Autotest – Kia ProCeed (2019)
Kia ProCeed doet denken aan Porsche Panamera
De Kia ProCeed is terug. Hoewel, hij lijkt in vrijwel niets meer op z’n voorganger. Niet alleen de schrijfwijze van de naam veranderde van Kia pro_cee’d naar Kia ProCeed, ook de rest ging volledig op de schop. Van een 3-deurs hatchback naar een shooting brake. Tijd voor een test met de nieuwe Kia ProCeed in zonnig Barcelona.
Artur Martins, Vice President Marketing & Product Planning van Kia Motors Europe, legt de keuze voor een shooting brake uit. “De markt van de 3-deurs hatchback is ingestort. Daartegenover staat de toenemende vraag naar een ruime, stoere en sportieve familieauto. Een ruime, comfortabele gezinsauto hadden we al met de Kia Ceed SW, dus daar konden we mooi een derde Ceed-telg naast zetten. Of we bang zijn dat ze elkaar gaan kannibaliseren? Nee, de kopers van de Kia ProCeed geven veel meer om het exterieur design, terwijl Kia Ceed SW-kopers hoofdzakelijk op zoek zijn naar een grote kofferbak.”
Kia ProCeed heeft een tikkie gehad
Zet de Kia ProCeed en de Ceed SW naast elkaar en je ziet inderdaad duidelijk verschil. Het lijkt alsof Kia de Ceed SW met de platte hand een tik of de bovenkant heeft gegeven om de ProCeed vorm te geven. De twee schelen dan ook 43 mm in hoogte. Wat verder opvalt zijn de vele sportieve accenten aan de achterzijde, zoals de hoogglans zwarte spoiler, de doorgetrokken LED-verlichting, het ProCeed-embleem en de dubbele uitlaat. Binnenin tref je onder meer rode (GT) of grijze (GT-Line) accenten, suède sportstoelen en een D-shaped stuurwiel.
Kia ProCeed GT en GT-Line
De Kia ProCeed is leverbaar in twee sportieve uitvoeringen: de GT en de GT-Line. Kortgezegd zit het verschil ‘m voornamelijk in de motorinhoud. De Kia ProCeed GT heeft een 1.6 T-GDi benzinemotor met 204 pk. De GT-Line is er in drie motorvarianten: de 1.0 t-GDi met 120 pk, de 1.4 GDi met 140 pk en de 1.6 CRDi (diesel) met 136 pk. Bij alle varianten heb je de keuze tussen een handgeschakelde zesbak of een zeventrapsautomaat, met uitzondering van de kleinste benzinemotor. Die is er alleen handgeschakeld.
Over het circuit met de Kia ProCeed
Om de sportiviteit van de Kia ProCeed te benadrukken stuurde Kia ons over het Parcmotor Castelloli circuit. Na wat behendigheidsproeven en een aantal rondjes over het circuit kunnen we niet anders dan concluderen dat het met de rijdynamiek van de ProCeed (GT) meer dan goed zit. Hij houdt zich toch wel bijzonder goed op het bochtige, heuvelachtige circuit. En dat terwijl we ‘m toch aardig op z’n falie gaven… Well done!
Tegenover zo’n compliment staat wel een punt van kritiek: het zicht door de achterruit. Zeker als je wat langer bent (1,91 m) is het zicht door de relatief kleine en platgeslagen achterruit nihil. Maximaal 20 meter kun je zien achter je. Natuurlijk heb je in de zijspiegels een alternatief, maar echt wennen deed het nog niet. Anderzijds: de achterkant doet op deze manier wel denken aan een Porsche Panamera. Gevalletje design boven gebruiksgemak dus.
Kia ProCeed: ruim genoeg!
Ondanks al z’n sportieve eigenschappen is de Kia ProCeed behoorlijk praktisch. Hij zit vol met de nieuwste veiligheidssystemen en heeft maar liefst 594 liter bagageruimte.
Kia ProCeed: de prijzen
De Kia ProCeed is er vanaf 30.995 euro, een bijzonder scherpe prijs. Met afstand de goedkoopste shooting brake die er te koop is. De 204 pk sterke ProCeed GT 1.6 T-GDi DCT7 kost minimaal 45.295 euro. De ProCeed staat in maart bij de Nederlandse dealers.
Elektrische Kia Ceed?
Naast de Kia Ceed, de Ceed SW en de ProCeed komen er volgens Artur Martins nog twee varianten bij: een plug-in hybride versie in 2019 en een nog onbekende variant in 2020. Een volledig elektrische Ceed? Wie zal het zeggen, Martins hield de lippen vooralsnog stijf op elkaar.