Autotest – Jeep Grand Cherokee Trackhawk (2018)
Bedreigde diersoort
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
In de markt voor een super-SUV? Je kan gaan voor een Lamborghini Urus, een Bentley Bentayga W12 of toch maar die Porsche Cayenne Turbo. Of je kiest voor een Jeep. Voor de Jeep Grand Cherokee Trackhawk.
De prijs
250.000 euro in de belastingen, dat kost zo’n Jeep Grand Cherokee Trackhawk. Belachelijk veel geld, maar noem deze Trackhawk absoluut niet onverkoopbaar. Sterker nog: tot op heden hebben al een stuk of zes Nederlanders een koopcontract getekend. Of ze allemaal een geel kenteken hebben, dat is niet bekend. Maar bijzonder is het wel. Er is in ieder geval één dappere ziel geweest – de populaire Youtuber Enzo Knol – die een Trackhawk op gele platen heeft gekocht. Hulde en we begrijpen de keuze volledig. Dit is een Beest, geschreven met een dikke, vette B.
Perfect?
Perfect is het allemaal niet trouwens. De besturing is wat log en als je remt moet je flink trappen om deze super-SUV tot stoppen te dwingen. Als de Brembo’s eenmaal beet hebben, dan is de stopkracht indrukwekkend. Normaal wegrijden vergt enige oefening. Er schuilt zoveel power onder het gaspedaal, dat een toefje gas al genoeg is om de Trackhawk al vrij vlot weg te laten rijden.
Brace yourself
Hoeveel power heeft die Trackhawk dan? Nou – brace yourself – onder de motorkap met twee luchtopeningen schuilt een 6,2-liter HEMI V8-motor met een vermogen van 707 pk en een schrikbarend koppel van 875 Nm. Bam! Dat maakt indruk. De boel is gekoppeld aan een hele fijne achttraps automaat die vlot en vloeiend schakelt. Ook als je zelf flippert reageert de bak bijzonder vlot.
Oh. My. God.
Vol accelereren is alsof je wordt afgeschoten. De versnelling is bi-zar, evenals het geluid van het sportuitlaatsysteem en de compressor van het formaatje stoeptegel. Geroffel, getrompetter, gebulder en dat alles altijd aangevuld met de loeiende symfonie van de compressor. Een magische gewaarwording. Echt zo’n ‘oh-my-god-gevoel’. Genieten voor jezelf maar vast schrikken voor een voorbijganger. Ach, moet kunnen. De cijfers: van 0 naar 100 km/u duurt slechts 3,7 seconden en de pret is pas voorbij bij een snelheid van 289 km/u. Voor een SUV van 2.433 kilogram geen verkeerde cijfers toch?
GEKKENWERK: Jeep Grand Cherokee Trackhawk met 707 pk! – AutoRAI TV
Carbon
Het interieur is een hele fijne werkplek. Jeep heeft goed begrepen hoe ze het interieur een speciale touch konden geven. Het interieur is een verzamelplaats van leder, carbon en aluminium. Alles is bijzonder fraai afgewerkt en waar mogelijk zijn Trackhawk-logo’s aangebracht. De stoelen zitten heerlijk en bieden veel steun. Het stuurwiel ligt uitstekend in de hand en de zwarte alcantara hemelbekleding is om je vingers bij af te likken.
Catania
Personen achterin hebben ook niets te klagen overigens, met twee aparte infotainmentsystemen. Toch zitten we liever voorin, want door de orkaankracht onder de motorkap voel je je oppermachtig. Bijzonder is dat de Trackhawk ondanks alles nog redelijk comfortabel is. Zelfs over hobbelig asfalt en klinkerwegen in Catania op Sicilië – waar we de Trackhawk rijden naast de vernieuwde Cherokee – voelt deze super-SUV nog zeer prettig aan.
Koppelverdeling
Je kan in de Grand Cherokee Trackhawk zelf bepalen in welke modi je rijdt. Er is keuze uit Auto, Sport en Track. De koppelverdeling van de vierwielaangedreven SUV verschilt per modus. In Auto gaat 40 procent van de aandrijving naar voor en 60 procent naar achteren. In Sport is de verhouding 35/65 (vóór/achter) en in Track is dat zelfs 30/70. Het accent ligt dus altijd op de achterwielen, zoals het hoort bij een super-SUV.
Hulk-outfit
De Jeep Grand Cherokee Trackhawk is een nekkendraaier pur sang. Niet alleen door z’n sound, maar ook door de Hulk-outfit die Jeep deze opper-Grand Cherokee heeft aangemeten. Je ziet direct dat dit iets speciaals is. Vier vuistdikke uitlaten, forse spoorbreedtes, gele remklauwen, de Trackhawk is een feest voor het oog. Zelfs in het wit, de kleur van ‘onze’ – was het maar zo’n feest – testauto.
Going out with a bang
De Grand Cherokee Trackhawk moeten we helaas wel scharen in de lijst van ‘bedreigde diersoorten’. De tijd van moddervette V8’s zonder hulp van EV-power zal door steeds strengere emissie-eisen toch echt verleden tijd zijn. Laten we er tot die tijd maar volop van genieten. Want deze Trackhawk is een uitstervend ras, maar wel een pure rasentertainer. Als het dan allemaal anders moet, dan maar beter eindigen met een oorverdovende knal. Going out with a bang!