Autotest – Lexus LC 500
Waarom je in deze auto in Nederland stalen zenuwen moet hebben
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Je moet stalen zenuwen hebben zodra je in de Lexus LC 500 wegrijdt. Met name in de Randstad. Want de spanning achter het stuur loopt behoorlijk op als je voor de zoveelste keer in de file staat wetende dat net voor je voeten de sterkste V8 ligt die Lexus ooit ontwikkelde…
LFA
351 kW ofwel 477 pk. Dat is het vermogen van de Lexus LC 500. En dat dit veel is, hoeven we je vast niet uit te leggen. De enige Lexus die meer biedt, is de LFA. Maar die is al lang uitverkocht. De LC 500 is dat niet. Lexus wil er net geen 167.000 euro voor hebben. Dat is een smak geld. Maar daar kan Lexus niks aan doen. Bijna 60.000 euro is aanschafbelasting (bpm). Zo bekeken, is de LC 500 niet echt geschikt voor Nederland, of je moet minister van Financiën zijn.
AutoRAI TV: Lexus LC 500 (2018)
Toewijding
Geschikt of niet, de LC 500 is hoe dan ook een waanzinnige auto. Het design bijvoorbeeld. Werkelijk iedereen die we tegenkwamen, vindt de 2+2-coupé prachtig. Wij vinden het in ieder geval de mooiste Lexus van nu. En waar de kenmerkende Lexus-grille op sommige modellen nogal geforceerd overkomt, lijkt-ie juist voor de LC gemaakt te zijn. Bekijk hem van dichtbij en verwonder je over de detaillering en de toewijding waarmee hij gemaakt moet zijn. Prachtig!
Schitterend zijn ook de achterlichtunits. Dat waren ze al op de conceptauto LF-LC die in 2012 de komst van de LC aankondigde. Maar wie had toen kunnen bedenken dat Lexus ze in nagenoeg ongewijzigde vorm zou overnemen op de LC? Het 3D-effect van de ledverlichting ervan is zover wij weten ongekend en zou niet misstaan niet in het Museum of Modern Art in New York.
Diep respect
Lexus kopieerde niet alleen de markante achterlichten, maar het volledige design van de LF-LC. Alleen daarom al hebben we diep respect voor het Japanse merk dat voortdurend knokt om zich een stevige plek op de premium markt toe te eigenen – iets wat in Amerika al lang gelukt is. Ook de opvallende gesmede lichtmetalen 21-inchwielen van de conceptauto zie je op de LC terug, mits je voor het Touring Pack kiest waarmee ook ons testexemplaar is uitgerust. Dan krijg je bijvoorbeeld ook een carbon dak en stijlvolle Alcantara®-bekleding in het interieur, plus actieve vierwielbesturing.
“Alsof je continu met een grommende tijger in de achterbak rondrijdt”
Iets bijzonders
Ook indrukwekkend: de brede kont. Vanachter het stuur zie je in de binnenspiegels de gespierde welvingen van de wielkasten achter. Mede hierdoor besef je dat je met iets bijzonders onderweg bent. Imponerend is ook de sound die uit de vier uitlaten achter komt – het lijken er overigens twee. Alsof je continu met een grommende tijger in de achterbak rondrijdt. Een die op het moment dat je het gas diep intrapt ontwaakt en een brul geeft waar zelfs de Lion King bang van wordt. En sommige andere weggebruikers trouwens ook.
Max Verstappen
Die ‘angst’ is volkomen terecht. Als het moet, rijdt de LC zomaar 270 km/uur, het maximaal haalbare. Vanuit stilstand zit-ie in 4,7 seconden op 100 km/uur. Dat zijn heel serieuze cijfers. Evenals de hoge CO2-uitstoot van 263 g/km. Wie echt in staat is om het onderste uit de kan te halen – we noemen een Max Verstappen –, zal wellicht zeggen dat de LC met een leeggewicht van 1.910 kg wat aan de zware kant is om écht sportief te zijn, maar wij stonden in al onze bescheidenheid elke keer weer perplex van zijn power waar maar geen einde aan leek te komen. De LC trekt vooral in de stand Sport S+ duizelingwekkend snel op. De automaat schiet hierbij razendsnel door zijn tien versnellingen.
Rapper Boef
Eigenlijk is de Lexus LC ook niet bedoeld voor de Max Verstappens van deze wereld. Het is eerder een GT ofwel Gran Turismo, aldus Lexus. De Comfort-stand doet zijn naam dan ook eer aan. Hij werkt als een verdovend middel voor de denkbeeldige tijger die achterin ligt. Op de achtergrond hoor je hem wel spinnen, maar verder is het vanbinnen aangenaam stil. Op die manier kun je optimaal genieten van een heel andere sound. Van bijvoorbeeld Katy Perry of rapper Boef. Of van het pianoconcert no. 21 van Mozart. Want wat je muzieksmaak ook is, het geluid uit de 13 speakers van het standaard Mark Levinson-audiosysteem is werkelijk fenomenaal.
“Bovendien kun je toch nauwelijks op de stoeltjes achterin zitten”
Klassieke GT’s
Wat een GT betreft, willen we Lexus een suggestie doen. Hoe mooi zou het zijn als direct achter de voorstoelen de bagageruimte begint. Je weet misschien wel, net als bij klassieke GT’s van Britse bodem. Een vlakke laadvloer bekleed met zacht tapijt, inclusief een bijpassende koffer- en tassenset van bijvoorbeeld Louis Vuitton die je kunt vastzetten met riemen van leder. Staat heel stijlvol. Bovendien kun je toch nauwelijks op de stoeltjes achterin zitten.
Omslachtig
Het voortreffelijke comfort achter het stuur wordt slechts belemmerd door de wat omslachtige bediening van onder meer navigatie en klimaatbeheersing. Om alleen al de stoelverwarming te activeren, moet je met het gevoelige touchpad in de weer. Dat went wel, maar handig is anders. Verder in het interieur louter de fraaiste materialen. De sportstoelen zitten geweldig. De passagier beschikt over twee handsteunen om zich vast te houden – voor het geval dat je wél naast Max Verstappen zit.
Zinvolle toevoeging
Comfort én fun, zegt Lexus over de LC. Wat dat eerste betreft zou een systeem dat de veiligheidsgordel aanreikt een zinvolle toevoeging aan de uitrusting zijn; vooral ’s ochtends als we net uit bed zijn, is ons lijf wat minder flexibel en was het pakken van de gordel best een dingetje.
Goedkopere hybride-versie
Na een week namen we met weemoed afscheid van de LC 500. Afscheid nemen bestaat niet, zingt Marco Borsato. Nou, Marco, zo voelde het beslist niet toen we de sleutel aan Lexus Nederland teruggaven. Lexus heeft met de LC een prachtig visitekaartje afgegeven. Het is niet niks om te moeten opboksen tegen gerespecteerde Europese merken als BMW en Mercedes. Maar de LC is het keiharde bewijs dat Lexus het gevecht in de ring aankan. Nu nog kopers die de overstap wagen. Weet dan dat Lexus ook een goedkopere hybride-versie van zijn LC aanbiedt, de LC 500h. Die is er voor prijzen vanaf 116.795 euro. En dan heb je nog altijd 264 kW (359 pk) tot je beschikking. En tegelijkertijd zet je de minister van Financiën een hak; hoe leuk is dat!