Autotest – Hyundai Tucson 1.6 T-GDI Hybrid (2021)
Een familie-SUV met lef
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai schudt het brave imago steeds meer van zich af. De nieuwe generatie Hyundai Tucson is daar een perfect voorbeeld van. Om te zien is de nieuwe Tucson een familie-SUV met lef, maar ook de rest moet kloppen. Gooit Hyundai bull’s eye?
Jeugdig en sportief merk
Sensuous Sportiness, zo heet de nieuwe designtaal van Hyundai. Die term mag je direct vergeten. Wat veel belangrijker is, is dat Hyundai zich de afgelopen jaren steeds meer ontpopt tot een jeugdig en sportief merk. En dat is heel wat anders dan jaren geleden toen je bij Hyundai toch een beetje dacht aan mensen met grijs haar. Hyundai is weer spannend, dat is duidelijk geworden. Niet alleen met de nieuwe i20 en bloedjesnelle N-performancemodellen, maar ook met deze nieuwe Hyundai Tucson. Deze SUV oogt origineel en valt lekker op.
Hyundai Tucson Hybrid (2021) – Een SUV met lef! – REVIEW – AutoRAI TV
Tucson heeft Parametric Hidden Lights
Zeer indrukwekkend is de grille met zijn futuristische ‘Parametric Hidden Lights’. De nieuwe Tucson is het eerste Hyundai-model in Europa dat is uitgerust Hidden Lighting-technologie. Wanneer de verlichting is uitgeschakeld, lijkt de grille te zijn voorzien van donkere, geometrische patronen, zonder zichtbaar verschil met de geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Ook de achterlichtunits van de nieuwe Hyundai Tucson zijn voorzien van Hidden Lighting. Die verschijnen als driehoekige delen aan weerszijden van de achterlichtunits en strekken zich horizontaal uit. Het Hyundai-logo aan de achterkant is vlak en de ruitenwisser achter is verwerkt onder de achterspoiler.
Nieuwe Hyundai Tucson ietsje groter
De nieuwe Hyundai Tucson is ook een maatje gegroeid. Dat komt omdat het model staat op een geheel nieuw platform. Dit nieuwe platform resulteert in betere proporties, maar ook een veel ruimer interieur. De Tucson is ten opzichte van de vorige generatie 20 millimeter langer, 15 millimeter breder en de wielbasis is met 10 millimeter toegenomen. Daardoor is de SUV ruimer dan ooit tevoren.
De afmetingen
Hij is nu 4,5 meter lang (+2 cm), 1.865 mm breed (+1,5 cm) en 1,65 meter hoog (+0,5 cm). De wielbasis nam toe met 1 centimeter naar 2,68 meter. Door de wielen meer op de hoeken te plaatsen, staat er met recht een dikke SUV.
Ook achterin ruimer
Passagiers achterin genieten van 26 millimeter extra beenruimte. Dit is bereikt door een slimme plaatsing van technische aandrijfcomponenten, zoals een batterij onder de achterbank. Afhankelijk van de motorisering is de bagageruimte vergroot met 45 tot 103 liter inhoud. De bagageruimte meet nu 616 of 1.795 liter inhoud met neergeklapte achterbankleuning voor de hybride versie. Dat is ook de versie die wij rijden. Voor de basisversie met mild-hybride aandrijflijn geldt een bagage-inhoud van 577-1.756 liter, voor de plug-in hybride is dat 558 tot 1.737 liter.
Altijd een vorm van elektrificatie
Je leest het goed, de nieuwe Tucson is als mild-hybrid, hybrid en plug-in hybrid. In alle gevallen vormt een 1,6-liter T-GDI Smartstream-benzinemotor de basis. De Tucson met 48-volt mild hybrid-technologie heeft een systeemvermogen van 150 pk. Er is in dit geval keuze uit een handgeschakelde zesbak of een zeventrapsautomaat (7DCT). Voorwielaandrijving is standaard.
Krachtige Hyundai Tucson Hybrid
De hybride-versie van de Tucson heeft ook de een-punt-zes met turbo, maar dan aangevuld met een 44,2 kW sterke elektromotor, een 1,49 kWh lithium-ion-polymeerbatterij en een zestrapsautomaat. Met een systeemvermogen van 169 kW (230 pk) is dit de op-een-na sterkste aandrijflijn in het gamma.
Een Tucson met stekker
De Tucson Plug-in Hybrid vormt het topmodel. Die heeft naast de 1,6-liter T-GDi Smartstream-motor een 66,9 kW sterke elektromotor met een maximumkoppel van 304 Nm, gevoed door een 13,8 kWh lithium-ion-polymeerbatterij. Goed voor 265 pk en 350 Nm aan koppel. Deze aandrijflijn met AWD biedt een elektrische actieradius tot aan 56 kilometer volgens de WLTP-testnorm. Schakelen doe je in dit geval met een zestraps automaat.
Hybride best zuinig in de praktijk
De Hybrid blijkt in de praktijk nog best zuinig. Wie een beetje rustig aan doet, haalt 6,0 liter op 100 kilometer. Dat is niet slecht voor een SUV van 1.636 kilogram. Uiteraard is de PHEV nog een tikkeltje zuiniger, maar dan moet je wel netjes de batterij opladen. Dat hoeft bij de Tucson Hybrid niet. Je hebt geen omkijken naar de aandrijflijn. Hij rijdt slechts korte afstanden elektrisch. In de stad is dat meer dan buiten de stad. Dat komt omdat je tijdens afremmen en uitrollen steeds energie terugwint.
Soepel
De aandrijflijn presteert bijzonder soepel en werkt perfect samen met de zestraps automaat. De elektromotor en benzinemotor presteren boven verwachting. Verrassend goed zelfs. De aandrijflijn maakt indruk en heeft ook nog de nodige power, want 230 pk is niet mals. In 8 seconden zit je op 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 193 km/u. Keurige cijfers. Vooral de tussenacceleraties zijn prettig, waarbij het extra koppel van de elektromotor goed van pas komt om te zorgen voor een aangename boost. Invloed uitoefenen op de aandrijflijn kan door te wisselen van rijmodus. Er is keuze uit Eco – daar staat ie standaard op – en Sport. In standje Sport reageert de aandrijflijn agressiever op het gaspedaal.
Tucson Hybrid Premium Sky
Wij rijden in de Tucson Hybrid Premium Sky, de absolute topversie met alle opties. Die kost 46.295 euro. Veel geld, maar nog wel bijzonder scherp geprijsd. Want je koopt voor dit geld een fully loaded familie-SUV. Rijden in een Tucson Hybrid kan overigens al vanaf 37.995 euro. Dan krijg je de instapversie i-Motion. Die is uitgerust met onder meer 17-inch lichtmetalen wielen, elektrisch inklapbare buitenspiegels, cruise control met snelheidslimiet, Digitale Radio (DAB+), een volledig digitaal instrumentenpaneel (10,25 inch) en een achteruitrijcamera.
Comfort-versie
De Comfort-uitvoering voegt daar onder meer een 10,25-inch multimediascherm met navigatie, Hyundai Bluelink met smartphone-app, LIVE Services, centrale deurvergrendeling met keyless entry en startknop, volledige LED-verlichting aan de voorzijde, privacy glas en verwarmbare voorstoelen aan toe.
Premium en Premium Sky
De topversie Premium is voorzien van 19-inch lichtmetalen wielen, lederlook stoelbekleding, verwarmbare stoelen, Blind-spot View Monitor (BVM), Remote Smart Parking Assist (RSPA, niet op MHEV) en elektrisch verstelbare voorstoelen met stoelverwarming en ventilatie. De Premium Sky heeft als extra nog een fors panoramadak.
Veel hoogglans zwart
De interieurafwerking is van een hoog niveau. Alles ziet er fraai uit en is ergonomisch goed ingedeeld. Wel gebruikt Hyundai veel hoogglans zwarte componenten en die zijn gevoelig voor krassen, vette vingers en stof. Een poetsdoekje in de auto is geen overbodige luxe.
Forse displays
De volledig digitale cockpit van de nieuwe Tucson bestaat uit een 10,25-inch instrumentencluster en een 10,25-inch Multimediascherm met navigatie. Beide schermen zijn volledig te personaliseren. Het kleurenthema van de digitale cockpit verandert bijvoorbeeld afhankelijk van de gekozen rijstand.
Bluelink
Hyundai biedt met het infotainmentsysteem tevens de nieuwste Bluelink Connected Car-diensten, zoals Connected Routing, Last Mile Navigation, live parkeerinformatie en een nieuwe functie voor gebruikersprofielen. Klanten kunnen hun voertuig lokaliseren, op afstand ver-/ontgrendelen en informatie over het brandstofpeil bekijken via de Bluelink-app.
Conclusie
De nieuwe generatie Hyundai Tucson is een auto die op alle fronten flinke stappen maakt. De concurrentie kan zijn borst nat maken, want Hyundai zet een meer dan complete en bovendien goed rijdende familie-SUV neer. Hij is ruim, praktisch, heeft prettig meubilair, een uitstekend infotainmentsysteem, is als Tucson Hybrid relatief zuinig en hij valt lekker op. Zonder meer een uitstekende keuze, die nieuwe Tucson. Knap werk van Hyundai dat zich met deze nieuwe Tucson opnieuw op de kaart zet als een hip en luxe alternatief voor andere familie-SUV’s in dit segment, denk even aan een Peugeot 3008, Opel Grandland, Volkswagen Tiguan, Ford Kuga, Toyota RAV4, Kia Sportage of Honda CR-V.