Autotest – Jaguar E-Pace P300e (2021)
Deze compacte crossover valt op
Het is lastig om tegenwoordig een originele compacte SUV te vinden. Bijna ieder merk heeft er eentje in huis en als je je ogen wat samenknijpt lijken ze al snel allemaal op elkaar. Maar wij hebben hem gevonden. Door zijn F-Type-achtige looks valt de Jaguar E-Pace op in een zee van crossovers. Maar is het een verstandige keuze?
Kleine broertje
In 2017 kreeg de Jaguar F-Pace er een klein broertje bij: de E-Pace. Met deze compacte SUV ging Jaguar de strijd aan met onder andere de Volvo XC40, BMW X2 en de Audi Q3.
Het model heeft nu een opfrisbeurt gekregen en onderhuids is er veel nieuws te melden. Zo kun je nu ook elektrisch rijden met de E-Pace. Hij is namelijk ook verkrijgbaar als plug-in hybride en kan op papier 55 kilometer afleggen zonder een druppel benzine te verbruiken. Dat is fijn en drukt de brandstofkosten, maar er zijn nog meer voordelen.
Dik 300 pk
Zo krijg je namelijk voor ongeveer hetzelfde geld, aanzienlijk meer pk’s. De door ons geteste P300e plug-in hybride heeft dankzij een 200 pk sterke 1,5-liter driecilinder en 109 pk sterke elektromotor een gecombineerd systeemvermogen van 309 pk. Het koppel komt uit op 540 Nm en een 0 tot 100 km/u sprint gaat in slechts 6,5 seconden. Helemaal niet saai dus, zo’n plug-in hybride.
Lage BPM-boete
Dat zijn allemaal prima cijfers voor een compacte SUV, maar voor dat vermogen hoef je niet flink voor bij te betalen. Dankzij een theoretisch gecombineerd WLTP brandstofverbruik vanaf 2,0 l/100 km en gecombineerde CO2-emissies vanaf 44 g/km hoef je geen hoge BPM-boete te betalen.
Zo krijg je de vreemde situatie dat de 160 pk sterke basisuitvoering van de E-Pace zonder plug-in hybride aandrijflijn een vanafprijs van 60.928 euro heeft, maar voor 600 euro extra krijg je de 309 pk sterke P300e PHEV. Dat is dus geen moeilijke keuze in ons land.
Hoewel 61.500 euro nog steeds een flinke smak geld is voor een crossover, krijg je naast het riante vermogen ook vierwielaandrijving. De benzinemotor drijft namelijk de voorwielen aan en de elektromotor doet achter het werk.
Laden
Zoals bij elke PHEV is het belangrijk om zoveel mogelijk te laden. Een thuislader of laadmogelijkheid op het werk is dan ook van essentieel belang als je de zuinige WLTP-cijfers wilt halen.
Het accupakket van 15 kWh ligt onder de laadvloer van de bagageruimte en kun je bij een snellader binnen 30 minuten tot 80% volladen. Snelladen is dus mogelijk, wat vrij uniek is voor een PHEV. Laden zul je het meeste thuis doen en dan duurt het anderhalf uur tot het batterijpakket volledig vol zit.
De WLTP-opgave van 55 volledig elektrische kilometer halen we tijdens onze test niet, maar we komen wel in de buurt. We schoppen het tot 48 kilometer, voordat de benzinemotor het werk overneemt. Voor de meest Nederlanders moet 48 kilometer meer dan voldoende zijn om dagelijks volledig elektrisch naar kantoor of de supermarkt te rijden.
Een fris gezicht
Uiteraard horen bij een opfrisbeurt ook wat aanpassingen aan het exterieur. De koplampen hebben een andere indeling gekregen en de dagrijverlichting bestaat nu uit twee J-vormige LED-stroken.
Ook de bumpers, grille en luchtinlaten zijn net iets anders, en geven de E-Pace weer een fris gezicht. Aan de achterkant zijn de achterlichten aangepast en lijkt het alsof ze direct van de I-Pace zijn geplukt.
Zwarte panter
Een ander nieuw designelement op de vernieuwde E-Pace is het optionele Black Exterior Pack. Voor 732 euro extra krijgen verschillende sierelementen een lik zwarte verf, waardoor de E-Pace ineens een stuk gemener oogt. Zeker met een contrasterende witte carrosseriekleur en optionele zwarte 20-inch wielen zorgt het ervoor dat onze testauto een extra opvallende verschijnen is.
Pivi Pro
Binnenin is er een nieuw 11,4-inch touchscreen gekomen waarop het nieuwe Pivi Pro infotainmentsysteem draait. We zijn inmiddels bekend met het systeem, want je komt het in alle nieuwe Jaguar en Land Rover modellen tegen en het bevalt ons goed. De menu’s zijn overzichtelijk en het is fijn om naar te kijken. Bovendien reageert het scherm snel als je het met je vingers bedient, waardoor het tijdens het rijden ook een prettig systeem is.
In de PHEV-uitvoering is een speciaal EV-menu aanwezig, waar je het verbruik kunt bekijken van de elektromotor en andere zaken die met elektrisch rijden te maken hebben. Je kunt hier ook aangeven dat je een aantal kilometers in de batterij wilt houden, zodat je die op een later moment kunt inzetten. De E-Pace is nu ook altijd verbonden met het internet, waardoor je updates gewoon kunt downloaden. Dat scheelt weer een ritje naar de dealer.
Stijlvol
De fysieke drukknoppen voor de klimaatcontrole uit het uitgaande model hebben plaatsgemaakt voor een strak bedieningspaneel met aanraakgevoelige knoppen. De verlichting van het zwart glanzende paneel springt pas aan zodra de auto start en oogt bijzonder stijlvol.
Ook de hendel van de automaat is volledig nieuw, evenals het stuurwiel en het volledig digitale instrumentarium dat bestaat uit een 12,3-inch scherm. Je kunt het scherm zelf indelen en bij de P300e zit een aparte meter die de elektrische actieradius toont.
Sportief
De E-Pace is een praktische en comfortabele crossover, en zijn dynamische rijeigenschappen geven hem een sportief randje. Het vermogen zorgt voor plezier achter stuur en het onderstel is strak maar niet oncomfortabel.
Wil je weten hoe de E-Pace P300e rijdt en wil je alle details zien? Bekijk dan snel de video hieronder: