Autotest – Hyundai Kona Hybrid (2020)
De zuinige middenweg
Door Niels Janson. Autoliefhebber in hart en nieren. Heeft een brede interesse en houdt van bijna alle soorten auto's, ook in miniatuur. Heeft in het bijzonder een zwak voor oude Amerikanen en rijdt zelf met plezier in een Buick Regal uit 1994. |
De Hyundai Kona is er inmiddels in drie smaken: met benzinemotor, volledig elektrisch en sinds kort ook als hybride. Hoe bevalt deze laatste toevoeging? Wij gaan er mee op pad om dat uit te zoeken.
Drie versies
In 2017 bracht Hyundai de Kona op de markt: een compacte crossover in een steeds populairder wordend segment. Aanvankelijk was de auto alleen leverbaar met benzinemotoren, maar in 2018 volgde ook een volledig elektrisch aangedreven uitvoering. Voor wie wel brandstof wil besparen, maar de overstap naar elektrisch nog te duur of onpraktisch vindt, is er sinds eind vorig jaar een middenweg.
Kona Hybrid
Dat is de Kona Hybrid. De Hybrid is precies dezelfde auto als de andere Kona-modellen, met vrijwel gelijke uitrusting. Alleen de aandrijflijn verschilt. Deze combineert de 1.6-liter benzinemotor met een elektromotor. Dat levert een systeemvermogen op van een nette 141 pk, terwijl het verbruik beperkt blijft. Doordat het batterijpakket(je) onder de achterbank is geplaatst, blijft ook de volledige interieurruimte beschikbaar. Klinkt als een goede deal, toch?
Volledig elektrisch?
Wegrijden doet de Hybrid in principe elektrisch, maar al snel schakelt de brandstofmotor bij. In dat opzicht dient de elektromotor vooral ter ondersteuning van de brandstofmotor, niet zozeer als (tijdelijke) vervanger. Maar toch: bij constante snelheden tot pak ‘m beet 70 km/h schakelt de brandstofmotor ook wel geregeld volledig uit.
Vooral als je op lagere snelheden een beetje op constant tempo kunt rijden, wordt de Kona Hybrid daadwerkelijk een echte EV. Meerdere keren hebben we hele stukken in een woonwijk volledig elektrisch afgelegd. Zo lang je maar niet te snel accelereert is ook volledig elektrisch filerijden mogelijk.
Onmerkbare omschakeling
Als de brandstofmotor bijschakelt, gebeurt dat vrijwel onmerkbaar. Je hoort eigenlijk alleen de banden. Ook bij stevig optrekken hoor je de motor nauwelijks. Eigenlijk merk je het inschakelen van de brandstofmotor alleen aan de schematische weergave van de aandrijflijn op het scherm en aan het EV-lampje op het instrumentarium.
Overigens betekent deze EV-modus alleen dat de auto op dat moment volledig elektrisch wordt aangedreven. De brandstofmotor is meestal alsnog wel actief, al is het maar om op de achtergrond de accu bij te laden.
Rustig rijden
Hoe vaak je met de Kona Hybrid ook elektrisch rijdt: de elektro-ondersteuning helpt natuurlijk altijd om het verbruik te drukken. Vooral bij de normaal gesproken meest onzuinige omstandigheden, zoals wegrijden vanuit stilstand of filerijden. De Kona geeft overigens ook tips voor zuinig rijden. Zo geeft de Kona Hybrid bij het naderen van bijvoorbeeld een rotonde de tip om het gas alvast los te laten.
Hoewel het interieur van de testauto sportieve rode details heeft, is de aandrijflijn van de Kona Hybrid vooral gericht op rustig rijden. Ook de onderstelafstemming is eerder comfortabel dan sportief. Toch is de Hybrid als het moet best vlot, juist ook door de elektro-ondersteuning. Inhaalacties zijn dus geen enkel probleem. In cijfers: de 0-100-sprint is in 11,2 seconden achter de rug.
Praktijkverbruik
Het praktijkverbruik schommelde tijdens de testweek rond de 1 op 17. Niet verkeerd, maar van een hybride hadden we wel een wat betere waarde verwacht. Zeker gezien het theoretische verbruik van 1 op 22 à 25. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat we vooral goed doorstromende snelwegkilometers maakten. Dan voegt de hybride-aandrijving het minste toe.
Die komt zoals gezegd vooral tot zijn recht in stedelijk verkeer en files. Wie vooral dat soort kilometers maakt, zal op een veel gunstiger praktijkwaarde uitkomen. Ter vergelijk: de ‘gewone’ Kona met alleen de benzinemotor heeft een officieel verbruik van zo’n 1 op 14 à 18 (afhankelijk van motor).
Uitrusting en prijzen
De uitrusting van de Kona Hybrid wijkt op details af van die van de andere modellen, maar komt vrijwel overeen. Op gebied van modern infotainment met prettige bediening, audiokwaliteit en (overig) comfort dus niets te klagen. Optioneel kan de smartphone zelfs draadloos worden opgeladen. Ook de te verwachten veiligheidssystemen zijn allemaal aanwezig.
Daarover gesproken: die laatste – en dan met name rijstrookbegeleiding, afstandsradar, dodehoekdetectie – zijn net even te snel in paniek, maar echt hinderlijk werd het niet. Alleen de rijstrookbegeleiding hebben we uitgezet. Als je je er echt aan stoort kan dat ook bij de andere systemen, al wordt alles bij iedere nieuwe rit automatisch weer ingeschakeld.
De Hyundai Kona is leverbaar vanaf 22.495 euro, voor de benzineversie. De Electric heeft een vanafprijs van 36.795 en de Hybrid zit daar tussenin met een prijskaartje waar minimaal 27.995 euro op staat.
Conclusie
De mate waarin de hybride-aandrijving helpt om het brandstofverbruik te beperken, hangt af van het soort kilometers dat je rijdt. Wie veel in stads- en fileverkeer zit, heeft er het grootste voordeel van. Rij je vooral op de snelweg, dan is het effect relatief beperkt. Toch is de Hybrid altijd zuiniger dan de Kona op alleen benzine. De Hybrid is dus altijd het overwegen waard. Het is alleen een kwestie van voor jezelf uitrekenen hoe snel je de meerprijs van 5.500 euro met het lagere verbruik hebt terugverdiend.