Autotest – Lexus ES 300h met digitale zijcamera’s (2021)
Vaarwel zijspiegels, welkom zijcamera's: een goed systeem?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Voor modeljaar 2021 heeft Lexus wat noviteiten voor de ES 300h in petto. Zeer noemenswaardig zijn de digitale buitenspiegels die alleen beschikbaar zijn voor de Lexus ES 300h President Line. Hoe bevallen die zijcamera’s in de praktijk? Dat zoeken we uit.
Alleen de President Line
Eerst maar even een kanttekening: Lexus levert deze zijcamera’s alleen op de President Line. Daarmee verplicht Lexus de koper direct om voor de duurste versie van de ES 300h te gaan. De vanafprijs van de ES 300h President Line start namelijk bij 70.485 euro terwijl de basisversie Comfort Line begint bij 55.245 euro. Een prijsverschil van 15.240 euro. Wat dat betreft kan Lexus er beter voor kiezen om dit systeem op alle ES-modellen aan te bieden. Want ook op een ES 300h F Sport zouden deze zijcamera’s uitstekend staan.
In Japan al sinds 2018 leverbaar
Goed, tot zover even deze visie op het programma van de ES 300h. We gaan weer over tot de orde van de dag. Want leuk, de Lexus ES 300h is vanaf modeljaar 2021 dus verkrijgbaar met zijcamera’s! Helemaal nieuw is dit systeem niet. In Japan werden de digitale buitenspiegels voor de Lexus al eind 2018 gepresenteerd. Met ingang van modeljaar 2021 kunnen we ook in Europa deze optie bestellen. Daarmee sluit de Lexus ES 300h zich aan bij auto’s als de Honda e, Audi e-tron en Volkswagen XL1. Ook deze modellen hebben zijcamera’s.
In de toekomst meer auto’s met zijcamera’s
Verwacht zijcamera’s op veel meer andere auto’s in de toekomst, want de camera’s zijn tegenwoordig typegoedgekeurd, ook door de Nederlandse RDW. Het is bovendien een bijzonder stukje techniek die ook omstanders opmerken. Wijzende vingers naar de camera-units verklappen dat een auto met zijcamera’s toch wel bijzonder is.
Hoe werkt het systeem van Lexus?
De camera’s van de digitale buitenspiegels zijn ondergebracht in gestroomlijnde behuizingen. Door deze smalle units is er veel minder luchtwerveling rondom de A-stijlen en dat resulteert in een nog stillere auto, terwijl de ES 300h van zichzelf al extreem stil is. Geïntegreerde verwarming voorkomt bevriezing en condensvorming en een speciale sensor onderdrukt hinderlijke schitteringen van de koplampen van achteropkomend verkeer. Tijdens felle zonneschijn in de camera is het beeld wat beperkt, zoals je ook kunt zien in onze video. Echt hinderlijk is dat niet, want er blijft nog voldoende zicht over. Dit probleem zou je ook hebben met conventionele zijspiegels. Als daar de zon in schijnt, is het zicht ook beperkt, tenzij de spiegels een anti-verblindingsfunctie hebben.
Lexus ES 300h met zijcamera’s, een goed systeem? (2021) – AutoRAI TV
Twee HD-displays
Het beeld van de camera’s wordt in realtime zichtbaar gemaakt op twee HD-displays, die aan de basis van de A-stijlen zijn geplaatst. Dit zijn precies de plekken waar de bestuurder zijn blik op zou richten als de auto traditionele spiegels zou hebben. En het mag gezegd worden: het is de perfecte plek, want je blik valt er direct op en voorkomt afleiding. Een verstandig besluit van Lexus om het op deze manier te doen, ook al is het in de ogen van sommige mensen cosmetisch gezien misschien niet de mooiste oplossing. Praktisch is het wel en dat is misschien wel belangrijker.
Rijstrookwisselingen
De displays waarschuwen bij rijstrookwisselingen voor verkeer in de dode hoek. Bij gebruik van de richtaanwijzers of met ingeschakelde achteruitrijversnelling wordt de ‘extended view’ geactiveerd. Er is dan geen sprake meer van een dode hoek. Wat ons betreft had het systeem altijd deze groothoek mogen tonen. Het zicht opzij is dan nog beter.
Referentielijnen
Referentielijnen dragen ook bij aan extra manoeuvreergemak én bij het aanhouden van een veilige afstand tot voorliggers. Net als conventionele spiegels kan de bestuurder het beeld verstellen en zijn de camera-units automatisch inklapbaar. Je mist wel het diepte-effect wat je bij conventionele zijspiegels hebt. Vooral aan dat laatste moet je even wennen. Over dat wennen gesproken: binnen no-time ben je aan dit systeem gewend. Vooral door de plaatsing op de A-stijlen heb je perfect zicht rondom en mis je conventionele zijspiegels geen moment. De praktische benadering op de toepassing van dit systeem resulteert dus echt in voordelen.
President Line
De prijs van de Lexus ES 300h begint in Nederland zoals gezegd bij 55.245 euro. De door ons gereden President Line begint bij 70.485 euro. Je krijgt dan een 10,9-inch head-up display, een Mark Levinson Premium Surround System met 17 luidsprekers en een middenconsole met houtafwerking, maar dan heb je nog niet de digitale zijcamera’s. De digitale buitenspiegels hebben een meerprijs van 1.750 euro. Is het die prijs waard? Dat moet je helemaal zelf bepalen. Je geeft jezelf in ieder geval een goed gevoel, ook op de langere termijn. Want elke keer als je instapt, heb je een futuristisch gevoel. Daarnaast geeft de ES een gevoel wat we al eerder hebben ervaren bij een eerdere test. De ES 300h lijkt gebouwd voor de eeuwigheid, hij voelt heel solide aan. Wat infotainment betreft verdient de ES een update en een intuïtiever te bedienen systeem. Maar goed, alles op zijn tijd.
Ook nieuw voor modeljaar 2021
Vanaf modeljaar 2021 is elke Lexus EX overigens uitgerust met Lexus Safety System+, een elektrisch bediend schuif-/kanteldak, BI-LED koplampen, dual-zone Climate Control met luchtzuiverende Nano-e technologie, akoestisch glas en lichtmetalen wielen. Daarmee is de ES 300h dus weer een stukje completer geworden.
Lexus ES 300h: de aandrijflijn
De Lexus ES 300h is een forse auto. Hij is 4.975 mm lang en is een concurrent van de Volvo S90, Mercedes-Benz E-Klasse, BMW 5 Serie of Audi A6. De hybride aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 218 pk (160 kW), bereikt door een 2,487 cc grote vier-in-lijn benzinemotor met 178 pk en 221 Nm én een 120 pk en 202 Nm sterke elektromotor. De topsnelheid komt uit op 180 km/u en de sprint van 0 naar 100 is na 8,9 seconden een feit. Reken op een gemiddeld brandstofverbruik van 6,0 liter per 100 kilometer. Of simpel gezegd: 1 op 16,6. Wie echt rustig aan doet, kan onder die 6,0 liter per 100 kilometer duiken.
In de schijnwerpers
Dankzij deze updates zet Lexus de ES 300h opnieuw in de spotlights – of beter gezegd – in de camera’s. Vooral de zijcamera’s zijn een leuke toevoeging aan de line-up. Niet noodzakelijk, wel ontzettend leuk, niet alleen voor omstanders maar vooral voor jezelf. Maar feit blijft dat Lexus deze technologie ook op andere versies moet aanbieden.