Autotest – Lotus Evora Sport 410 (2017)
Dit is een bericht aan alle Porsche 911-rijders
Lotus timmert ontzettend hard aan de weg. Niet alleen met de Elise en Exige, maar vooral met de Evora. Je kan hem tegenwoordig krijgen als Evora 400 en als Evora Sport 410; de GT430 (60 stuks) is namelijk al enige tijd uitverkocht. De Evora Sport 410 is de Porsche 911 GT3 van de Evora-reeks, maar dan aanzienlijk goedkoper. Moet je zo’n 911 GT3 laten staan voor een Lotus Evora Sport 410? We stappen in en gaan op onderzoek.
Totaal andere auto
“Je moet hem echt even rijden”, vertelt Willem van der Kooi van Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars, over de Lotus Evora Sport 410. Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen. We zijn reuze benieuwd. De eerste Evora, uit 2009 alweer, was om heel eerlijk te zijn nog niet helemaal perfect. De Evora S van 2010 was al een stuk beter, maar de echt grote verbetering kwam met de introductie van de Evora 400 in 2015. Dat is eigenlijk een totaal andere auto dan de eerdere Evora’s.
Een echte Lotus
Ruim 70 procent van alle onderdelen ging tijdens de ontwikkeling van de Evora 400 in de prullenbak, met als resultaat een lichtgewicht sportauto met een fabelachtige wegligging, een heerlijke sound en prestaties waarvan je keer op keer onder de indruk bent. Een échte Lotus dus. Bij de nieuwe Evora Sport 410, waarvan Lotus op jaarbasis maximaal 150 exemplaren hoopt te bouwen, gaan de Britten nog een stapje verder.
“Het zicht naar achteren is belabberd, maar ge-wel-dig.”
Lotus Evora Sport 410: 416 pk
Door veelvuldig gebruik te maken van koolstofvezel – onder meer voor de achterdiffuser, de front splitter, het dakpaneel – en het weglaten van bepaalde interieurcomponenten, zoals een audio-installatie, weegt de Evora Sport 410 in totaal 70 kilogram minder dan de Evora 400. Het resultaat is een wagengewicht van 1.325 kilogram. Het vermogen? De naam verklapt het al. Hoewel, niet helemaal. De 3,5-liter V6-benzinemotor met supercharger produceert in Engeland namelijk 410 hp – vandaar de naam. Dat komt in Nederland neer op 306 kW (416 pk). Kortom: 8 kW (10 pk) meer dan de Evora 400 die 298 kW (406 pk) produceert. Toeren maken, daar is de V6 met supercharger groot fan van. De kracht komt geleidelijk vrij, maar zorgt voor een stevige push in de rug. Zeer verslavend.
“Hulde aan de makers, maar vooral hulde aan de kopers. We begrijpen de keuze voor de volle tweehonderd procent.”
Handbak of automaat
Lotus koppelt de zespitter standaard aan een zestraps handbak of tegen meerprijs aan een zestraps IPS-automaat. Die laatste versie – die 1.337 kilogram weegt – rijden wij in Nederland. IPS was in het verleden niet de beste automaat, maar Lotus heeft hard gewerkt om de transmissie echt goed te krijgen. Van verzet wisselen met flippers gaat nu uiterst soepel, direct en heel snel. Alle verzetten worden prachtig aan elkaar gelijmd.
Geluid, wow!
De prestaties? De versie met automaat haalt een topsnelheid van 280 km/u (handbak 300 km/u) en de 0-100-sprint duurt 4,1 seconde (handbak 4,2 seconden). De V6 met 416 pk klinkt sensationeel lekker. En dan hebben we het uitlaatgeluid nog niet genoemd. Druk op Sport of Race en de vlinderkleppen kunnen open. Het gevolg is dat de Evora Sport 410 een van de luidste en best klinkende auto’s van dit moment is. Het zicht naar achteren is belabberd, maar ge-wel-dig. Je kijkt via de binnenspiegel uit op de koolstofvezel louvres van de achterklep. De gasklep zit toevallig net achter het glas, vol in het zicht van de bestuurder. Je ziet de mechaniek dus echt werken.
“De kracht komt geleidelijk vrij, maar zorgt voor een stevige push in de rug. Zeer verslavend.”
Comfortabel?
De grote kracht van een Porsche 911 is de combinatie van sportiviteit en comfort. De Lotus Evora is van nature meer een hardcore sportauto en dat merk je ook aan het onderstel. Hij is best stug, maar in onze optiek nooit comfortabel. Dat komt onder meer door de geweldige kuipstoelen. Dus ja, met zo’n Evora Sport 410 valt uitstekend elke dag te rijden. Althans, de liefhebber zal er geen moeite mee hebben. En dat ben je toch echt, als je een Evora Sport 410 koopt. De Porsche 911 is toch meer een massaproduct onder de sportauto’s. Een prachtig product zelfs, want de 911 rijdt gewoonweg erg lekker. Maar tijdens de cars and coffee ben je niet echt uniek. Met een Lotus Evora Sport 410 wel.
“Het wordt een keer tijd dat 911-rijders ook in een Evora 400 of Evora Sport 410 gaan rijden.”
Alternatief
De Lotus Evora Sport 410 is fabelachtig goed. Knoop dat goed in de oren als je snuffelt naar een tweedeurs sportcoupé. De Porsche 911 is een voor de hand liggende keuze – een goede keuze bovendien – maar het wordt een keer tijd dat 911-rijders ook in een Evora 400 of Evora Sport 410 gaan rijden. De Evora is meer dan ooit een alternatief voor de Porsche 911.
“De Evora is meer dan ooit een alternatief voor de Porsche 911.”
Hulde aan de makers én de kopers
De versnelling is indrukwekkend, de remmen zijn uitstekend te doseren, de tweezitter heeft een ongekend goede wegligging met een uitstekende balans, je geniet van een scherpe en informatieve besturing met heel veel gevoel en de afwerking is van een beter niveau dan ooit. Stiksels, alcantara, het zit er allemaal op en aan. Verder zijn de looks sensationeel. De auto is eerlijk, laat weten wanneer de grens wordt bereikt, is eenvoudig te corrigeren. Hulde aan de makers, maar vooral hulde aan de kopers. We begrijpen de keuze voor de volle tweehonderd procent.