Autotest – Kia Stonic (2021)
Vernieuwde crossover van Kia
Door Ruben Jason Penders. |
Vier jaar na de introductie van de Kia Stonic is het tijd voor een kleine opfrisbeurt. Aan de buitenkant zijn de wijzigingen minimaal, maar onderhuids heeft Kia van alles aangepast. Zijn de leuke rijeigenschappen gebleven?
Compacte crossover
De Kia Stonic kwam in 2017 voor het eerst naar Nederland en was daarmee de eerste echte compacte crossover van Kia. Hij is kleiner dan de Niro en de Sorento en Sportage zijn helemaal een maatje groter.
Maar inmiddels zijn we vier jaar verder en Kia heeft de Stonic een opfrisbeurt gegeven. Zo heeft hij nieuwe LED-koplampen, voor- en achterbumpers en een hele hoop nieuwe duo-tone kleurencombinaties voor de carrosserie en het dak. Bij de GT-line kun je zelfs het dak laten matchen met de drie luchtinlaten in het midden van de voorbumper.
Stonic GT-line
De Stonic kun je dus voortaan ook als GT-Line krijgen. Bij deze uitvoering krijg je onder andere extra sportieve bumpers. De voorbumpers zijn voorzien van geïntrigeerde mislampen en extra stoere luchtinlaten, die nog functionerend zijn ook.
Ook de achterbumper oogt stoer en heeft een diffusor in het midden met aan weerszijden twee verchroomde uitlaateindstukken. Helaas zitten die er alleen voor de sier, want de echte uitlaat eindigt ver achter de bumper. Om de stoere look af te maken krijgt de Stonic GT-line standaard 17-inch wielen.
Mild-hybrid
De vernieuwde Stonic ziet er dus niet heel anders uit dan het uitgaande model, maar onder de motorkap is het een ander verhaal. Zo wordt hij voortaan standaard geleverd met 48V mild-hybridtechnologie. Dit betekent dat de 1.0-liter driecilinder benzinemotor gekoppeld wordt aan een Mild-Hybrid Starter-Generator.
Het systeem werkt als volgt: de startmotor geeft de benzinemotor af en toe een klein duwtje in de rug, bijvoorbeeld bij het optrekken. Bij het afremmen werkt deze motor als een generator, en slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op in een accu die onder de laadvloer van de bagageruimte ligt.
Motor slaat af
Het 48V mild-hybridsysteem drukt het benzineverbruik, maar daar blijft het niet bij. De Stonic kan namelijk ook uitstekend ‘zeilen’. Daarvoor hoef je niet je kapiteinspet op te zetten.
Waar het op neerkomt is dat de Stonic bij het uitrollen heel vroeg de motor uitschakelt om benzine te besparen. Dit kan zijn als je een stoplicht nadert binnen de bebouwde kom, maar ook als je van het gas afgaat omdat je een afrit op de snelweg pakt. Het systeem werkt namelijk tot 125 km/u.
Het systeem werkt naadloos en je hebt het vaak niet door als de motor afslaat, omdat hij van zichzelf al vrij stil is. Af en toe zie je ineens de toerenteller teruglopen naar nul, en dan weet je dat systeem zijn werk doet. Gelukkig slaat de motor binnen no-time weer aan, als je het gas- rem of koppelingspedaal indrukt.
100 of 120 pk
In onze testauto zorgt de driecilinder voor 120 pk, maar een 100 pk sterke uitvoering is ook leverbaar. Uiteraard zorgt onze aandrijflijn voor net iets meer pit, maar in een eerdere test met de 100 pk-variant hadden we ook altijd voldoende power tot onze beschikking. Bovendien rij je dan nog zuiniger…
Accu neemt ruimte in
De bagageruimte is netjes voor dit segment: 352 liter. Bovendien ontstaat er een vlakke laadvloer als je de bank naar voren klapt en komt het totaal uit op 1150 liter. Omdat de accu van het 48V mild-hybridesysteem onder de laadvloer ligt, is daar geen plek meer voor spulletjes of een reservewiel.
Snel infotainmentsysteem
In het interieur zijn ook een paar dingen nieuw. Zo is er een ‘Phase II’ UVO Connect-infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen waar we zeer over te spreken zijn. Er zitten wat geinige menu’s in, waarin je realtime verkeer- en parkeerinformatie en weersvoorspellingen kunt bekijken.
Maar het is vooral de snelheid van het systeem dat indruk maakt. Bij veel infotainmentsystemen in dit segment heb je het idee dat je een zes jaar oude iPhone aan het bedienen bent, maar in de Kia schieten de menu’s met minimale vertraging over het scherm. Dat heeft een prettig effect op je gemoedstoestand, maar het is ook veiliger tijdens het rijden.
Kwaliteit
In het interieur komen we verder veel hard plastic tegen, maar het stuurwiel en de stoelen lijken wel uit een auto in een veel hogere klasse te komen. De stoelen zijn onder andere bekleed met zwart veganistisch leer met contrasterende witte stiksels. Op het stuur zit zelf geperforeerd (nep)leer. Toe maar! Het dasboard met carbon-look zorgen ook aan de binnenkant voor een sportief tintje in de GT-Line.
Stuurt lekker
Het rijgedrag van de Stonic vinden we ook erg prettig. De auto is duidelijk ontwikkeld met de Europese markt in het achterhoofd. Amerikanen zullen hem wellicht te hard vinden, maar wij Europeanen willen zelfs met een crossover SUV een beetje leuk kunnen sturen. Dat gaat dan ook zonder problemen.
Gelukkig is het onderstel niet te hard, waardoor je prima lange afstanden kunt overbruggen. De fijne stoelen helpen daar ook bij.
Kia Stonic prijzen
De vernieuwde Stonic is er vanaf 21.795 euro. Onze 120 pk sterke GT-line testauto is er vanaf 27.795 euro.
Bekijk onze uitgebreide rijtest in de video: