Autotest – Kia Picanto 1.0 DPI (2020)
Nog altijd populair in Nederland
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Kia Picanto staat geregeld in de top vijf van best verkochte auto’s in Nederland. Daarmee is het een van de populairste auto’s op de Nederlandse markt. Sterker nog: er rijden bijna 100.000 Picanto’s rond in Nederland. Dat zegt wat over het succes van de Picanto. Kia heeft het recept van de Picanto nu iets gewijzigd in de hoop om dat succes onveranderd voort te zetten. Wat heeft de verbeterde Kia Picanto allemaal te bieden?
Design Kia Picanto op de schop?
Aan de buitenkant van de verbeterde Kia Picanto is er weinig nieuws onder de zon. Wil je echt schokkende wijzigingen zien, dan ben je aangewezen op de GT-Line en X-Line versies. Die hebben een andere grille, gewijzigde bumpers, andere lichtunits en vierpits LED-dagrijverlichting. Daarnaast krijgen de LED-achterlichten en ook de mistlamp daaronder een nieuwe look. Kies je een reguliere Kia Picanto, dan zijn er vooral in het interieur verbeteringen te bespeuren.
LEES OOK: Kia Sorento Hybrid – Autotest
Aanpassingen interieur
Tijd om in te stappen. Dan valt direct op dat Kia het materiaalgebruik naar een hoger plan heeft getild en dat Kia een nieuw digitaal 4,2-inch kleurendisplay tussen de twee analoge klokken plaatst. Dit display toont relevante informatie over het brandstofverbruik en de actieradius, maar heeft ook drie thema’s. Echt schokkend zijn die niet. De verschillen zijn bijzonder klein. Het is dus vooral een leuke gimmick.
“Kia plaatst voortaan een 8-inch breedbeeldscherm.”
Van 7- naar 8-inch
Veel schokkender is dat Kia het 7-inch display met pensioen stuurt en dat Kia voortaan een 8-inch breedbeeldscherm plaatst met optioneel ‘Phase II UVO Connect’ technologie. Let wel op: want dit 8-inch display is niet standaard op de basisversie. Tijd om dat direct op te helderen.
“De instapper ComfortLine kost 14.695 euro.”
Basisversie
Standaard krijg je in de Picanto digitale radio met DAB+, bluetooth connectiviteit en cruise control met snelheidsbegrenzer. De instapper ComfortLine kost 14.695 euro. Fijn dat je dan in ieder geval wel airco hebt, maar het 8-inch display wil je eigenlijk ook hebben. Dan betaal je 15.695 euro voor de DynamicLine. Dan krijg je direct een het 8-inch display met achteruitrijcamera en ondersteuning van Android Auto & Apple CarPlay. Verder profiteert deze uitvoering ook van elektrische verstelbare en verwarmbare zijspiegels en 14-inch lichtmetaal.
Kia Picanto DynamicPlusLine
Wil je een Picanto met ‘Phase II UVO Connect’ technologie en een geïntegreerd navigatiesysteem? Dan ben je aangewezen op de DynamicPlusLine (vanaf 16.995 euro). Die heeft ook een Smart key met start/stop-knop en 15-inch lichtmetaal.
“UVO Connect biedt toegang tot diverse diensten.”
UVO Connect
UVO Connect biedt toegang tot diverse diensten, denk aan live verkeersinformatie, weersvoorspellingen, parkeerinformatie inclusief prijzen en beschikbaar en de literprijzen bij dichtbijgelegen tankstations. Best handig om te hebben. Ook fijn: het infotainmentsysteem van de Picanto kan nu twee smartphones tegelijk koppelen via bluetooth.
Future proof
Vergeet dus even de basisversie en investeer minimaal 15.695 euro of 16.995 euro voor de DynamicPlusLine. Je krijgt dan een meer complete en daardoor leukere auto die meer future proof is.
Kia Picanto (2020) – Op diverse fronten verbeterd – AutoRAI TV
MPI wordt DPI
Kia heeft ook de benzinemotor aangepast. De MPI driecilinder heet voortaan 1.0 DPI, met de ‘D’ van dual port inspuiting. Het vermogen is met 67 pk en 96 Nm gelijk aan de output van de MPI. Je begrijpt ook wel dat dit niet de snelste auto is, maar hij heeft vermogen zat om vlot met het verkeer mee te komen. Terugschakelen verloopt soepel en omdat het blokje een ‘lange adem’ heeft, haal je hem zonder problemen door tot ver boven de 5.000 toeren per minuut. Soms noodzakelijk bij inhaalacties, maar eenmaal op snelheid, dan rijdt deze Kia Picanto vanzelf en valt het brandstofverbruik lekker laag uit. Een verbruik van 1 op 20 is eenvoudig te realiseren.
“Terugschakelen verloopt soepel.”
Handgeschakelde vijfbak of automaat
Schakelen doe je standaard met een handgeschakelde vijfbak. De koppeling is nog altijd licht, maar niet meer zo gevoelloos als de Picanto van een generatie terug. Optioneel levert Kia een AMT-transmissie. Dit is een gerobotiseerde vijftraps handbak, gebaseerd op de handgeschakelde vijfbak met enkele droge koppeling. Voor de automaatrijders wellicht interessant, anders zouden wij gewoon voor de handbak gaan.
“Voor het Nederlandse verkeer voldoet de 1.0 DPI.”
Er is ook een 1.0 T-GDi
Nog leuker is de 1.0 T-GDI turbobenzinemotor met een vermogen van 100 pk en 171 Nm. Maar die sterkere variant kost wel direct 20.995 euro. Flink wat geld, maar Kia levert dan wel direct een van de twee topversies: de sportievere GT-Line of de avontuurlijke X-Line. Aan jou de keuze. Voor het Nederlandse verkeer voldoet de 1.0 DPI. Die kost je 74 euro aan wegenbelasting per kwartaal. Met 874 kilogram is ie namelijk niet heel zwaar.
Ruimte
Aan praktisch gebruiksgemak is niet gewijzigd. Dat betekent dat je nog altijd goed kunt zitten achterin, ook als volwassen persoon. Standaard is de Picanto overigens een vierzitter. Je betaalt extra voor drie zitplaatsen achterin. De bagageruimte – met vrij hoge tildrempel – is bijzonder ruim voor een A-segment hatchback. De stoelen zitten comfortabel, maar hebben wel wat korte zittingen, iets waar meer A-segment-modellen ‘last’ van hebben.
“De Picanto is dankzij alle aanpassingen een nog meer volwassen auto geworden.”
Aantrekkingskracht
Waar de Picanto vooral in uitblinkt is rijgemak, het lage brandstofverbruik en het zeer fijn werkende infotainmentsysteem. Sterker nog: het 8-inch touchscreen werkt zelfs beter dan sommige systemen in auto’s in het B- of zelfs C-segment. Dat is al een compliment op zich. In het A-segment is dit het beste systeem dat je nu kunt kopen. Knap gedaan van Kia. Het vergroot de aantrekkingskracht van de Picanto, ook al is het model echt niet de goedkoopste meer. Toch zal de 7 jaar garantie (tot 150.000 kilometer) nog altijd veel kopers over de streep trekken om toch voor de Picanto te gaan.
Een auto van nu
En daar hoef je je echt niet voor te schamen. Sterker nog: de Picanto is dankzij alle aanpassingen een nog meer volwassen auto geworden. Rijdt goed, is bijzonder ruim en praktisch, is comfortabel en zuinig en zit vol met technologie die je in een auto van nu mag verwachten.