Autotest – Kia Sorento Hybrid (2021), hoe goed is ie?
SUV laat zien wat Kia tegenwoordig in huis heeft
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Kia Sorento is wat je noemt een succesvolle SUV. Vooral de eerste generatie uit 2002 verkocht in grote aantallen. In totaal zijn er tot nu toe al dik drie miljoen Sorento’s verkocht, waarvan dik 14.000 stuks in Nederland. Kia introduceert nu de vierde generatie Sorento, een SUV met vijf of zeven zitplaatsen die louter als Hybrid of Plug-in Hybrid wordt aangeboden. Hoe goed is de Kia Sorento Hybrid? We nemen de proef op de som.
De cijfers spreken voor zich
SUV’s met een conventionele aandrijflijn beginnen een lastig verhaal te worden in Nederland. De BPM-boetes zijn torenhoog en dus prijzen SUV’s zichzelf een beetje uit de markt. De verkoopcijfers in Nederland spreken voor zich. Van de eerste generatie Sorento sleet Kia er ongeveer 12.000, van de tweede generatie Sorento waren dat er 2.000. Generatie drie ging door een hogere CO2-emissie slechts 300 keer over de toonbank. De nieuwe Sorento heeft een betere kans op succes, want met een hybride of plug-in hybride aandrijflijn heb je op papier een aanzienlijk lagere CO2-uitstoot en dat resulteert weer in een lagere BPM-boete.
“Ook de Sorento-basisversie zit al aardig in de spulletjes.”
Vanafprijs Kia Sorento Hybrid
Waar praten we dan over bij de Sorento Hybrid? Prijzen beginnen bij 45.995 euro, maar de door ons gereden ExecutiveLine kost alweer 55.995 euro. Toch hoef je de basisversie echt niet te laten staan, want die zit ook al aardig in de spulletjes.
KIA Sorento Hybrid (2020), een fijne SUV? – AutoRAI TV
Dit is standaard
Zaken als een rijstrookassistent, een file-assistent, adaptieve cruise control met stop en go, een 12,3-inch digitaal instrumentencluster, LED-verlichting rondom, DAB+ radio, bluetooth en voorbereiding voor Apple Carplay en Android Auto zijn allemaal standaard op de basisversie. Ga je all the way en kies je de ExecutiveLine, dan krijg je werkelijk het beste wat Kia tot op heden te bieden heeft. Denk aan zelfnivellerende achtervering, een head-up display en meervoudig elektrisch verstelbare voorstoelen met verwarming en ventilatie.
De Sorento heeft ook een 10,25-inch LCD kleurentouchscreen, sfeerverlichting met 64 kleurvariaties, een draadloze smartphonelader en een head up display waarop gegevens van navigatie, snelheid, verkeersinformatie en meer zijn af te lezen. Aardig compleet dus.
“De afwerking van het interieur is van hoog niveau.”
Onder de motorkap
Tijd om de motorkap te openen. Daar bespeuren we bij de Sorento Hybrid een 180 pk en 265 Nm sterke 1,6-liter T-GDi benzinemotor met voorwielaandrijving en een zestraps automaat. Naast de benzinemotor plaatst Kia een elektromotor met 44,2 kW (60 pk) en 264 Nm aan koppel. Deze elektromotor haalt zijn energie uit een compact 1,49 kWh accupakket (270 Volt), geplaatst onder de bijrijdersstoel. De systeemoutput bedraagt 230 pk met 350 Nm aan koppel. De 0-100-tijd bedraagt ongeveer 8,3 seconden met een topsnelheid van 193 km/u en een trekvermogen van 1.650 kilogram.
“De systeemoutput van de Sorento Hybrid bedraagt 230 pk met 350 Nm aan koppel.”
Ervaring met hybrides
De samenwerking tussen de elektromotor en benzinemotor is goed geregeld. Niet heel verwonderlijk, gezien de ervaring van Kia op het gebied van hybrides, denk even aan de Niro Hybrid. De Sorento Hybrid start altijd in de EV-stand en rijdt ook elektrisch weg. Tijdens afremmen wint het systeem energie terug. Je moet rekenen op een gemiddeld verbruik van maximaal 1 op 14, maar dan moet je wel rustig aan doen. Wie vaker in de stad rijdt, haalt betere cijfers omdat het systeem dan vaker elektrisch rijdt.
Specificaties Sorento Plug-in Hybrid
De aandrijflijn van de Sorento Plug-in Hybrid – nog niet getest – is vrijwel identiek aan die van de Hybrid. De Sorento PHEV heeft een gecombineerd vermogen van 265 pk met 350 Nm aan trekkracht, waarvan 180 pk en 265 Nm afkomstig van de benzinemotor en 91 pk en 304 Nm afkomstig van een elektromotor. Deze PHEV-variant mag 1.500 kilogram geremd trekken.
Elektrisch rijden met PHEV
Dankzij een 13,8 kWh lithium-ion accupakket kan de Sorento Plug-in Hybrid 53 kilometer volledig elektrisch rijden (WLTP). De Sorento PHEV is niet geschikt voor snelladen. Opladen kan met een 3,3 kW boordlader met een Type 2 zevenpins stekker. Kia levert hem standaard met een 220V-laadkabel voor thuisladen alsook met een laadkabel voor openbare laadstations.
Het gemak van een hybride
In de Kia Sorento Hybrid heb je geen omkijken naar de aandrijflijn, want hij laadt zichzelf op. Dat maakt rijden in de Sorento Hybrid een bijzonder aangename ervaring. Dat komt ook door de hoge mate van comfort en de goede geluidsisolatie aan boord. Dit is met recht een stille, comfortabele auto waarin je echt tot rust komt. Naar wens met het hele gezin dus. Langere afstanden afleggen is geen enkel probleem. Op een volle tank kom je ongeveer 1.000 kilometer ver.
“De nieuwe Sorento laat zien wat Kia tegenwoordig in huis heeft.”
Gewicht
Je merkt wel dat de Sorento Hybrid met zijn dik 1.700 kilogram niet aan de lichte kant is. In bochten helt hij wat over en je merkt ook tijdens remacties dat je met de nodige kilogrammen onderweg bent. Toch geeft deze SUV het gevoel van vertrouwen. En hij geeft een boodschap af: ‘take it easy, ik ben niet gemaakt om te jakkeren’. Wie rustig rijdt in de Sorento Hybrid, komt ook zelf helemaal tot rust. Een zeer fijne SUV met stoere looks en een zeer complete uitrusting. Bovendien laat de nieuwe Sorento perfect zien wat Kia tegenwoordig in huis heeft. Met recht het vlaggenschip-SUV-model van Kia.