Autotest – Jaguar XE P250 (2019)
Kleinste Jaguar laat zijn tanden zien
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De XE is de goedkoopste Jaguar, maar dat zie je er niet vanaf, integendeel. Kijk maar eens goed naar het uiterlijk. Dit is toch echt upper class?
Venijnig ogende koplampen
De grote grille, de luchtinlaten onderin de bumper en de venijnig ogende koplampen geven de Jaguar XE een katachtig gezicht. Die koplampen zijn bij deze testauto uitgerust met LED-matrix lampen. Die passen de lichtbundels in een split second aan.
Verblinden is er niet bij
Op een aardedonkere weg zie je goed hoe dat werkt. Andere weggebruikers worden uit de lichtbundel gesneden zodat die niet verblind worden terwijl de bermen in grootlicht baden. Het werkt voortreffelijk. Werkelijk niemand seinde omdat hij verblind werd.
Dynamiek van het uiterlijk laten spatten
De geteste Jaguar XE P250 heeft optioneel 19-inch zwarte lichtmetalen wielen. Dat oogt sportief en sluit aan bij de R Dynamic-uitvoering met bredere dorpels een sportief gesneden voorbumper en achterbumper en nog wat details die de dynamiek van het uiterlijk laten spatten. Hou je meer van elegantie? Kan ook, dan zal de S-uitvoering je meer passen.
Ook dashboard en portieren met leer bekleed
R Dynamic heeft ook zijn effect in de XE. Het sportieve stuurwiel hoort erbij, en speciale instaplijsten. Ronduit oogstrelend is de volledig lederen bekleding en afwerking. Wat wil zeggen dat ook het dashboard en de portieren met leer zijn bekleed. Dit hoort bij een merk als Jaguar: sportief rijden in een aantrekkelijke ambiance.
Achterwielaandrijving
Wil je sportief rijden, geen punt. Dat wil de XE graag. Om te beginnen doordat hij achterwielaandrijving heeft, waardoor de auto zich makkelijk laat zetten in bochten en neutraal stuurt. Verder werkt het lichte aluminium chassis mee aan stuur- en rijdynamiek. Minder massa leidt altijd tot een speelser karakter.
Achttraps automaat standaard
De 2,0-liter turbobenzinemotor levert met zijn 250 pk en 365 Nm koppel vermogen genoeg. Er is nog een XE P300 als je meer wil. Dan heb je dezelfde motor met 300 pk. Een automaat is standaard. Hij heeft acht versnellingen. Met de flippers aan het stuur kun je handmatig schakelen. Bij het afremmen voelt het automatisch terugschakelen van de bak wat onrustig aan vooral bij rustig vertragen. Bij forser optrekken en remmen voelt de transmissie zich duidelijk meer op zijn gemak. Dan schakelt hij vlekkeloos en direct.
Eigenlijk kun je best zuinig mee rijden
Jaguar Drive Control laat je kiezen uit drie rijprogramma’s. Eco voor zo zuinig mogelijk rijden en dan kun je 1 op 14 halen. Comfort is het standaard programma waar ie altijd in staat als je start. Dan schakelt de bak zo snel mogelijk op, staan de schokdempers in de softe stand en reageert de auto rustig op het gas. In de stand R Dynamic is de gasreactie directer en zijn de dempers hard afgesteld. Dan komt de ware sportieve aard naar boven.
Nagenoeg geen fysieke knoppen
Bijzonder is het dashboard in deze jongste generatie XE. En dan vooral het zogenoemde Touch Pro infotainmentsysteem. Fysieke knoppen zijn er nagenoeg niet in de middenconsole. In feite zie je twee schermen, een voor infotainment, navigatie en audio en daaronder dat voor verwarming en ventilatie. Zelfs in de draaiknoppen voor temperatuurinstelling zitten displays.
Wen- en leertijd
Op het vlak van connectiviteit en online-mogelijkheden heeft Jaguar de zaakjes goed voor elkaar, het is alleen wel even zoeken naar het gewenste menu of de functie. Calculeer dus even wen- en leertijd in als je de XE ziet zitten.
Conclusie
Jaguar zit met de XE in het hogere segment tussen de BMW 3 Serie, Audi A4 en Mercedes C-klasse. Een prijs vanaf 57.380 euro voor deze P250 past in dit segment. Toch is het lastig vergelijken. Bij Jaguar telt emotie. Kijk je bijvoorbeeld naar interieurruimte dan is de XE geen kampioen.
De geweldig goed zittende stoelen zetten hem echter weer wel op een voetstuk, net zoals de vollederen afwerking en de bovengemiddeld royale uitrusting met standaard automaat. Met de XE trakteer je jezelf op een auto die aandacht trekt, waarin je je lekker voelt omdat alles anders is en waarin je fijn stuurt. Om de keuze toch zakelijk verantwoord te maken: de 2,0-liter motor is eigenlijk best zuinig. Leverbaar vanaf 57.380 euro.