Autotest – Jeep Compass (2021), op diverse fronten aangepakt
Vooral interieur krijgt stevige upgrade
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Je moet misschien twee keer kijken, maar de Jeep Compass heeft toch echt een update gehad. Nu zijn de wijzigingen aan de buitenkant niet heel schokkend. Het is vooral het interieur waar Jeep groot heeft uitgepakt.
Sterke wijzigingen in Jeep-gamma
Het gamma van Jeep is stevig onder handen genomen. Door strengere emissienormen hebben de Cherokee en Grand Cherokee het veld in Nederland bijvoorbeeld moeten ruimen. Overgebleven zijn de Renegade, de Compass en de Wrangler; toevallig allemaal modellen die je ook als plug-in hybride kunt bestellen. Kijk: en dat zijn de modellen waarmee Jeep goede zaken hoopt te doen in Nederland en in Europa.
Benzineversies Jeep Compass nog altijd voordeliger
Toch zijn de benzineversies nog altijd de meer voordeligere keuze ten opzichte van de stekkerversies. Een Jeep Compass met stekker – de 4Xe 190 – start bijvoorbeeld bij 39.990 euro en de meer krachtige 4Xe 240 is er vanaf 45.490 euro. Dan zijn de Compass 1.3T 130 en Compass 1.3T 150 toch aanzienlijk goedkoper met respectievelijk 34.190 en 39.190 euro als vanafprijs. Hoewel: het prijsverschil tussen die 150 pk sterke benzinevariant en de 190 sterke Compass Plug-in Hybrid is bijzonder klein, slechts 800 euro.
Lampje hier, bumpertje daar
Hoe dan ook: welke motorvariant je ook kiest, je krijgt bij het plaatsen van een bestelling vanaf nu altijd de vernieuwde Compass geleverd. Slankere LED-lichtunits, een gewijzigde grille, iets andere bumpers, de verschillen met de vorige Jeep Compass zijn best klein gebleven. Handig is dat Jeep nu onder de achterbumper een schopsensor verwerkt. Handig als je met wat boodschappen onder de arm de achterklep handsfree wilt openen of sluiten.
Compass in Urban Green
Behalve in de standaardkleuren is de vernieuwde Compass ook verkrijgbaar in de exclusieve kleuren Urban Green en Mimetic Green, die zijn geïnspireerd op het legergroen van de oer-Jeep uit 1941. Sowieso zijn er genoeg zogeheten easter eggs te vinden in de Compass die verwijzen naar vroeger. In de raamlijst van de voorruit bespeuren we bijvoorbeeld de oer-Jeep. Overall zijn de cosmetische aanpassingen vrij beperkt gebleven.
10,1-inch touchscreen
In het interieur is dat een ander verhaal. Daar pakt Jeep groter uit. Onder meer met 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel en een 10,1-inch touchscreen. Het Uconnect 5-infotainmentsysteem heeft een vijf keer snellere processor en reageert dus wat sneller op input. Toch bespeuren we hier en daar nog wel enige bedenktijd, al ervaren we die niet als storend.
Hey Jeep!
Het systeem ondersteunt natuurlijk Android Auto en Apple CarPlay. Ook fijn: Uconnect 5 heeft geïntegreerde, interactieve 3D TomTom-navigatie met spraakherkenning. Een ingebouwde Wifi hotspot houdt de kinderen achterin zoet tijdens langere reizen en dankzij 4G-connectiviteit met Over-the-Air-updates (OTA) hoef je niet meer naar de dealer voor software-updates. De spraakassistent kun je activeren met ‘Hey Jeep’. Hoe dat precies werkt, leggen we uit in de uitgebreide videoreview.
Jeep Compass (2021) – De updates op een rij – REVIEW – AutoRAI TV
Nog meer wijzigingen in het interieur
Jeep heeft nog meer aangepast in het interieur. De middenconsole is bijvoorbeeld anders ingedeeld en biedt meer opbergruimte (bijna 4,4 liter extra met een totaal van 7,2 liter). Ook valt op dat Jeep fraaiere materialen gebruikt voor de afwerking van het dashboard, de centrale tunnel, het stuurwiel en de deurpanelen. Het draadloos opladen van smartphones is ook mogelijk. De inductiepad is geplaatst achter de versnellingspook. Daar bespeuren we ook wat USB-laadpunten.
Fijnere plek
Het interieur van de vernieuwde Jeep Compass straalt vooral meer sfeer en luxe uit. Het is een fijnere plek om te verblijven. De stoelen zitten ook prettig. Als bestuurder heb je helemaal geluk, want de verstelbaarheid van de stuurkolom is goed voor elkaar waardoor je altijd – ook als je wat langer bent – een fijne zitpositie kunt aannemen.
Hoe rijdt de vernieuwde Jeep Compass?
Het rijden in de vernieuwde Jeep Compass is net zoals bij het uitgaande model een comfortabele ervaring. Het is een allemansvriend waarin iedereen zonder problemen wegrijdt. Het accent ligt duidelijk op comfort. Kies je voor een 1.3T-benzinemotor met Dual Dry Clutch Transmission – een automatische transmissie met dubbele koppeling dus – dan geniet je nog van wat extra comfort want de transmissie schakelt soepel door alle verzetten. De automaat past om die reden uitstekend bij het comfortabele karakter van de Compass. Het stuurkarakter lijkt ook beter voor elkaar. Er is meer feedback in bochten en dat komt de rijbeleving ten goede.
Rijhulpsystemen
Tijdens het rijden merk je ook dat Jeep diverse rijhulpsystemen heeft geïnstalleerd, zoals verkeersbordherkenning, Intelligent Speed Assist, Drowsy Driver Alert en Automatic Emergency Braking met voetganger- en fietserherkenning. Nieuw is Highway Assist, dat Adaptive Cruise Control en Lane Centering combineert. Lane Centering is overigens uitschakelbaar, mocht je de extra weerstand in het stuurwiel als hinderlijk ervaren. Je drukt de knop onder het touchscreen dan twee keer in (zie video).
Ook praktisch?
Natuurlijk moet een familie-SUV als de Jeep Compass ook praktisch zijn. Is dat ook het geval? Zeker. Nu hebben we de schopsensor onder de achterbumper al genoemd, maar Jeep heeft meer praktische zaken toegevoegd, zoals USB-laadpunten op de achterbank. Het ruimte-aanbod van de Compass is voldoende. Ook als volwassen persoon (1,85 meter) kun je goed achter jezelf zitten. De bagageruimte is ruim genoeg voor wekelijkse boodschappen of vakantiekoffers, als zal je die gezien de coronapandemie voor gebruik vast en zeker eerst moeten afstoffen. Kort gezegd is de vernieuwde Jeep Compass praktisch, comfortabel, ruim en vooral een no-nonsense-SUV. Maar wel eentje met een avontuurlijk randje.