Autotest – Hyundai Ioniq Hybrid
Aangename nieuwkomer op de hybridemarkt
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
Wat hadden ze bij de Nederlandse Hyundai-importeur graag eerder de Ioniq in huis gehad. Bijvoorbeeld een jaar of drie geleden, toen je als automobilist nog volop profiteerde van allerlei belastingvoordelen op hybride- en elektrische auto’s. Helaas, die weelde is voorbij. Autobrief II heeft vrijwel alle fiscale stimulansen de nek omgedraaid. Heeft de Hyundai Ioniq nog wel kans van slagen?
Autobrief II
De Hyundai Ioniq is ontwikkeld met keuze uit drie aandrijfconcepten: hybride, plug-in hybride en volledig elektrisch. Voor elk wat wils dus. Maar … van het trio lijkt de stekkervariant al bij voorbaat kansloos. De Ioniq Plug-in wordt namelijk het zwaarst getroffen door Autobrief II. Die komt pas in 2017 en dan is van enig belastingvoordeel geen sprake meer. Omdat de Ionic Electric op het moment van schrijven nog niet in de showroom staat, testten wij de Ioniq Hybrid.
Gecombineerd vermogen: 141 pk
Goed om te weten: de Hyundai Ioniq Hybrid maakt gebruik van een 105 pk sterke 1,6-liter benzinemotor en een batterij die opgeladen wordt tijdens het rijden. Het gecombineerd vermogen bedraagt 141 pk. Een computer regelt de energiehuishouding. Anders dan bij zijn grootste concurrent – de Toyota Prius – kun je niet zelf beslissen of je volledig elektrisch rijdt of niet. Dat bepaalt de auto zelf.
LEES OOK: Is de hybride auto nog wel interessant?
Trukendoos
Lekker zuinig rijden, dat is wat de Hyundai Ioniq het liefste doet. Wij noteerden een keurig gemiddelde van 1 op 20 en een beetje. Dat is weliswaar behoorlijk onder de fabrieksopgave (1 op 25,6), maar we hebben de trukendoos dan ook lang niet helemaal opengetrokken.
Doe je dat wél (airco uit, rustig accelereren, op tijd anticiperen, lang uit laten rollen), dan word je daar rijkelijk voor beloond. Want hoe vaker en hoe langer in de elektrische modus, hoe langzamer de brandstofmeter terugloopt. En daar wordt elke milieu- en kostenbewuste automobilist toch hartstikke gelukkig van?
Rijmodus Sport
Voor de wat sportievere rijders onder u: naast de rijmodus ECO is er ook nog een rijmodus SPORT. Wanneer die wordt geactiveerd, krijgt de centraal geplaatste meter in het 7,0-inch LCD-cluster plots een veel sportiever karakter. De kleur verandert van bescheiden wit naar opvallend rood en de analoge snelheidsmeter maakt plaats voor een stoere toerenteller met in het midden een hippe digitale snelheidsmeter. Bovendien verandert het stuurgedrag en stijgt het koppel naar 265 Nm. En dat versterkt het acceleratiegevoel.
Rijke basisuitrusting
Van bestaande modellen wisten we al dat Hyundai doorgaans vrij gul is met de basisuitrusting van zijn modellen. In de Hyundai Ioniq is dat niet anders. De instapversie i-Motion is bijvoorbeeld uitgerust met een 6-traps automaat met dubbele koppeling (DCT), een volautomatische airconditioning met gescheiden zones, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, een achteruitrijcamera en een Supervision-cluster met 4,2-inch TFT-scherm.
Veiligheidsopties
Ook op veiligheid is niet bezuinigd. Het instapmodel krijgt standaard zeven airbags mee, evenals een autonoom remsysteem, bandenspanningcontrolesysteem, Smart Cruise Control (zorgt voor een veilige afstand tot de directe voorganger), Lane Keeping Assist System (een actieve hulp om binnen de lijnen van de rijbaan te blijven) en een noodsignaleringssysteem. Verder is de Hyundai Ioniq uit te breiden met meer veiligheidsopties, zoals dodehoekdetectie en Rear Cross Traffic Alert.
Conclusie: ook nu er van bijtellingsverschillen bijna geen sprake meer is, bezit de Ioniq genoeg eigenschappen om succesvol te zijn. Behalve het spaarzame karakter kun je ook rekenen op een aantrekkelijke prijsstelling, een gunstige garantie en een hoog kwaliteitsniveau.