Autotest – Hyundai Santa Fe Hybrid (2021), de grootste SUV van Hyundai
Een SUV met een paar verrassingen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Hyundai Santa Fe vormt het vlaggenschipmodel van Hyundai in Europa. Dat betekent dat deze SUV het beste moet bieden wat Hyundai in huis heeft. Is dat ook het geval?
Diverse SUV’s van Hyundai
Hyundai heeft inmiddels een aardig grote line-up aan SUV’s opgebouwd. Het aanbod begint met de Bayon en breidt zich via de Kona en Tucson helemaal uit naar de Santa Fe. De grootste SUV in Europa. In de Verenigde Staten heeft het merk ook nog een Palisade, een 8-persoons SUV. De Santa Fe is standaard een vijfzitter. Een derde zitrij is optioneel leverbaar en maakt van de Santa Fe een zevenzitter.
Hyundai Santa Fe Hybrid (2021) – Hyundai’s vlaggenschip – REVIEW – AutoRAI TV
Santa Fe op diverse punten verbeterd
Ten opzichte van de vorige Santa Fe – vernoemd naar de gelijknamige hoofdstad van de Amerikaanse staat New Mexico – is de nieuwe Santa Fe op diverse punten verbeterd. Zo zijn zware componenten lager in de auto te plaatst voor een beter zwaartepunt en heeft de auto een betere aerodynamica voor een lager brandstofverbruik. Met deze Santa Fe Hybrid met 230 pk noteerden wij met een rustige rijstijl en kruissnelheden van maximaal 100 km/u een gemiddeld verbruik van 1 op 15 en dat is gezien het kentekengewicht van 1.709 kilogram echt niet slecht.
Meer geluidsisolatie voor Hyundai Santa Fe
In het interieur is meer comfort en stilte omdat Hyundai rijker met geluidsisolerende materialen en trillingen-reducerende onderdelen strooit. En ook op het gebied van veiligheid is de auto verbeterd. Door de vorm zorgt het platform ervoor dat de auto beter de impact van een botsing absorbeert. De passagiersruimte wordt daarbij zo min mogelijk vervormd. Uiteraard zit de auto ook vol met rijhulpsystemen, waardoor er geregeld wat bellen afgaan. Gelukkig kunnen sommige systemen ook uit, zoals lane departure warning. Met dit systeem zit er een weerstand in het stuurgevoel, daar moet je van houden. Door het systeem uit te schakelen, elimineer je die weerstand en blijft er een natuurlijk aanvoelend stuurgedrag over.
Compleet herzien interieur
Het interieur van de Hyundai Santa Fe is compleet herzien. Opvallende kenmerken zijn de nieuw ontworpen middenconsole en een nieuw 10.25-inch touchscreen. De zwevende middenconsole heeft shift-by-wire buttons en oogt wellicht wat druk. Dat heeft Hyundai bij de nieuwe Tucson dan toch beter voor elkaar. Die auto gaf ons ook het gevoel dat de Tucson wat betreft design en connectiviteit de meer moderne auto van de twee is, al biedt de Santa Fe wel aanzienlijk meer comfort. Ook al reed de Tucson ook bovengemiddeld goed. De middenconsole van de Santa Fe vraagt om wat gewenning, al weet je binnen no-time alle functies blind te vinden. Op de middenconsole vinden we ook de knoppen van de stoelverwarming en -ventilatie. Want jawel, ook dat heeft de Santa Fe.
Uitstekend infotainmentsysteem
De Santa Fe heeft verder een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel met een uitstekend infotainmentsysteem. Bijzonder slim is de draadloze telefoonlader. Je schuift je telefoon in een speciale houder waarna het laden start. Zo zit de telefoon stevig vast en schiet deze niet alle kanten op bij het nemen van een paar bochten.
Comfort Hyundai Santa Fe
In comfort blinkt deze Santa Fe echt uit. Het onderstel, de geluidsisolatie, de fijne stoelen, de uitstekende samenwerking tussen de benzine- en elektromotor, alles is op comfort gericht. Dat is fijn. Ook prettig is het zicht rondom. Dat is namelijk uitstekend in orde, helemaal met de camera’s die in de zijspiegels zijn verwerkt. Bij het richting aangeven naar rechts of links verschijnt er in het digitale instrumentenpaneel een camerabeeld waardoor je ook goed zicht hebt op de dode hoek van de auto.
Afmetingen Santa Fe
Het meest verrassende aspect is nog wel dat je in de Hyundai Santa Fe niet het gevoel hebt met een mega-SUV onderweg te zijn. Hij voelt heel wendbaar en overzichtelijk aan. Hoe groot is deze Santa Fe dan precies? De Tucson is al 4,5 meter, maar deze Santa Fe is 4.785 mm lang. Een voorbeeld: de nieuwe Kia Sorento – die met dezelfde aandrijflijnen geleverd wordt – is met 4,81 meter ietsje langer. De Hyundai Santa Fe heeft een wielbasis van 2.765 mm. Bij de Kia Sorento is dat 2.815 mm. De Sorento en Santa Fe zijn dus niet technisch dezelfde auto’s, ze delen alleen de aandrijflijn met elkaar.
Als hybride of als plug-in hybride
Hyundai levert de Santa Fe als hybride of als plug-in hybride. De Santa Fe Hybrid heeft een 1,6-liter turbobenzinemotor, aangevuld met een elektromotor. Goed voor een systeemvermogen van 230 pk en 350 Nm aan koppel. De Hyundai Santa Fe Hybrid heeft 8,9 seconden nodig om 100 km/u te bereiken en haalt een top van 187 km/u. De Hyundai Santa Fe Hybrid mag geremd 1.650 kilogram trekken.
Cijfers Santa Fe Plug-in Hybrid
De Santa Fe Plug-in Hybrid heeft een systeemoutput van 265 pk met 350 Nm aan koppel. Dankzij een 13,8 kWh lithium-ion batterij kan het model op papier 58 kilometer elektrisch rijden. De Hyundai Santa Fe PHEV mag geremd 1.350 kilogram trekken, iets minder dan de stekkerloze Santa Fe dus.
Conclusie review Hyundai Santa Fe
In Europa mag je de Hyundai Santa Fe echt zien als het vlaggenschipmodel. Het is een uiterst comfortabele en prettig rijdende familie-SUV met naar wens zeven zitplaatsen. Het ruimte-aanbod is indrukwekkend. Mocht je een kleiner gezin hebben, dan volstaat de Tucson met vijf zitplaatsen. Ook die is namelijk verrassend ruim. Wie echt meer ruimte en een derde zitrij wenst, kan voor de Santa Fe gaan. Je krijgt dan een bijzonder vormgegeven SUV met alle toeters en bellen die je maar kunt verzinnen. Kia heeft met de Sorento een nagenoeg gelijk aanbod, dus proefrijden met beide modellen is de moeite waard. Sterke punten van de Santa Fe Hybrid zijn het relatief lage brandstofverbruik, de fijne stoelen, het prettige onderstel en het uitstekende zicht rondom.
Prijzen Santa Fe
De Hyundai Santa Fe Hybrid 2WD met vijf zitplaatsen start bij 44.495 euro. De versie met zeven zitplaatsen start bij 48.995 euro. De Santa Fe PHEV kost 51.495 euro met vijf zitplaatsen en 52.495 euro met zeven zitplaatsen.
Garantie bijkopen, moet dat?
Hyundai geeft 5 jaar garantie, zonder kilometerbeperking. Extra garantie kun je bij Hyundai bijkopen. Deze Hyundai Verlengde Garantie voor het zesde en zevende jaar is geldig voor benzine, hybride, diesel en elektrische modellen tot een maximum kilometerstand van 200.000 kilometer. Het is niet mogelijk om na 12 maanden de Hyundai Verlengde Garantie wederom met 12 maanden te verlengen. Wanneer je 24 maanden Hyundai Verlengde Garantie wilt, dien je dus direct voor een termijn van 24 maanden te kiezen. Handig om te weten.