prestaties: de sprint van 0 naar 100 duurt slechts 8,2 seconden met handbak (automaat: 8,6 seconden) en de topsnelheid komt uit op 216 km/u.
Automaat mwah, handbak yeah!
Mazda koppelt de X-krachtbron standaard aan een handgeschakelde zesbak, een zestraps automaat is optioneel leverbaar. Die automaat ervaren wij als ‘lui’ en als een transmissie die veel bedenktijd nodig heeft voor het bepalen van het juiste verzet. Wie dat alles helemaal niets kan schelen en gewoon zonder gedoe en in alle comfort van A naar B wilt reizen, is met de automaat gewoon goed af. Vooral in de files is zo’n automaat natuurlijk prettig.
Onze voorkeur geniet echter de zestraps handbak. Die is zoveel leuker en de bak schakelt voortreffelijk en met veel gevoel. Wat dat betreft maakt Mazda zijn imago als producent van voorbeeldige handbakken opnieuw waar met deze zesbak voor de Skyactiv-X. Zo zie je ze elders zelden.
Revolutionair
Over die Skyactiv-X is veel te doen. Niet zo vreemd, want in de automobiel industrie is het zelfs een revolutionaire krachtbron. Het is namelijk de eerste op grote schaal geproduceerde benzinemotor met zowel vonk- als compressie-ontsteking. Mazda rust de 2,0-liter vierpitter uit met zogeheten Spark Plug Controlled Ignition, ook wel afgekort als SPCCI. Normaal gesproken hebben alleen dieselmotoren compressie-ontsteking.
Doe maar rustig aan
Best een technisch verhaal en voor de koper van zo’n Mazda 3 of nieuwe CX-30 totaal niet relevant. Wil je er toch meer over weten? Check dan dit artikel. Het belangrijkste voor jou is dat deze benzinemotor net als een diesel onderin veel trekkracht heeft en ook zuinig is, maar dat de krachtbron ook in hogere toerentallen nog over voldoende power beschikt, omdat de motor kan switchen van compressieontsteking bij weinig belasting naar een aanvullende vonkontsteking als er meer vermogen gevraagd wordt.
Een opzwepend geluid produceert de motor bij hogere toerentallen overigens niet. Het klinkt eerder wat rauw alsof de krachtbron liever heeft dat je gewoon rustig aan doet. Toch is het rijden van hogere snelheden geen enkel probleem. Op de Duitse autobahn tikken we al na een paar seconden een snelheid van 160 km/u aan.
Fuel Efficiency Monitor
Van dat ‘schakelen’ tussen verbrandingsmethode merk je als bestuurder overigens helemaal niets, maar je kan het wel volgen op het display van het infotainmentsysteem in het ‘Information’-menu onder ‘Fuel Efficiency Monitor’. Als SPCCI groen oplicht, weet je dat de benzinemotor zijn ‘dieseltechniek’ in praktijk brengt. Een leuke gimmick, al zal je dit menu als eigenaar nauwelijks of nooit openen.
Mild hybride
De Skyactiv-X is net als de Skyactiv-G standaard voorzien van een mild hybride systeem. Dat betekent dat de auto is uitgerust met een compacte batterij en een elektromotor die de benzinemotor kan ondersteunen.
Tijdens het uitrollen of afremmen van de auto wordt energie omgezet in bruikbare energie voor de elektromotor en batterij. Laatstgenoemde kan die energie weer leveren aan diverse componenten in de auto, zoals de airco of geluidsinstallatie. Een slimme en handige manier om nog meer energie te besparen. Je ziet deze techniek ook steeds meer bij concurrenten.
Best een uniek aanbod
Dankzij die zuinige Skyactiv-X-benzinemotor met 180 pk heeft Mazda een vrij uniek aanbod. Er zijn welgeteld nog twee andere modellen in het C-segment met een vergelijkbaar vermogen. De Toyota Corolla 2.0 High Hybrid met 180 pk is een voorbeeld, maar ook de Ford Focus 1.5 EcoBoost met 182 pk. Die Toyota kost minimaal 32.995 euro en de Ford is er vanaf 30.710 euro. En wat kost de Mazda met Skyactiv-X dan? Komt ie: 28.610 euro voor de vijfdeurs hatchback of 29.110 euro voor de 3 Sedan.
Uitrusting
Flink goedkoper dus. En hoe zit het dan met de standaarduitrusting? Nou, die Mazda 3 kan zo optreden in de ‘dik voor mekaar show’. Zaken als een Active Driving Display met voorruitprojectie, een 8,8-inch TFT-kleurendisplay, dode hoek detectie, rijstrookassistent, LED-verlichting, een achtvoudig verstelbare bestuurderstoel, een 7-inch display in het instrumentencluster, cruise control, navigatie en standaard Apple CarPlay en DAB+ krijg je er altijd bij.
Conclusie
Gezien de scherpe vanafprijs, het gunstige brandstofverbruik en de rijke standaarduitrusting kan het niet anders dat de particulier – maar de zakelijk rijder in het bijzonder – voor een Mazda 3 met Skyactiv-X-benzinemotor zal kiezen. Je koopt daarnaast een van de best sturende hatchbacks in het C-segment met een onderscheidend uiterlijk en uitstekende bouwkwaliteit. Op meerdere fronten a winning combination. Bovendien bewijst Mazda dat er nog heel veel winst valt te behalen met de benzinemotor.