Autotest – Kia Stonic
Kia Stonic: (7 jaar) Garantie voor succes
Het B-segment is alwéér een SUV rijker. Kia introduceert namelijk de Kia Stonic. Een auto waarop Kia Nederland lang heeft moeten wachten. Is zo’n Kia Stonic wat? Of moet je voor één van zijn meer dan 15 (!) concurrenten gaan?
Kia Stonic en Soul
Hold the phone. Kia had met de Soul toch al een B-segment SUV? Dat klopt! Maar toen Kia besloot om in Nederland alleen de elektrische variant van de Soul met een zeer beperkte realistische actieradius te leveren, had Kia eigenlijk niets meer te zeggen in het B-crossoversegment en komt Kia nu met de Kia Stonic. Want de Soul EV is allesbehalve een verkoophit.
Particulieren
Hoe anders zal het lopen voor de Kia Stonic. Dit is een auto die Kia nodig heeft en waaraan vooral particulieren wat hebben, want: normale brandstofmotoren met een degelijke range en acceptabele prijzen.
“De Stonic geeft vooral de indruk dat alles degelijk in elkaar steekt.”
Kia Stonic garantie
Het aanbod in het B-segment is enorm en groeit nog altijd hard. Jezelf onderscheiden is dan haast onbegonnen werk, want alleen met een hip of out of the box design kom je er niet. Nederlanders kijken vooral naar de portemonnee en wat ze allemaal krijgen voor hun zwaar belaste munten. Kia speelt daar slim op in. Hoe? Zoals bij alle Kia-modellen: het bieden van standaard 7 jaar garantie (óf 150.000 kilometer). Nog altijd is Kia hierin uniek.
Geen sportieve taferelen
Leuk die garantie, maar rijdt zo’n Kia Stonic ook wel een beetje? Absoluut, maar verwacht geen sportieve taferelen. Kia kiest net als bij de Rio – de Stonic staat op het Rio-platform – voor een neutraal rijgedrag. Dat betekent een vrij lichte besturing met toch best wel wat gevoel, comfortabele demping – korte oneffenheden blijven een dingetje – en een voorspelbaar weggedrag. Prima dus voor normaal gebruik en dus prima voor de meeste mensen. Het is gewoon een goed rijdende, comfortabele auto. Wie wel van sportiever sturen houdt, gaat voor een Mazda CX-3.
“Geen franjes, degelijk, vlot en comfortabel, dat is de Stonic”
Kia Stonic motoren
De motorenwinkel biedt drie keuzes. De instapper betreft een turboloze 1.25 MPI met 84 pk en een vijftraps handbak. Vervolgens is er nog een 1.0 T-GDI met 120 pk en een 1.6 CRDi diesel met 110 pk, beide met handgeschakelde zesbak. In de tweede helft van 2018 volgt nog een DCT7-transmissie voor de benzinemotor met 120 pk. Tot die tijd dus géén automaat. Mogelijk volgt er volgend jaar nog een 1.0 T-GDI met 100 pk.
Kia Stonic prijs en private lease
Ons advies: negeer de 1.25 MPI EconomyLine die 18.995 euro kost. Leuke prijs, maar je krijgt niet de lekkerste motor en airco ontbreekt. De 1.25 MPI ComfortLine biedt wél airco en een 7-inch touchscreen (Android Auto en Apple CarPlay) maar kost dan weer 20.395 euro. Spaar liever door voor de 120 pk sterke 1.0 T-GDi. Die kost 22.995 euro en krijg je direct als ComfortPlusLine met geïntegreerde navigatie (1.25 MPI ComfortPlusLine vanaf 21.595 euro). Dieselen kan vanaf 26.995 euro en private leasen vanaf 319 euro (48 maanden, 10.000 km per jaar).
“Negeer de 1.25 MPI, gun jezelf de 1.0 T-GDI”
Kia Stonic verbruik
De 1.0 T-GDI is een fijne krachtbron. De zesbak en veel koppel onderin dankzij de turbo zorgen ervoor dat je altijd kracht hebt. En dat is fijn. Reken op een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 14. Niet heel zuinig, maar acceptabel. Ook de diesel – eveneens met zesbak – presteert uitstekend. Het is niet de stilste motor, maar dankzij het riante koppel is ‘ie eenvoudig te rijden, ook op hogere snelheden.
Ruim!
De ruimte binnenin mag er zijn, precies zoals bij de Rio. Er is voldoende hoofd- en beenruimte vóór- en achterin en ook de bagageruimte van 352 liter is prima (332 liter met reservewiel). De achterbank is in een verhouding van 60/40 neerklapbaar waarna een volledig vlakke laadvloer ontstaat.
“De Stonic is vooral erg ruim. Zelfs als je bijna 2,0 meter bent kun je achterin uitstekend zitten”
Kia Stonic interieur
De afwerking van het interieur is van hoog niveau. Alles zit strak en stevig in elkaar. Kia gebruikt wel harde plasticsoorten, ook voor de toplaag van het dashboard. Dat is bij sommige concurrenten anders, zoals bij de Captur en T-Roc. Storend is het allemaal niet, want het oogt prima. De bediening van alle toeters en bellen is ook allemaal heel logisch. De Stonic geeft vooral de indruk dat alles degelijk in elkaar steekt. Het stuurwiel ligt lekker in de hand maar heeft wel erg veel knoppen en is daardoor wat druk. Het is daarom vaak even zoeken naar de gewenste functie.
Kia Stonic kleuren
De markt vraagt om meer personaliseringsmogelijkheden. Kia speelt daar onder meer op in met een two-tone kleurstelling waarbij het dak, de spiegels en de achterspoiler in de kleuren Black Pearl, Clear White, Signal Red, Tan Orange en Electric Green leverbaar zijn. Dat is niet uniek in het B-segment. De Hyundai Kona is bijvoorbeeld ook leverbaar met een two-tone kleurstelling. Over de Kona gesproken: de Stonic en Kona delen niet hetzelfde platform. De Kona staat op de Elantra-bodemplaat en is er ook met 4WD. De Stonic met Rio-DNA is er alleen met voorwielaandrijving. De vraag naar AWD in het B-segment neemt sterk af. Daarom levert Kia alleen voorwielaandrijving.
Succesverhaal?
Is de Kia Stonic een garantie voor succes? Het antwoord is al terug te lezen in deze vraag. Juist, garantie. 7 jaar garantie. Dat is afgezien van een onderscheidend vlot en hip uiterlijk en prima rijeigenschappen het enige unieke aan de Kia Stonic. Maar laat dat ene nu wel van grote waarde zijn voor de meeste particulieren. Dus ja, de Stonic zal het goed gaan doen. Gegarandeerd.
PLUS
+ Afwerking in het algemeen
+ Comfortabel
+ Eenvoudig in gebruik
+ Ruimte
+ 7 jaar garantie
MIN
– Harde toplaag dashboard
– Dieselmotor niet de stilste
– Korte zittingen stoelen
– Druk stuurwiel met veel knoppen