Autotest – Jaguar E-PACE D 180 S
In deze witte wil je best blijven zitten
Jaguar geeft vol gas met SUV’s. Een paar jaar terug kwam de F-PACE. Onlangs is de compactere E-PACE uitgebracht en de elektrische I-PACE volgt binnenkort. In deze autotest zetten we de Jaguar E-PACE D 180 S in de schijnwerpers. Een witte, en in dit geval wil je daar best in blijven zitten.
Jaguar schuifelt van het asfalt
Jaguar domineert al decennia het asfalt met zeer luxe (XJ) en sportieve auto’s (F-TYPE). De tot hetzelfde concern behorende merken Land Rover en Range Rover zijn ook heer en meester naast het asfalt met 4WD’s en SUV’s. Tijden veranderen, grenzen vervagen. Jaguar heeft zich vol overgave op de SUV gestort.
Majestueuze zitpositie
Uit het groeiende aanbod hebben we de Jaguar E-PACE D 180 S getrokken, een versie met vierwielaandrijving. Op ruige grond legt hij het af tegen de terreinwaardiger modellen van Land Rover en Range Rover. De E-PACE biedt echter wel een vergelijkbare majestueuze zitpositie. De elektronisch aangestuurde vierwielaandrijving (optie) levert extra grip als de ondergrond gladder is, dus in sneeuw, modder en zand.
‘Gelijkenis met Jaguar F-PACE is groot’
De Jaguar E-pace heeft een kloek front. Hij doet daarmee niet onder voor de grotere F-PACE. De gelijkenis is groot. Als je geen kenner bent van het merk, zie je niet direct het verschil. Beide modellen zijn ook nagenoeg even breed, de E-PACE is echter wel korter. Dan zie je dat hij met zijn formaat thuishoort in de klasse van de BMW X1 en Audi Q2.
Elegantie en klassieke looks
De vormgeving, de taal van het design, geven de Jaguar iets speciaals. Een soort van elegantie en klassieke looks die bij dit merk horen. Britse glamour maar wel met klasse en stijl maken van de E-PACE de gentlemen onder de wat compactere SUV’s.
Achter het stuur lijkt de Jaguar E-PACE groter dan hij in werkelijkheid is. Dat komt door de motorkap. Die is hoger dan doorsnee en daardoor lijkt de voorzijde langer. Fijn dat ie parkeersensoren heeft. Als die alarmeren lijkt het op het oog alsof je al tegen palen en bumpers van andere auto’s moet staan.
Achterin wat krapper dan F-PACE
De flinke middenconsole met aan de passagierskant een stoere beugel en de brede console tussen de stoelen dragen bij aan dat gevoel van grootsheid. Echt, het lijkt wel alsof je in de F-PACE zit. Het belangrijkste verschil moet je achterin zoeken. De beenruimte is hier wat krapper, maar overigens nog wel voldoende voor volwassenen.
De achterklep opent en sluit elektrisch. De inhoud van de kofferbak is SUV-waardig. Dus tref je voldoende plek voor flink wat bagage. En die breidt je uit door de achterbank neer te klappen. Slim is de hoedenplank die kantelt mee omhoog met de klep. Dan zit ie niet in de weg.
1 op 15 haalbaar
De 2,0-liter dieselmotor is zeer krachtig. Hij levert dan ook een flink koppel van 430 Nm. De achttraps automaat (meerprijs) sluit er perfect bij aan. Vooral doordat die het toerental laag houdt en het koppel goed benut. Dat drukt het verbruik. Het was best verrassend om te zien dat we in de praktijk 1 op 15 moeiteloos konden halen. Knap voor een auto van dik 1.800 kg!
De E-PACE S heeft een zeer uitgebreide uitrusting, zoals onder meer LED-koplampen, achteruitrijcamera en een hele lijst van assistentie- en veiligheidssystemen. Eén optie is echt een juweel: het Meridian audiosysteem. Die moet je hebben. En ach, wat zou je zeuren over een paar extra euro’s bij een auto van rond de 70 mille. O ja: je kunt trouwens al Jaguar E-PACE rijden vanaf 48.300 euro: een voorwielaangedreven D 150 met handbak.