Autotest – Mazda 3 hatchback (2019)
Japanse kunst van het verleiden
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De geheel nieuwe Mazda 3 is een beeldschone auto. Daarover is iedereen het wel eens. Alleen al op basis van design zal Mazda ongetwijfeld een hoop nieuwe klanten aantrekken. Maar er is meer nodig om van deze auto een succes te maken. Dus wat kun je meer verwachten van het Japanse model?
Hatchback of sedan
Allereerst is de nieuwe Mazda 3 leverbaar in twee carrosserievarianten. Veruit de meesten klanten kiezen de vijfdeurs hatchback. Mazda verwacht dat in Nederland hooguit een kwart van de kopers kiest voor de vierdeurs sedan. Voor onze eerste kennismaking richten we ons daarom alleen op de Mazda 3 hatchback.
Een stationwagen staat niet op het menu, omdat buiten Europa nauwelijks vraag is naar een wagon in deze klasse. En Mazda is nu eenmaal niet zo kapitaalkrachtig om een model voor één werelddeel te ontwikkelen.
LEES OOK: Met de Mazda MX-5 naar de Transfagarasan Highway
Spelen met reflectie
Mazda wordt wel eens het ‘Japanse Alfa Romeo’ genoemd. Het relatief kleine automerk vaart zijn eigen koers, bouwt onderscheidende modellen met een focus op rijdynamiek en heeft uitzonderlijk veel aandacht aan design.
Bijzonder bij de Mazda 3 hatchback is de welving in het plaatwerk van de voorportieren. Dankzij dit zorgvuldig ontworpen deel wordt het licht in een soort C-vorm gereflecteerd. Een designhoogstandje, kun je het noemen.
Door te spelen met de reflectie van het licht heeft de Mazda 3 toch een dynamisch zijaanzicht, terwijl uitsluitend gladde oppervlakken zijn gebruikt. Er is geen lijntje te bekennen. En als je langs een stilstaande Mazda 3 loopt, lijkt de auto toch soort van in beweging. Best eigenaardig. Je moet het met je eigen ogen zien.
Vorm boven functie
Dat het design van de Mazda 3 hatchback voorrang kreeg boven het praktische aspect, blijkt onder meer uit de brede C-stijlen (tussen de achterruit en de achterportieren) die veel zicht wegnemen als je over je schouder naar achteren kijkt.
Ook is de bagageruimte iets compacter dan bij de vorige Mazda 3 hatchback, terwijl je bij het achterin instappen moet oppassen dat je je hoofd niet stoot. De achterste zijruiten zijn slank en de bovenste rand van de deuropening zit vrij laag. Maar eenmaal op de achterbank is het prima toeven. Bekijk hieronder de video waarin we uitgebreid ingaan op de praktische eigenschappen van de nieuwe Mazda 3 hatchback.
Traditioneel
Het interieur van de nieuwe Mazda 3 is compleet anders dan bij zijn voorganger. Het dashboard oogt bijzonder strak en modern, met een uitstekende kwaliteit en grote horizontale delen bekleed met leder. Tegelijkertijd is het ook vrij traditioneel zonder grote digitale schermen.
Mazda zegt veel tijd te hebben besteed aan het perfectioneren van de bestuurderspositie. De nieuw ontworpen stoelen maken een natuurlijke en ontspannen zitpositie mogelijk, terwijl je je rechterarm heerlijk kunt laten rusten op de hoge middentunnel met armsteun.
Toegegeven, de zitpositie in de nieuwe Mazda 3 is top. Door die hoge middentunnel is en de positie van je arm laten ook het korte schakelpookje en de controlunit van het infotainmentsysteem zich extra prettig bedienen.
LEES OOK: Autotest – Mazda CX-5
Mazda Connect
Over het infotainmentsysteem gesproken: Het Mazda Connect-systeem is voor de Mazda 3 verbeterd op het gebied van spraakbediening, Apple CarPlay, navigatie en weergave van de routekaart.
Dat Mazda zijn eigen koers vaart en zich niet te veel laat leiden door trends, blijkt ook uit het beeldscherm van het Mazda Connect-systeem. Het scherm is laag en breed en daardoor niet zo prominent aanwezig. Het is ook geen touchscreen. Je bedient alle functies met de knoppen op de middenconsole.
Mazda is ervan overtuigd dat de combinatie van beeldscherm, bediening en head-up display (nieuw) zorgt voor de beste combinatie van optimale informatievoorziening en minimale afleiding.
Betrokken rijgevoel
Rijden in de Mazda 3 is een feest voor mensen die houden van autorijden. Dat was bij de vorige Mazda 3 (rijtest) al het geval en voor de nieuwe generatie geldt dat in nog hogere mate.
De Mazda 3 hatchback voelt sportiever dan gemiddeld in deze klasse. Ten opzichte van de meeste concurrenten ben je nadrukkelijker betrokken bij het rijden dankzij de goede feedback in het stuurwiel, de snelheid van de besturing en fantastische handbak met kort schakelpookje.
De nieuwe Mazda 3 voelt weliswaar puurder dan de meeste concurrenten, maar combineert dat wel met een heel aardig comfortniveau. De auto veert niet overdreven hard en er heerst veel rust en kalmte in het interieur.
Het passagiersdeel is goed geïsoleerd en dankzij de hoge bouwkwaliteit hoor je geen piepje of kraakje, óók als je het volume van het optionele BOSE audiosysteem met twaalf speakers flink opendraait. Bij Mazda zorgen ze ervoor dat alle schroefjes net even een kwartsslag strakker zijn aangedraaid.
LEES OOK: Alle specificaties nieuwe Mazda 3 hatchback
2.0 Skyactiv-G
De nieuwe Mazda 3 is in eerste instantie leverbaar in twee motorvarianten. De eerste is een 118 pk sterke 1,8-liter dieselversie. Wij rijden met de Skyactiv-G benzineversie met 122 pk en 213 Nm.
Het gaat hier om een atmosferische 2,0-liter viercilinder (zonder turbo) die tot een uitstervend ras behoort. Vrijwel alle concurrenten van de Mazda 3 worden uitsluitend geleverd met turbomotoren.
Het voordeel van een atmosferische motor is de directe reactie. Geen turbo die op gang moet komen, geen vertraging in het gaspedaal en een mooi lineaire acceleratie. Aan de andere kant moet de motor wel op toeren blijven om te presteren, dus moet je wat vaker terugschakelen dan bij een motor met veel trekkracht bij lage toeren dankzij de turbo.
Om het verbruik en de uitstoot verder te verlagen, is de Skyactiv-G standaard voorzien van cilinderuitschakeling en ‘mild-hybrid’ techniek dat remenergie terugwint, zodat de dynamo niet hoeft te zwoegen en de motor minder belast wordt.
Verder: een vermogen van 122 pk is op papier niet heel spannend, maar als je zou zeggen dat de motor 140 pk levert, hadden we het ook geloofd. Want zo voelt het als je de Mazda 3 hatchback 2.0 Skyactiv-G flink doortrekt. Voor de gemiddelde automobilist meer dan voldoende power. Voor een krachtigere motorversie moet je even geduld hebben, die volgt later dit jaar.
Prijzen Mazda 3
De prijzen van de Mazda 3 beginnen bij 27.160 euro. Voor dat bedrag is het model aanzienlijk rijker uitgerust dan zijn voorganger. En ook niet te duur ten opzichte van de concurrentie.
Tot de standaarduitrusting behoren het Mazda Connect-systeem inclusief navigatie, Apple Carplay en head-up display, een uitgebreide reeks actieve en passieve veiligheidssystemen, led-koplampen en led-achterlichten, de Mazda Radar Cruise Control (MRCC) en nog veel meer.
De Mazda 3 sedan heeft in alle gevallen een meerprijs van 500 euro. De dieselversie is er vanaf 31.590 euro. Leasen? Dat kan vanaf 359 euro exclusief BTW.
Skyactiv-X
De belangrijkste uitvoering volgt later dit jaar: de Mazda 3 met Skyactiv-X benzinemotor. Deze ‘revolutionaire’ benzinemotor werkt met compressie-ontsteking, net als een dieselmotor. Dat zorgt voor een opmerkelijk laag verbruik en extra kracht. De 2,0-liter viercilinder Skyactiv-X motor levert 181 pk en 222 Nm en is daarmee fors krachtiger dan de Skyactiv-G benzinemotor.
Het is echter zeer gecompliceerd om een benzinemotor met compressie-ontsteking soepel te laten lopen. Mazda is het eerste automerk dat deze benzinetechniek geperfectioneerd heeft voor massaproductie. En we hebben er al mee gereden. Lees hier alles over de nieuwe Skyactiv-X benzinemotor.
LEES OOK: Mazda lanceert ‘revolutionaire’ Skyactiv-X benzinemotor: dit zijn de voordelen