Autotest – Jaguar F-Pace SVR (2021) – Absurd en briljant
Genieten, nu het nog kan!
Het nieuws sloeg begin 2021 in als een bom: vanaf 2025 maakt Jaguar alleen nog elektrische auto’s. Een verstandige keuze, want het is wel duidelijk waar de markt heen gaat. Maar het doet ons toch een beetje pijn. Om onszelf te troosten testen we de nieuwe Jaguar F-Pace SVR met 550 pk sterke 5,0-liter V8 die direct je trommelvliezen scheurt zodra je hem start. Kortom, ouderwets genieten!
Einde oefening
Het einde van de traditionele verbrandingsmotor komt eraan. Het lijkt wel alsof iedere maand een automerk aankondigt over te stappen op volledig elektrisch. Fiat, Ford (Europa), Mini, Volvo en zelfs Bentley al hebben aangegeven dat het vanaf 2030 of eerder einde oefening is voor de interne verbrandingsmotor. Als je nog ouderwets wilt genieten van een roffelende V8 moet je er dus snel bij zijn. Bij Jaguar kan dat onder andere met de vernieuwde F-Pace SVR.
F-Type R
De F-Pace is een groot succes voor Jaguar. Het in 2015 geïntroduceerde model is de snelst verkopende Jaguar ooit. Reden genoeg om in 2019 een extra sportieve variant te introduceren: de F-Pace SVR. De techneuten van Jaguar vonden genoeg ruimte onder de motorkap van de mid-sized SUV om de 5,0-liter V8 van de F-Type R erin te lepelen.
Voor het modeljaar 2021 heeft Jaguar de SVR een kleine facelift gegeven, maar de gigantische V8 met supercharger is praktisch ongewijzigd. Hij is nog steeds goed voor 550 pk maar heeft met 700 Nm iets meer koppel. Bovendien heeft de SVR nu de koppelomvormer uit de krankzinnige Jaguar XE SV Project 8, die beter met alle power om kan gaan.
De aandrijflijn wordt afgemaakt met vierwielaandrijving en de vertrouwde achttrapsautomaat van ZF, die we ook kennen uit de super SUV’s van BMW, Maserati, Audi, Bentley en ga zo maar door. De 0 tot 100 km/u sprint gaat nu in 4,0 seconden, drie tienden sneller dan voorheen. De topsnelheid is met 3 km/u verhoogt naar 286 km/u.
Waanzinnige verbruik
Maar wacht, er is nog meer goed nieuws. Ondanks de verbeterde prestaties is het brandstofverbruik lager. Je kunt nu gemiddeld 1 op 8 halen! Mocht het niet duidelijk zijn, dit zeggen we met enige ironie.
De F-Pace SVR heeft namelijk een serieus drankprobleem. Al is dat niet helemaal de fout van de auto. We geloven best dat 1 op 8 haalbaar is, als je het gaspedaal met je kleine teen aait. De agressieve V8 met gillende supercharger nodigt echter continu uit om je voet tot de vloer te trappen, waardoor we al snel op een gemiddelde van 1 op 4 zitten. Zo krijgen we alsnog range anxiety in een Jaguar.
Voor de lucky few
Het verbruik zal de welgestelde doelgroep van deze auto echter niet interesseren. Die zijn het gewend. Een Lamborghini Urus of Maserati Levante Trofeo proberen elkaar ook onder de tafel te drinken.
De F-Pace SVR heeft mede dankzij zijn hoge CO2-uitstoot van 275 gram per kilometer een vanafprijs van 164.750 euro. Een groot gedeelte daarvan gaat rechtstreeks naar de staatskas. De SVR is dan ook fors duurder dan de zuinige F-Pace P400e plug-in hybride, die we ook onlangs hebben getest. Die is er vanaf 76.335 euro en is met dik 400 pk ook behoorlijk pittig.
De F-Pace SVR is nog wel een stukje goedkoper dan een Urus, Levante Tofeo, X5M of Cayenne Turbo S, maar weer duurder dan een Stelvio Quadrifoglio, X4M en Macan Turbo. Hij heeft dan ook meer vermogen dan de laatst genoemde modellen.
Spectaculaire verschijning
Het exterieur verklapt al meteen dat de SVR geen doorsnee SUV is. Het is een F-Pace op steroïden. De koelopeningen aan de voorkant zijn gigantisch, zodat er zoveel mogelijk lucht de intercoolers kan instromen. Verschillende opvallende aerodynamische elementen moeten de lucht rond de auto sturen. Twee donkere openingen op de motorkap zorgen ervoor dat de intense hitte van de brullende achtcilinder kan ontsnappen.
Achter de voorwielen komen we nog meer luchtopeningen tegen en de sideskirts zijn ook voorzien van opvallende uitsparingen, om de luchtstroom te besturen. De exclusieve kleur Sanguinello Orange – oftewel bloedsinaasappel oranje – maakt van de SVR helemaal een opvallende verschijning.
Jaguar I-Pace
Aan de achterkant heeft de vernieuwde F-Pace praktisch dezelfde achterlichten als de volledig elektrische Jaguar I-Pace. Daar houden de vergelijkingen direct op. Onderaan zitten namelijk vier vuistdikke uitlaatpijpen. Ze steken lekker af tegen de zwarte diffuser en zorgen voor een hels kabaal.
We hebben het niet gemeten, maar de F-Pace SVR lijkt ons op dit moment de luidste SUV die je kunt kopen. Bekijk ook zeker even onze video hieronder en oordeel zelf.
Via een knopje in het middenconsole kun je het kleppensysteem van de uitlaten bedienen, waardoor het geluid wat gedempt wordt. Zo schieten de buren ’s ochtends niet tegen het plafon, zodra je op de startknop drukt.
Fraai interieur
164.750 euro is niet mis voor een auto. Het uitgaande model had ongeveer dezelfde vanafprijs, maar dat zag je in het interieur niet terug. Dat is nu gelukkig anders. Ondanks dat de auto slechts een facelift gekregen heeft, is het interieur compleet nieuw.
Jaguar heeft hier flink stappen gezet, want het ziet er gelikt uit. In ons verslag van de onlangs geteste reguliere F-Pace prijsde we het nieuwe interieur al, wat mede door het centraal geplaatste 11,4-inch touchscreen een moderne en strakke uitstraling heeft. Hij scherm lijkt haast te zijn ontworpen door Apple en dat geldt eigenlijk voor het hele interieur. Het nieuwe Pivi Pro infotainmensysteem lijkt even snel als de auto zelf en lijkt geïnspireerd op het iOS-besturingssysteem van Apple.
Jaguar tilt het hele interieur naar een hoger niveau en overal waar je kijkt kom je leer en aluminium elementen tegen. Het vernieuwde stuurwiel is ook fraai afgewerkt en ligt goed in de hand. De kuipstoelen zijn afgewerkt met een klassiek diamantenpatroon en houden je goed op je plek, maar zijn ook verrassend comfortabel.
Racemonster
Hoe de F-Pace SVR zich gedraagt op de weg moet je niet alleen zien, maar vooral ook horen. Zet je koptelefoon of speakers daarom vast wat harder (of zachter) en bekijk onze review hieronder: