Autotest – Lexus UX 250h AWD F Sport (2019)
Anders dan anders
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is de Lexus UX 250h, een concurrent van de Volvo XC40, Audi Q3, Mercedes-Benz GLA, Infiniti QX30 en de BMW X1. Allemaal premium crossovers. De vraag naar die modellen neemt al jaren toe en Lexus hoopt daar met deze UX 250h een graantje van mee te pikken. Maar moet je voor wel deze UX 250h gaan?
Premium SUV in C-segment
De verkoop van premium SUV’s in het C-segment in Nederland stijgt al jaren. Het ging om 3.200 stuks in 2015, 4.500 in 2016, 5.900 in 2017 en 9.000 in 2018. Lexus wil daar een graantje van meepikken met de UX 250h.
Dit moet de Lexus UX 250h kosten
Wij Nederlanders letten op de euro’s, dus laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Deze Lexus is er vanaf 44.495 euro en heeft ten opzichte van de zojuist genoemde concurrenten een rijke standaarduitrusting. Vooral op het gebied van veiligheidssystemen is er veel standaard. In dat opzicht is deze Lexus dus in het voordeel. De vraag is alleen of het design in de smaak valt bij jou. Want zeg het maar: vind jij hem mooi?
Lexus UX 250h (2019), anders dan anders – AutoRAI TV
Anders dan anders
De Lexus UX is anders dan anders, dat is duidelijk. Lexus kiest duidelijk voor een eigen koers en heeft er vrede mee dat niet iedereen fan is van de UX. Maar eigenlijk is dat van toepassing voor alle auto’s. Elk model heeft vóór- en tegenstanders. Onderscheidend is de Lexus UX 250h in ieder geval. En dat hij opvalt op straat blijkt wel uit het feit dat er zogeheten autospotters – vaak jonge kereltjes die supercars met hun mobieltje fotograferen – spontaan hun smartphone te voorschijn toveren om deze UX te fotograferen.
Opvallende kenmerken van de Lexus UX
Opvallende details zijn de grille, de forse zwarte kunststofranden van de wielkasten en het achterlicht dat over de hele breedte van de auto is uitgesmeerd. Dit achterlicht bestaat uit 120 LED’s en is op het dunste punt slechts 3 millimeter dik. Check ook de ‘winglets’ op de achterlichten van de achterlichten. Die verbeteren ook direct de aerodynamica van de auto. Nog zo’n leuk detail: de toerenteller in de rijmodi Sport+. Die wit-rode teller is geïnspireerd op de toerenteller van de Lexus LFA, een beroemde supercar met ongeblazen V10-motor. Kijk hieronder maar.
Uitgesproken details
Het zijn de kleine en soms uitgesproken details waarmee deze Lexus UX zijn nek uitsteekt in het premium crossoversegment. En de Lexus UX 250h heeft nog een uniek kenmerk. Het antwoord schuilt al in de naam. De ‘h’ staat namelijk voor Hybrid. Lexus levert het model alleen als hybride. De aandrijflijn bestaat uit een 2,0-liter benzinemotor met 152 pk (112 kW) en 190 Nm. Die wordt aangevuld door een elektromotor van 109 pk (80 kW) en 202 Nm. De aandrijflijn levert in totaal 184 pk. Goed voor 8,5 seconden naar 100 km/u. Er is keuze uit vóórwielaandrijving óf vierwielaandrijving (e-Four). Dat AWD-systeem – met een elektromotor op de achteras – zit ook op deze Lexus.
Hybride met CVT-automaat
De hybride aandrijflijn is krachtig genoeg, maar is niet overdreven vlot. Je moet hem vooral rustig behandelen, dan geniet je van het meeste comfort, de meest stille experience, het comfortabele karakter van de CVT-automaat en een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Daarover gesproken: Lexus noemt in de brochure vol trots dat de UX 250h op een volle tank 800 kilometer moet kunnen halen. Neem dat met een korreltje zout. Wij noteerden gemiddeld 6,0 l op 100 kilometer, omgerekend 1 op 16,5. Nog altijd best netjes, maar wie continu 130 km/u rijdt op de snelweg duikt al snel naar 1 op 14. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 16,5 haal je ongeveer 600 tot 700 kilometers uit de 43 liter benzinetank. Daarnaast staat deze F SPORT-versie op grotere wielen: niet gunstig voor het brandstofverbruik.
Dit is opgevallen
Tijdens de testkilometers van deze Lexus UX 250h zijn een aantal zaken opgevallen. Zo is het interieur heel fraai afgewerkt met zachte en hoogwaardige materialen. De stoelen – in dit geval F SPORT-stoelen – zitten ook goed, al zijn de zittingen wel wat aan de korte kant. Verder is de UX erg stil en aangenaam comfortabel, hij heeft ook een laag zwaartepunt en dat merk je in bochten. Toch is de UX geen bochtenmonster, maar een cruiser.
Dit kan er beter
Aan aantal zaken kunnen beter, zoals het infotainmentsysteem. Of beter gezegd: de bediening van het infotainmentsysteem. Lexus past nog altijd een zogeheten ’touchpad’ toe waarbij je vinger als muis fungeert. Dit werkt tijdens het rijden niet prettig en zorgt voor te veel afleiding. Een draai-selectieknop heeft zich in de praktijk al bewezen als de beste oplossing. Handig om te weten: vanaf modeljaar 2020 krijgt de UX 250h F SPORT ook Apple Carplay en Android Auto standaard, evenals een head-up-display. Toch mooi meegenomen.
Adaptieve cruise control
Het stuurwiel is niet heel ver naar je toe te halen. Was dat wel het geval geweest, dan had je in de Lexus een nog betere stuurpositie kunnen creëren. Hou er verder rekening mee dat de adaptieve cruise control vraagt om een aangepaste rijstijl. Het systeem is zelfs met de kortste volgafstand te gevoelig afgestemd waardoor de auto te snel in zal houden op voorgangers. Dat zorgt niet voor een vloeiende rijstijl in het drukke Nederlandse verkeer. Gelukkig is het adaptieve deel eenvoudig uit te schakelen door de aan/uit-knop direct even ingedrukt te houden. Daarna gedraagt ACC zich als een reguliere cruise control, heerlijk.
Veel uitrusting
Een sterk punt van de Lexus UX is de rijke standaarduitrusting. Ook veel veiligheidssystemen zijn standaard, zoals een botspreventiesysteem, automatisch grootlichtassistent en verkeersbordenherkenning (die ook borden op andere weghelften leest). De vanafprijs van de UX 250h bedraagt zoals gezegd 44.495 euro, maar die prijs valt met de nodige pakketten en uitvoeringen eenvoudig op te drijven. Dit exemplaar – gespoten in de opvallende en uitgesproken kleur Madder Red – kost bijvoorbeeld al dik 63.000 euro. Ja, das even slikken hé?
De optielijst
We pakken even de optielijst erbij. Voor onze neus staat namelijk een Lexus UX 250h AWD F SPORT Premium, das een hele mond vol. De Premium heeft standaard het 10,3-inch navigatiedisplay. Standaard is dat een 7-inch display. De F SPORT Premium is er vanaf 58.995 euro, maar deze auto heeft nog twee opties, een elektrisch bedienbare glazen schuif- en kanteldak (995 euro) en het zogeheten President Pack (2.950 euro). Dat President Pack bestaat uit automatisch inklapbare buitenspiegels, een Mark Levinson premium surround sound system met 13 speakers (goed systeem!), stoelkoeling op beide voorstoelen, stoelgeheugen op de bestuurdersstoel en – heel fijn – stuurwielverwarming.
Conclusie
De Lexus UX 250h is onder de streep een bijzondere crossover voor mensen die zich willen onderscheiden van de massa. Op het gebied van bedieningsgemak en interieurruimte is er ruimte voor verbetering, maar toch hebben we gemerkt dat andere kwaliteiten van de UX overheersen. Vooral het stille interieur met comfortabele stoelen en het bijzonder prettige adaptieve onderstel maken van de Lexus UX een bijzonder fijne reisgezel. En stiekem keken ook wij telkens nog even achterom als we de UX parkeerden. Het is een statement op wielen.