Autotest – Lynk & Co 01 (2021)
Volledig nieuw met vertrouwde basis
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
Het gebeurt niet vaak dat er een nieuw automerk wordt geïntroduceerd. Lynk & Co werd in 2016 opgericht en ging in 2017 van start in China. Nu is het merk ook actief in Nederland. AutoRAI.nl maakt kennis met het merk en hun eerste model: de plug-in hybride 01.
01 is eerste auto van Lynk & Co
Zoals de naam al doet vermoeden, is de 01 het allereerste model van Lynk & Co. De auto werd in 2017 geïntroduceerd in China, samen met het toen nieuwe merk als geheel. Dit jaar maakt Lynk & Co de beloofde overstap naar Europa en ook hier is de 01 het eerste model. De Europese versie van de 01 onderging wel een facelift, dus het merk debuteert zeker niet met een ‘verouderd’ model.
Wat is Lynk & Co?
Wat voor vlees hebben we nou eigenlijk in de kuip? Laten we beginnen met het merk zelf. Lynk & Co is onderdeel van het Chinese Geely. Dat is het moederbedrijf van Volvo Cars, Polestar, Lotus en nog een reeks Chinese merken die wij hier niet kennen. Het hoofdkantoor van Lynk & Co staat in Zweden, vlakbij dat van Volvo. Lynk & Co mag dus een vrij nieuw merk zijn, met Geely en bijbehorende merken heeft men dus al decennialange ervaring. Meer over Lynk & Co en hun voor de auto-industrie (nog) ongebruikelijke merkconcept lees je hier.
“De Lynk & Co 01 voor Europa komt van dezelfde productielijn als de Volvo XC40.”
Hetzelfde, maar toch anders
De Lynk & Co 01 is een plug-in hybride en deelt zijn technische basis met de Volvo XC40. De Lynk & Co 01 voor Europa komt ook van dezelfde productielijn als de Volvo XC40: de Volvo-fabriek in Gent. In die zin is Lynk & Co dus eigenlijk gewoon een Europees automerk. De afmetingen van beide auto’s zijn vergelijkbaar, behalve dat de Lynk & Co een kleine tien centimeter langer is dan de Volvo.
Beide auto’s zijn dan ook zeker niet identiek. Lynk & Co heeft bijvoorbeeld een geheel eigen designtaal ontwikkeld die je niet snel met een ander merk zult verwarren. Wat ons betreft ziet de auto er geslaagd uit. Tip: kies een blauwe. Dan komt de auto het beste tot zijn recht. In het zwart oogt de auto toch wat anoniemer.
De plug-in hybride aandrijflijn
De aandrijflijn van beide auto’s is weer wel gelijk: een 1,5-liter driecilinder benzinemotor wordt gecombineerd met plug-in hybridetechniek en aandrijving op de voorwielen. De Lynk & Co heeft een systeemvermogen van 192 kW (261 pk). Dat is gelijk aan de sterkste plug-in hybrideversie van de Volvo XC40, de T5 Recharge. Wel is de Volvo er ook als T4 Recharge met 155 kW (211 pk).
Verder heeft de Lynk & Co een grotere batterij van 17,6 kWh, tegenover 10,4 kWh bij de Volvo. Het resultaat: de Lynk & Co heeft een volledig elektrische actieradius van 69 kilometer, de Volvo komt 45 kilometer ver.
“De auto is zo afgesteld dat hij zo veel mogelijk bestuurders zal aanspreken.”
Mooie materialen en afwerking
Ook in het interieur maakt de auto een goede eerste indruk. Het dashboard oogt opgeruimd, is overzichtelijk en op de materiaalkeuze is niets aan te merken. Het interieur is bovendien mooi afgewerkt met sierstiksels en patroontjes op oppervlakken. Leuk detail: de leeslampjes activeer je niet met een knop, maar door er gewoon met je vinger overheen te vegen. Zo stel je gelijk de helderheid in. Aansluitend bij het merkconcept is voor het interieur zo veel mogelijk gebruikgemaakt van gerecyclede of herbruikbare materialen.
Lynk & Co heeft een eigen infotainmentsysteem. Dat komt dus niet overeen met dat van Volvo. De vormgeving van de menu’s sluit volledig aan op de huisstijl van het merk. Ook zijn er een aantal merkspecifieke menu’s, bijvoorbeeld voor de autodeelfunctie. Naar sommige functies is het wel even zoeken, maar na die eerste keer weet je ze probleemloos te vinden. Bij sommige handelingen, met name het invoeren van een navigatiebestemming, heeft het scherm wel even bedenktijd nodig. Handig: de passagiers achterin hebben hun eigen aircobediening en USB-poorten.
Goede middenweg
Voor het rijgedrag van de Lynk & Co geldt hetzelfde als voor het merk in het geheel. De auto is zo afgesteld dat hij zo veel mogelijk bestuurders zal aanspreken. Wat ons betreft is dat gelukt. De besturing is prettig: niet te licht en niet te zwaar. Een goede middenweg. Hetzelfde geldt voor het onderstel: dat is stevig, maar ook zeker niet oncomfortabel. Het zitcomfort sluit hier op aan.
De stoelen omsluiten je en bieden ook in vlot genomen bochten goede ondersteuning, maar ze zijn comfortabel genoeg om er ook lange afstanden probleemloos in uit te houden. Op de achterbank is het verrassend ruim. Met een lengte van 1,80 m kan je uitstekend ‘achter jezelf’ zitten, de benen hebben dan nog steeds alle ruimte.
Tekst gaat verder onder de fotogalerij
Rust en stilte aan boord
Tijdens het rijden heerst aan boord vooral rust en stilte. Er klinkt alleen een zacht elektrisch gezoem van de aandrijflijn, dat al onhoorbaar is als de radio zachtjes aanstaat. Over de radio gesproken: het Infinity-audiosysteem zorgt voor een uitstekend geluid.
Het inschakelen van de brandstofmotor merk je eigenlijk alleen aan de weergave op het instrumentarium. Bij stevig optrekken hoor je de benzinemotor zachtjes, maar op lagere snelheden blijft de elektromotor hem zelfs overstemmen. Op snelwegtempo dringt relatief veel bandengeruis het interieur binnen, maar dat komt vooral omdat de rest zo stil is. Het wordt zeker niet rumoerig aan boord.
“Kopen kan vanaf 39.000 euro, via het lidmaatschap betaal je 500 euro per maand.”
Lynk & Co 01: actieradius in de praktijk
De officiële actieradius van 69 km is iets meer dan bij de gemiddelde plug-in hybride. Bovendien zijn we in de praktijk heel dicht in de buurt gekomen van de theoretische waarde: we legden 66,9 kilometer af voordat de batterij echt leeg was en de benzinemotor bijsprong. Heel netjes! Het officiële gecombineerde verbruik van de auto bedraagt 1,2 l/100km. Is de batterij leeg, dan wordt de auto in feite een reguliere hybride.
Zoals bij iedere plug-in hybride is de praktijkwaarde wel sterk afhankelijk van hoe je de auto gebruikt. Die 66,9 elektrische kilometers reden we door de stad (met veel afremmen en dus energieterugwinning) en daarna met voornamelijk constant 80 km/u op N-wegen. Kortom een ‘ideale’ route. Als je de batterij zelden oplaadt of veel lange afstanden rijdt op de snelweg, ga je het theoretische verbruik nooit halen.
Ter vergelijk: toen we een keer met een lege batterij vertrokken en een uitgebreide rit maakten over snelwegen en N-wegen, kwamen we op een gemiddeld verbruik van 1 op 17. Nog steeds een nette score.
Prijzen en uitrusting
In thuisland China is de Lynk & Co 01 leverbaar in allerlei uitvoeringen, maar de Europese prijslijst is lekker overzichtelijk. Kopen kan voor 39.000 euro, via het lidmaatschap betaal je 500 euro per maand. In dat laatste geval kan je maandelijks 1.250 km rijden, daarna betaal je 0,15 euro per extra kilometer.
Opties? Zwart of blauw, eventueel met een trekhaak. Die laatste kost 910 euro extra als je de auto koopt, of 40 euro per maand extra bij een lidmaatschap. Meer keuzes zijn er niet, maar de auto is altijd rijk uitgerust met onder meer een panoramadak met elektrische zonwering, elektrisch bedienbare achterklep, een Infinity-audiosysteem, navigatie, adaptieve cruise control, parkeerassistentie, digitale autosleutel, inductielader voor smartphones, geheugen voor persoonlijke instellingen en natuurlijk alle veiligheidssystemen die je van een auto in deze klasse mag verwachten. Ook de moderne connectiviteit ontbreekt uiteraard niet.
“Qua merkbeleving doet de Lynk & Co eerder Zweeds aan dan Chinees.”
Conclusie
De Lynk & Co is zeker geen Volvo XC40 met andere carrosserie. De auto voelt heel eigen aan en heeft bovendien een volledig eigen design en uitstraling. Wel een overeenkomst tussen beide: qua merkbeleving doet Lynk & Co eerder Zweeds aan dan Chinees. Zoals beschreven is Lynk & Co ook eigenlijk gewoon een Europees automerk. Materiaalgebruik en bouwkwaliteit doen ondanks het prijsverschil weinig voor Volvo onder. Ook het duurzaamheidsverhaal van Lynk & Co sluit aan op dat van Volvo.
Daar voegt Lynk & Co nog iets belangrijks aan toe: het tot nu toe vrijwel unieke lidmaatschapssysteem.